Flere valgemner har kommet til de siste årene som svarer på voksende behov i arbeidslivet. Du kan lære programmering og å forstå kunstig intelligens, du kan lære å løse tvister utenfor rettssalen, du kan bedre forstå prossesene rundt nye lover, og mye mer.
I tillegg, emnene gjør også nye ting i undervisningen. Den er mer praktisk rettet, og studentene aktiveres og er mer i sentrum av undervisningen.
Felles for de nye emnene er at de har en tilknytning til fakultetets nye senter for fremragende utdanning, Centre for Experiential Legal Learning (CELL). Senteret jobber med å utvikle jussutdanningen, og prøver ut undervisningsformer som vil gi bedre læring for studentene.
Se nettsidene til emnene:
- JUS5070 – Forhandlinger (har også en bachelor-variant fom H21)
- JUS5690 – Robot Regulation
- JUS5505 – Empiriske metoder for jurister
- JUS5504 – Konflikthåndtering (har også bachelor-variant)
- JUS5080 – Programming for lawyers - Nytt emne oppstart H21 (har også bachelor-variant)
- JUS5671 – Legal Technology: Artificial Intelligence and Law (har også bachelor-variant)
- JUS5502 – Lovgivningslære
- JUS5061 – Domsskrivning og domsanalyse - Nytt emne oppstart H21
Digital kompetanse og "people skills"
Tradisjonelt har mange forbundet juristen med en "dommer-rolle": du skal sette deg inn en sak, og som en nøytral part skal du vurdere og veie for og i mot.
De senere år har flere andre roller og ferdigheter vokst frem som viktige for juristen. Teknologiutvikling, rettsliggjøring og andre trender skaper nye behov i samfunnet. Digital kompetanse, kommunikasjonsferdigheter, evne til å megle og forhandle og enn større forståelse for jussen i samfunnet vil gjøre deg bedre rustet for juristjobber.
– Det er viktig at studiet gjør deg i stand til å anvende jussen i den virkelige verden, ikke bare på papiret, sier Aina Ertzeid, tingrettsdommer ved Oslo tingrett, og medlem av Det juridiske fakultets arbeidslivspanel. – Dette krever blant annet øvelse i praktiske ferdigheter, bevissthet om egen rolle i ulike situasjoner og forståelse av den virkeligheten som reglene skal fungere i.
Det juridiske fakultet i Oslo og CELL møter dette behovet gjennom prosjekter som "Den digitale jurist", og målbevisst arbeid for å få mer erfaringsbasert undervisning i studieprogrammene. Utkommet er blant annet valgemner som lærer deg de nye juristferdighetene, med praktisk rettet undervisning.
Les også: Hva er erfaringsbasert undervisning?
Virkelighetsnært
Forelesningen har absolutt en rolle i undervisning, men er ikke nødvendigvis det som best forbereder deg på arbeidssituasjonen og når du beveger deg bortenfor teorien.
– I vårt emne lærer studentene gjennom å gjøre, sier Nicole Versland. Hun har vært studentassistent på emnet JUS5070 Forhandlinger. – Noe av undervisningen er selvfølgelig teoretisk, men vi vil at studentene skal ta teorien i bruk i virkelighetsnære situasjoner. Derfor har vi mye studentaktiv undervisning, som rollespill og oppgaver med caser.
![Studentassistent Nicole Marie Versland](/cell/aktuelt/aktuelle-saker/2021/bilder/nicole-cell-seminar-690x517.jpg)
Også de andre emnene har studentaktiverende og virkelighetsnær undervisning, og ofte skal studentene samarbeide. I JUS5502 – Lovgivningslære har studentene jobbet i grupper med ulike prosjekter, og samarbeidet med en ekstern partner om å lage en lovutredning eller lovutkast. På emnet JUS5671 – Legal Technology har studenter lært seg programmering, og har i grupper utviklet app'er.
– Erfaringsbasert undervisning gir dypere læring og mestringsfølelse, og du vil få bedre forståelse for pensum, forklarer Versland. – I tillegg blir undervisningen mer arbeidslivsrelevant.
På nettsidene for emnene finner du mer info om undervisningen.
Se også: – Jus er definitivt et viktig verktøy i kampen for å redde miljøet
Et nåløye
![portrett av Tobias Mahler](/cell/aktuelt/aktuelle-saker/2021/bilder/tobias-517-690.jpg)
Flere av emnene har begrenset antall plasser. I noen emner må du skrive et motivasjonsbrev eller undervisningen er obligatorisk.
– Fordi studentene får en tettere oppfølging, har vi valgt å ha et tak på antall studenter som kan delta, forklarer Tobias Mahler, faglærer for emnene JUS5690 Robot Regulation og JUS5671 Legal Technology. – Vi vil være sikre på at studentene som melder seg er motiverte.
Enn så lenge får de fleste studentene som melder seg plass, men det er økende søkning til emnene.
– Tidligere studenter sier de føler seg mer sett og hørt enn i ordinær undervisning, og de har fått stort utbytte av å samarbeide, sier Mahler. – Det ser ut til at jungeltelegrafen har gjort sitt, det blir i alle fall stadig flere studenter som ønsker opptak til emnet.
Mer erfaringsbasert undervisning er også på vei inn i de obligatoriske emnene i jusstudiet. Allerede er det på plass prosedyrekurs i 2. studieår, på 3. studieår er det innført en forhandlingsøvelse og det kommer snart tilbud om en frivillig øvelse med utgangspunkt i styremøter.
Hva er Centre on Experiential Legal Learning (CELL)?
Senteret ble etablert i 2018 som Det juridiske fakultets satsing på utvikling av jusutdanningen. I 2019 fikk senteret tildelt status som Senter for fremragende utdanning (SFU) av Diku.
CELL er et ressurssenter for utvikling av nye undervisningsformer, eksperimentering med teknologi i læring og samarbeid med arbeidsliv og akademia.
CELL er opptatt av å inkludere studenter i planlegging og utvikling av jussutdanningen. Studenter er med i senterets ledelse, og CELL jobber for at studenter i større grad også skal undervise.
Senteret samarbeider med UiB og UiT, som sammen har etablert CELL Norge.