Søkes: Studenter med løsninger

Har du en ide eller et prosjekt hvor teknologi løser juridiske utfordringer? LILO kan hjelpe deg med å realisere prosjektet ditt.

Portrett av Tobias Mahler og Øystein Kolstad Kvalø

Tobias Mahler (t.v.), Øystein Kolstad Kvalø og det øvrige LILO-teamet veileder deg med ditt rettsteknologi-prosjekt (foto: Egil Jahren / UiO)

De siste årene har flere studenter ved fakultetet involvert seg i prosjekter og innovasjon innen jus og teknologi (legal tech). Det er snakk om app'er som gjør det enklere for forbrukere å håndheve sine rettigheter, eller digitale verktøy som gjør jobben enklere for jurister.

Les mer: Millionstøtte til studentgründere

LILO (Legal Innovation Lab Oslo) har veiledet studenter med slike prosjekter, og ser nå etter flere studenter de kan hjelpe frem. Du trenger ikke ha startet opp et prosjekt, minimum er at du har en ide. Og du trenger heller ikke IT-kompetanse eller å kunne programmere.

Dette bidrar LILO med

Vi vil det skal være en lav terskel for at studenter skal ta kontakt, og begynner med en uformell prat om din ide eller prosjekt. Vi vurderer så om vi setter i gang en oppfølgingsprosess for deg.

I en oppfølging får du:

• Hjelp til å spisse din ide
    • Tips om retningen prosjektet ditt kan ta og hvilken ekspertise du trenger
    • Hvilke utfordringer som må løses, samt hjelp til å løse dem
  • Hjelp med å søke finansiell støtte
  • Nettverk: Gjennom LILO får du tilgang på fagpersoner, også fra næringslivet

LILO vil tilpasse hjelpen etter prosjektets behov. Det er ikke satt noen frister for å søke veiledning, det er løpende opptak.

Ta kontakt med LILO

LILO består av faglærere, studenter og ansatte ved Juridisk bibliotek, med kunnskap og ekspertise innen jus og teknologi. LILO er tilknyttet CELL-Centre on Experiential Legal Learning

Eksempler på prosjekter

Samfunnet blir stadig mer regulert gjennom lov og forskrift. Det gir et økende behov, blant både enkeltpersoner og virksomheter, for å vite hvilke rettigheter man har og hvordan man kan håndheve dem. Ikke alle har råd til dyre advokattjenester, men ny teknologi kan gi flere tilgang på juridiske tjenester, og dermed "rett til rett". Ny teknologi kan også hjelpe jurister i arbeidet, for eksempel ved å automatisere rutineoppgaver.

Eksempler utenfor fakultetet, er en app som hjelper deg med å klage på parkeringsbøter, og en app som hjelper deg med rettskrav dersom flyet ditt er forsinket.

Et rettsteknologi-prosjekt kan altså løse både store og små utfordringer, både for enkeltpersoner, virksomheter, offentlig forvaltning, jurister og ikke-jurister.

Publisert 17. sep. 2021 12:55 - Sist endret 12. des. 2023 15:03