5 på rappen - ny studentsenterleder

Hils på Nasjida, alle sammen! Med oppstart i juli, er dette CELL sin nye studentsenterleder. Vi ønsker henne velkommen og lar deg bli bedre kjent! 

Bilde av ny studentsenterleder, Nasjida Noorestany

Studentsenterleder

(Foto: Egil Jahren, UiO)

Nasjida jobbet som studentprosjektleder i CELL, før hun ble ansatt som studentsenterleder. Studentsenterleder har blant annet det overordnede ansvaret for oppfølging av studentprosjektlederne.  

Les mer om studentlederjobben og les intervjuet av vår tidligere studentsenterleder

Fortell oss litt om deg selv   

– Jeg begynte på jussen høsten 2019. Før dette studerte jeg noen år på Blindern, der jeg blant annet begynte på lektorprogrammet i kultur og samfunnsfag. Faglig og sosialt får jeg mest utbytte fra studiene ved å være aktiv utenfor lesesalen, så jeg sitter i Juridisk studentutvalg (JSU), har verv i Juristforeningen, i tillegg er jeg tillitsvalgt i Juristforbundet. Disse engasjementene og vervene kommer veldig godt med i jobben som studentsenterleder. Før jeg begynte å studere jobbet jeg ett år fulltid i sentralstyret for Elevorganisasjonen. Derfra har jeg med meg erfaring når det gjelder påvirknings- og organisasjonsarbeid. 

Nasjida var ikke sikker på at jurist var hennes ambisjon, og fikk derfor med seg god erfaring fra andre studier og studentarbeid før hun tok fatt på jussutdanningen. At høyere utdanning var interessant, fant hun først ut da hun hadde Exphil på Blindern.  

Hvilke arbeidsområder interesserer deg mest?   

– I hovedsak er det læringsmiljø og digitale ferdigheter jeg er mest opptatt av. Jussen har dessverre ofte blitt stemplet med høy grad av konkurransekultur. Etter endringene, iverksatt de siste årene, er min erfaring at studentene i større grad er opptatt av å samarbeide og ute etter å dele tanker, notater og synspunkter. I tillegg er jeg opptatt av at studentene ved alle studieprogram skal kjenne på tilhørighet til fakultetet. Det er stor etterspørsel etter digitale ferdigheter i arbeidslivet, og jeg mener at det er avgjørende at universitetene også legger opp studiene slik at studentene tilegner seg disse ferdighetene.  

Hva gjorde at du ville søke på stillingen som studentsenterleder?  

– Jeg ønsket rett og slett å fortsette å bidra i CELL. Etter å ha vært studentprosjektleder i CELL fikk jeg bred innsikt i hvordan CELL er bygget opp som Senter for fremragende utdanning (SFU). Som studentprosjektleder jobbet jeg primært med LILO, forhandlingsprosjektet og var engasjert i LegalTech-valgfaget. Det som appellerer mest er måten studenter aktivt blir involvert i prosjektene, og hvor avgjørende deres innspill og tanker er.  

Nasijda påpeker at CELL utgjør et spesielt SFU med sin studentmedvirkning. CELL kan ses som en endringsagent, og det er avgjørende at studentene inkluderes og lyttes til når endringer og tiltak skal gjennomføres.  

Les mer om CELL og hvordan vi er organisert

Hvordan tror du de neste to semestrene kommer til å bli?  

– Spesielt gleder jeg meg til mer fysisk tilstedeværelse på fakultetet. Jeg fikk bare opplevd ett normalsemester før korona inntraff, så det blir ekstra fint å ta over som studentsenterleder når vi går normale tider i møte.  

Nasjida forteller at hun har ganske nylig startet som studentsenterleder, og at foreløpig er arbeidsdagene varierte. Hun er veldig spent på hvordan det kommende året bli. Med et engasjert sinn er hun glad for å kunne bidra til at de ulike prosjektene i CELL drives fremover 

Hvordan ønsker du å bidra i CELL sitt arbeid og opplevelsene til studentene ved fakultet?

- For meg er det viktig at studiet vårt skal ha rom for alle typer studenter, både de som velger å engasjere seg og de som foretrekker å holde seg i bakgrunnen – samt alle i midten. Jeg ønsker å bidra til et fakultet der alle studenter, uansett bakgrunn og ambisjoner, kan få frem sine kvaliteter og føle at de opplever fremgang og mestring.  

I tillegg nevner Nasjida at hun ønsker at det vies mer oppmerksomhet til førstegenerasjonsstudenter.   

– Som førstegenerasjonsstudent må man gjennom flere hindre sammenlignet med de som har familie og venner som har gått løpet før dem. De bør finne informasjonskilder som gjør det mulig å orientere seg blant de valgene en må ta gjennom studiet, uavhengig av bakgrunn og behovet for å måtte være proaktiv.  

 Nasjida har fått et variert innblikk som gjør at hun ikke er fast bestemt på at problemer skal løses på én måte - det er flere veier til målet. Nettopp derfor er hun opptatt av samarbeid og delingskultur. Hun forteller at hun ønsker at CELL skal være en plattform som er lavterskel for nye idéer og innspill til en bedre studie.  

– Som studentsenterleder er jeg opptatt av å prate med medstudenter og høre hvilke erfaringer de gjør seg. Derfor vil jeg legge til rette for at så mange som mulig kjenner til arbeidet CELL driver med, og det skal være lav terskel for å ta kontakt – enten man har nye idéer til hvordan studiet bør utformes eller man bare ønsker å dele erfaringer og tanker om eksisterende tilbud.  

Av Armita Sahafiha
Publisert 25. aug. 2022 14:25 - Sist endret 25. aug. 2022 14:25