Nyhetsbrev fra CELL 9/2020

Vi publiserer vår nye evalueringsrapport om hjemmeeksamen i koronatiden, og kan dele nye funn og anbefalinger til institusjoner, faglærere og studenter. Hør Jan-Ove Færstad fra UiB snakke i NOKUT-podden om hvordan få til aktiv læring i store studentgrupper, og les intervju med vår studentsenterleder og studentleder i Den digitale pilar om jusstudiet - god mandag!

Ilustrasjon, CELL medlemmer som holder plakater med navn på de ulike temaene det jobbes med i CELL

Medlemmer i CELL er organisert i fem grupper - "pillarer" (foto: UiO)

Ny evaluering av hjemmeeksamen i koronatiden: Evaluering av obligatoriske eksamenerer

CELL spurte studentene som tok eksamen i de obligatoriske emnene på rettsstudiet i vår om deres opplevelse, i denne rapporten analyserer vi svar fra 380 studenter. Svarene samsvarer i hovedsak med svar fra tildligere evalueringer, men vi utfører også en mer omfattende kvantitativ og kvalitativ analyse av resultatene i lys av internasjonal forskning.

Les hovedfunn, anbefalinger og vår siste evalueringsrapport her

Bildet kan inneholde: skrivebord, notisbok, kopp, penn, kaffe kopp.
Illustrasjonsbilde, notatblokk og pc. Photo by Nick Morrison on Unsplash

Jan-Ove Færstad  i NOKUT-podden

Hvordan kan man legge til rette for aktiv læring når man underviser store studentgrupper? I denne episoden av NOKUT-podden snakker de med førsteamanuensis Jan-Ove Færstad og student Marit Ellingsen Tjelmeland fra Det juridiske fakultet ved Universitetet i Bergen. De deler sine erfaringer med overgangen fra tradisjonelle forelesninger og pugging til “blended learning” og dialogforelesninger. Her er det masse gode tips til hvordan man kan aktivisere store studentgrupper og skape rom for refleksjon i forelesningssalen.

Hør podcasten her

Screenshot fra Spotify - NOKUT-podden

Færstad leder prosjektet “Bedre læring, bedre jurister”, som har fått tildelt midler gjennom Dikus program for studentaktiv læring.

CELLs studentledere i Advokatbladet - Kunne fint gått gjennom hele jusstudiet uten å si ett ord

I nyeste Advokatbladet får jusstudiet kritikk, student senterleder Johanne Maria Rohde Larsen og studentleder i Den digitale pilar Øystein Kolstad Kvalø har uttalt seg om sine tanker rundt jusstudiet.

Les hele saken s 14-33 og intrevju med Larsen og Kvalø s 22-23

Bildet kan inneholde: mennesker, bildetekst, fotografering, skrift, tilpasning.
Screenshot fra Advokatbladet, foto Henrik Skjevestad

Nye nettsider!

Vi har publisert våre nye nettsider som Senter for fremragende utdanning ved UiO. På de nye nettsidene finner du CELLs studentsider, presentasjon av de ulike arbeidspakkene og en start på de pedagogiske ressurseene vi skal utarbeide i løpet av senterperioden. Vi er stolte over å få ny presentasjon og utseende på nett!

Sjekk ut CELLs nye nettsider her

Bildet kan inneholde: tekst, arkitektur, kolonne, skrift.
Screenshot fra CELLs nye forside

Kurs og webinarer

Ønsker du å få CELL-nytt tilsendt, eller avslutte tjenesten?

Publisert 23. nov. 2020 12:48 - Sist endret 12. des. 2023 14:26