Aktuelle saker

Publisert 9. okt. 2020 12:24

Forslaget til Statsbudsjett for 2021 ble lagt frem av Regjeringen i går. SMR er fornøyde med at Regjeringen har merket seg resultater av SMRs internasjonale arbeid sammen med våre partnere.

Publisert 9. sep. 2020 13:51

NCHR's  Intensive Course in Human Rights was held last week, with 34 participants from civil society, state institutions and academia, from more than 30 countries. The course has been arranged annually for more than 15 years, but it was the first year time the course was arranged digitally.

Publisert 9. jan. 2020 16:49

Nyåret startet SMR med en tre dagers konferanse i Domus Juridica med fremstående eksperter på avhørsmetodikk og menneskerettigheter fra alle verdenshjørner. Målet er å utvikle en avhørsmanual, pensum og kursopplegg for politi i FN-tjeneste.

Publisert 10. des. 2019 10:58

10 desember er det FNs menneskerettighetsdag. På denne dagen i 1948 ble FNs verdenserklæring om menneskerettighetene vedtatt. For bare få dager siden kom nyheten om at dobbelt så mange nordmenn er positive til dødsstraff sammenliknet med for 14 år siden.

Publisert 25. okt. 2018 13:07

Last week NCHR co-hosted the side event "Progress on the Development of the Universal Protocol on Investigative Interviewing and Associated Safeguards" at the UN in New York. The event was moderated by Assistant Secretary General (ASG) for human rights, Andrew Gilmour, and brought together UN agencies, civil society and member state representatives.

Publisert 13. apr. 2018 11:09

En samarbeidsavtale mellom juridisk fakultet på UiO og Fudan University Law School ble undertegnet i Shanghai i dag. Formålet med avtalen er å fremme akademiske samarbeid, blant annet gjennom studentutveksling og felles forskning.

Publisert 14. juni 2017 14:38

Victoria Sandino, leader of the gender commission from FARC-EP visited NCHR today to present and discuss the challenges and the achievements of including gender in the peace talks following 50 years of armed conflict in Colombia. She is in Oslo as FARC attend the Foreign Ministry's Peace Forum this week.

Publisert 15. mai 2017 12:18

Onsdag 3. mai stilte Indonesia til landhøring (Universal Peridoc Review, UPR) i FNs menneskerettighetsråd i Genève. Under svarrunden trakk Retts- og menneskerettighetsministeren fram arbeidet som SMR gjør med å undervise om og utvikle kompetanse på avhørsmetodikken investigative inteviewing innen politisektoren som torturforebyggende tiltak.

Publisert 8. mai 2017 11:50

En delegasjon fra Norsk senter for menneskerettigheter (SMR) og juridisk fakultet besøkte nylig Kina. I samtaler og møter ble det fra kinesisk side uttrykt stor interesse for videre samarbeid om juss og menneskerettigheter med Universitetet i Oslo.