5 på rappen: Livet som saksbehandler ved Jussbuss

Som saksbehandler ved Jussbuss får jusstudentene mulighet til å kunne kjenne på smaken fra arbeidslivet. De ansettes i ett år og har varierte arbeidsoppgaver. Fristen til å søke heltidsstilling går ut 01.05 – kanskje du blir deres neste saksbehandler?

bilde av to personer, gutt og jente, jobber hos jussbuss, sitter i kontorstol på plassene sine

Hils på Bjørn Winquist og Fride H. Solberg, som har jobbet hos Jussbuss det siste året. Foto: Armita Sahafiha.

Stilling i Jussbuss

Stillingen som studentene ansettes til godskrives som 30 studiepoeng i valgemnet JUS5012 – Praktisk rettshjelpsarbeid i Juss-Buss
etter heltidsperioden. Stillingen er lønnet, og Jussbuss krever at studentene har bestått 2. studieår. Utenom dette fokuserer Jussbuss mer på personlige egenskaper og engasjement, og har mindre vekt på karakterer.

Fride H. Solberg og Bjørn Winquist har i løpet av det siste året jobbet som saksbehandlere ved Jussbuss. Fride er ferdig med 4. studieår og studerer ved UiB. Bjørn er ferdig med 3. studieår og studerer ved UiO. Begge er ferdige med sine stillinger som fulltidsansatte ved Jussbuss til sommeren. Gjennom intervjuet håper CELL studentteam at du blir kjent med arbeidshverdagen deres og får svar på eventuelle spørsmål du har hatt.

Hva motiverte dere til å søke på stillingen som saksbehandler?

– I utgangspunktet var det deilig å tenke på et lite avbrekk fra lesinga og teorien man møter på som student. Muligheten til å kunne benytte seg av det man har lært, og eventuelt skal lære, i praksis der man møter fysiske personer og ikke bare Peder Ås og Hans Tastad, utgjorde en viktig grunn for at jeg søkte hos Jussbuss. I tillegg hadde jeg et ønske om å jobbe med rettsområder som er litt spesielle, og som man ikke møter på som student, forteller Bjørn.

– Å kunne arbeide som saksbehandler er givende arbeid som man brenner for, og utgjør en viktig del av samfunnet for alle. Det er spennende å se hvilken innvirkning jussen har på samfunnet og mennesker. I tillegg må jeg innrømme at koronaåret var litt tungt, og tanken på å kunne lære samt å jobbe med jussen på en annen måte var motiverende å tenke på, sier Fride.

Hvordan er en normal arbeidshverdag?

– Det er ingen dager som er normale eller vanlige hos oss. Vi kan si at ukene har lik struktur, men at dagene har ulikt innhold. Det er mye sosialt som skjer hele tiden, og man er avhengig av å jobbe som et team. Som saksbehandler har man enten saksmottak eller jobber med sakene, og dagen blir preget av at man spør om hjelp, skriver på saker eller snakker med klienter, forteller Fride.

Hun skyter også inn at saksbehandlerne alltid har hyggelig lunsj sammen i loungen, og at arbeidet de driver med også krever en del frivillighet. Dette har ført til at medarbeiderne har fått en veldig god tone og blitt godt kjent med hverandre.

Hvordan foregår opplæringen, og er det behov for forkunnskaper og erfaring?

– Du får tre uker med opplæring med de som har jobbet her tidligere, og man blir kastet litt ut i det. Overraskende nok så lærer man ekstremt fort, og man blir raskt dratt inn i de ulike rettsområdene. Ettersom man er avhengig av hverandres kontroll og kunnskap, så står man aldri alene ansvarlig, noe som kunne ha føltes overveldende. Det morsomme med hele prosessen er å se at det også finnes ferdigutdannede jurister som kanskje ikke er like gode i jobben sin, sier Bjørn.

flere personer som sitter sammen, jussbuss
Gjengen fra jussbuss! De finner på mye sosialt og lærer seg å jobbe godt i team. Foto: Armita Sahafiha.

Det er jo klart at arbeidet som saksbehandler er studierelevant, hva er det dere vil ta med dere videre fra erfaringen?

– Jeg ville definitivt ikke ha vært foruten erfaringen jeg har fått fra Jussbuss, at jeg har drevet med dette har gitt med en helt unik erfaring på det stadiet jeg er nå sett mot studiet. Å kunne prøve ut arbeidslivet er også veldig deilig. Det viktigste man også lærer er å se ting fra ulike perspektiv og å samarbeide enda mer.  Alt dette er noe jeg definitivt tar med meg videre, svarer Fride.

– Det å kunne ha sett de ulike mekanismene, og generell forvaltningsrett som ikke er domstolsbehandling, er noe man ikke lærer så mye av som student. Erfaringen her innebærer også det å jobbe mer politisk og forstå hvorfor dette er viktig. Videre lærer man å se forskjeller på systemnivå og ikke bare individnivå, dette tar jeg med meg videre i studentlivet og senere arbeidserfaring, forteller Bjørn.

Begge er enige om at den viktigste erfaringen er evnen de har fått til å se utfordringer og finne sentrale rettsspørsmål som sakene reiser. Dette utgjør nettopp kjernen av jussen.

Hvorfor vil dere anbefale andre å søke seg hit?

– Her jobber vi med fattigmannsjuss om man kan si det slik. Vi møter på grupper som ikke har råd og som står utenfor med et udekket rettsbehov der rettigheter de har krav på ikke etterleves. Dette gjør arbeidet ved Jussbuss veldig spennende. Når du søker deg hit, får du nettopp muligheten til å kunne hjelpe grupper som dette, samtidig knytter du kontakter fra arbeidslivet og andre studenter. Dette er positiv erfaring man vil ta med seg videre og som kommer godt med etter en slik stilling, påpeker Bjørn.

Fride skyter inn at det er mye jobb, men veldig mye sosialt også, samt at muligheten til å kunne bruke juridisk metode i praksis vil gi deg gode erfaringer og evner til senere studieløp.

Ønsker du å søke på stillingen? Søknad, CV, attester og karakterutskrift sendes til leder@jussbuss.no, eller Jussbuss v/daglig leder, Skippergata 23, 0154 Oslo. Merk konvolutten "Søknad". Ring gjerne tlf. 22 84 29 00 ved spørsmål.

Av Armita Sahafiha
Publisert 29. apr. 2022 11:54 - Sist endret 29. apr. 2022 11:54