Arrangement

Kommende 5 dager

i dag mai
Tid og sted: , Professorboligen

Mandag 13. mai er det nøyaktig 10 år siden rettighetsreformen ble vedtatt i Grunnloven - og det er 10 år og én uke siden Grunnloven var gjennom en språklig reform. I anledning jubileet inviterer vi til et heldagsseminar for å snakke om hvor vi står i dag - 10 år etter.

Tid og sted: , Domus Juridica, 7th Floor, Room 7227

The Norwegian Centre for Human Rights welcomes you to this guest lecture by Prof. Anita Gohdes on 'Repression in the Digital Age'

14 mai
Tid og sted: , Domus Bibliotheca on Tue. 14th and Professorboligen on Wed.15th, UiO

Energy Law in the light of the green transition towards net zero emissions.

Tid og sted: , Domus Bibliotheca

Nordisk institutt for sjørett, UiO:Energi & Miljø og Fornybar Norge har i samarbeid gleden av å invitere til symposium i EU-EØS-energirett.

Tid og sted: , Lødrups kjeller/Zoom

Avtalerett og arbeidsrett. Johan Giertsen (Universitetet i Bergen), Simen McAdam Lium (Universitetet i Oslo)

Tid og sted: , Energirettens møterom, DMØ

Innledning ved Ayoub Tailoussane, PhD-stipendiat ved Nordisk institutt for sjørett.

15 mai

Energy Law in the light of the green transition towards net zero emissions.

Tid og sted: , Domus Juridica, room 7227

On Wednesday 15 May, PhD candidates Ane and Heidi Sydnes Egeland will present on the topic "From individual human rights to general state obligations?".

Tid og sted: , Domus Juridica Aud 2, Kristian August gate 17, Oslo

Webinar in Three Sessions

16 mai
Tid og sted: , Oslo

This one-day PhD school follows the ELAWNET conference on 14–15 May.

Tid og sted: , Zoom

Welcome to this digital lunch seminar featuring a presentation by Claudia Paduano, PhD Candidate in Company Law at The University of Edinburgh, on the topic of "The (Un)sustainability of UK Company Law: ClientEarth v Shell Plc".

Open to all interested.

Tid og sted: , Europarettens møterom, Domus Media Øst

Welcome to lunch seminar on "LEVELing out(wards): dimensions of solidarity in the free movement of persons". Presentation by Niamh Nic Shuibhne, Professor of European Union Law at the University of Edinburgh.

Tid og sted: , Møterom 8113, Domus Juridica

In this talk, Marieke de Hoon, rethinks the theoretical underpinnings and fundamental principles of criminal procedural law and the role of the domestic prosecutor of international crimes in extraterritorial atrocity prosecutions.

Flere kommende arrangementer

Tid og sted: , Lødrups kjeller/Zoom

Virksomhets- og bedriftsbegrepene i arbeidsretten ved Stein Evju

Tid og sted: , Castbergs bibliotek, DB

Trude Myklebust, Postdoc, medlem av Naturrisikoutvalget, presenterer  Naturrisikoutvalgets utredning: NOU 2024: 2 I samspill med naturen: Naturrisiko for næringer, sektorer og samfunn i Norge

Tid og sted: , Energirettens møterom, DMØ

Innledning ved Georg Scheel, gjesteforsker ved Nordisk institutt for sjørett.

Tid og sted: , Spiserommet, Domus Academica

A variety of tasks are increasingly being delegated to technologies to ensure more safety. Legal regulations for emerging technologies tend to allow such automation while also requiring human oversight or control when high risks are involved.

Tid og sted: , Auditorium 2, Domus Juridica

EURNOR-prosjektet inviterer til årlig seminar der årets tema er undervisning i EØS-rett, med hovedvekt på identifisering av den EØS-rettslige dimensjonen i konkrete saker og hvordan EU- og EØS-rett undervises ved norske og nordiske læresteder.