Det sosiale, digitale studentlivet

Studenthverdagen har brått blitt veldig annerledes. I løpet av et par uker har vi omstilt oss til heldigital undervisning. Samtidig er ikke studielivet fra sofakroken optimalt for de flest av oss.

Vi kan ikke lenger sitte alt for tett blant mennesker på Retten, dra på tirsdagsquiz på Kjellern, eller ufrivillig benflørte på lesesalen. Er det mulig å ivareta det sosiale studentlivet i koronaens tid?

Mangler kontakt

Det var med tungt hjerte vi forlot Domus Juridica en torsdags ettermiddag i mars. Vi vet fortsatt ikke når vi får vende tilbake. Hjemmestudier er mindre sosiale, hverdagene er likere, og vi er mer isolerte. CELL har evaluert den første uken med digital undervisning på jussen, basert på studentenes egne erfaringer. I denne rapporten (pdf) melder halvparten av jusstudentene at de mangler kontakt med medstudenter. Det er lett å bli ensom når man ikke møter andre, når man ikke har folk rundt seg på lesesalen og i korridorene til enhver tid.

Les også: Tanker rundt vår nye studiehverdag

Studietid? Fritid?

Uten struktur i hverdagen er det også vanskelig å skille studietid fra fritid. Det er krevende å holde fokus uten et skikkelig arbeidsrom, og krevende å skifte til fritidsmodus når man allerede studerer i stua, og man ikke fysisk kan dra til et sosialt sted. Dagene blir fort et kontinuerlig sammensurium av studie, fritid, skjermtid og de klare avbrekkene uteblir fort.Vi i CELLs studentteam ønsker å hjelpe studenter med å opprettholde et sosialt studentliv med strukturerte hverdager. Her er vårt forslag til en digital, sosial studenthverdag.

1. Lesesalen.  Å sette seg på lesesalen er en god start på studiedagen. Det gir fokus. Vi kan ikke lenger sette oss ved en plass på DJ, men det er noen løsninger som kan fungere som en digital lesesal. Sett deg på lesesalen med venner, chat om fag og hold hverandre med selskap fra hver deres stue.

2. Kaffepausen. Det er viktig å ta seg ordentlige pauser i løpet av dagen. Kom deg bort fra skjermene og koble av.

3. Kollokvien. Ta kontakt med dine medstudenter. Vi er alle i samme situasjon, og mange savner interaksjonen med andre. Kollokvien er kanskje viktigere nå, enn den noen gang har vært. Og her finnes det mange digitale løsninger.

4. Lunsjen. Vi treffes ikke lenger i Retten. Men vi kan likevel treffes! Avtal en Zoom lunsj-date, gjerne til et fast tidspunkt hver dag. Ikke spis lunsj på samme plass som du leser. Kom deg litt bort, om det så kun er noen meter. Vi sitter mye og lenge foran skjermer for tiden, så en kort gåtur etter lunsj kan absolutt anbefales. Og det bidrar til å strukturere dager som ellers ser ut til å gå i ett.

blyanter og fargeleggingsbok
Sitter du igjen med et lager av markeringstusjer etter bytte til digitale hjelpemidler? Ingen ser om du noterer eller tegner utenfor skjermen, så hva med litt fargelegging på forelesning? (foto: privat)
  1. Undervisningen. Det har vært vanskelig å ikke føle seg isolert den siste tiden. Det å se deltakerne på kurset sitt, eller kjente ansikter på forelesing, kan bidra til å føle seg litt mindre alene. Vi oppfordrer derfor alle som kan, til å bruke video. Gjør det både for deg selv, dine medstudenter og underviser.

2. Koble av. Dagene som student går allerede fort i ett. Eksamen henger over oss og det er alltid noe mer vi kunne ha gjort. Når vi atpåtil går hjemme hele dagen er det viktigere enn noen gang å faktisk legge bort bøkene, og koble helt av. Kom deg bort fra skjermen og gi øynene velfortjent hvile. Kanskje podcast og puslespill kunne vært noe? Eller quiz sammen med gode venner?

3. Delta på digital quiz. Savner du tirsdagsquizen på frokostkjelleren? Det har den siste tiden dukket opp mange quizer som kan delta på hjemmefra. Hva med å samle quizlaget i Teams/ Zoom og delta?

Her er et par populære quizer som man kan følge på YouTube:

1. Innendørsquiz med Hasse og Tophe
      Hver tirsdag og fredag kl. 20.00. Ingen påmelding. Link til direktesending på YouTube og svarskjema legges ut på Facebooksiden kl. 19.50 samme kveld.

2. Den andre kvissen (Kahooten)
      OBS: Dette er en individuell konkurranse, ikke lag!  Hver onsdag og søndag kl. 21.10.Linken til YouTube kommer kl. 20.55.  Mer info på Facebook.

3. Lag din egen!
      Hemmelig ønske om å endelig få være Quizmaster? La deg inspirere av de profesjonelle og arranger quizkveld blant venner.

puslespill
En av studentteamets medlemmer var noe ambisiøs ved innkjøp av puslespill, og anbefaler andre uerfarne puslere å bygge opp til 3000 biters puslespillene. Ikke starte der.... (foto: privat)
​​​​

Husk å ta godt vare på deg selv og hverandre!

Hilsen studentteamet i CELL

UiO har lagt også ut anbefalinger og tanker om studenters nye hverdag. Ta en titt:

Publisert 3. apr. 2020 18:46 - Sist endret 30. mai 2024 13:56