5 på rappen - studentprosjektleder for Skrivelab

Gjennom arbeidet med Skrivelab-prosjektet skal Ole Forfang hjelpe deg med å utvikle gode skriveferdigheter. 

Bildet viser studentprosjektleder oppstilt i Domus Juridica

Studentprosjektleder for Skrivelab, Ole Forfang.
Foto: Karoline Stensvik, UiO

Tidligere i vår snakket vi med studenter som hadde benyttet seg av skriveverkstedet vårt på 1. studieår. I dette intervjuet blir du kjent med Ole, vår studentprosjektleder for Skrivelab-prosjektet.

Høsten 2022 har Ole startet på tredje studieår. Ved siden av studiene har han ansvar for Skrivelab-prosjektet i CELL. La oss bli litt bedre kjent!

Kan du fortelle oss litt om deg selv?

– Jeg er 27 år gammel og vil beskrive meg selv som en samfunnsengasjert type. Før jussen vurderte jeg å studere statsvitenskap, men jussen er mer praktisk og utgjorde en fin løsning. Videre er jeg glad i å ha mye å gjøre i hverdagen. I løpet av de to årene som har gått har jeg blitt veldig glad i studiet, mye fordi det er en viss struktur og orden på ting. Det er nettopp denne strukturen og rammen vi håper på at ferske studenter kan fange opp under skriveverkstedende, forteller Ole. 

Hva fikk deg til å søke på stillingen som studentprosjektleder for Skrivelab? 

– Først og fremst er jeg interessert i formidlingen ved jussen, samt det skriftlige, som går utover det rent faglig juridiske. Personlig liker jeg å utvikle mine egne skriveegenskaper – derfor passer jobben meg midt i blinken. Etter to studieår har jeg merket at mange studenter sliter med å formidle og å få frem kunnskapen sin på en bra måte, og dette vil jeg bidra med å utvikle, forteller Ole. 

Han påpeker også at alle som går juss er smarte og flinke folk. De fleste sliter gjerne med formidlingskunnskapene, med tyngde på å kunne filtrere ut det viktigste. 

Kan du kort forklare hva Skrivelab er?

Ole forteller at Skrivelab inkluderer alle de ulike skriveprosjektene CELL har, og at det mest fremtredende er skriveverkstedet for 1. og 2. studieår. Skriveverkstedet utgjør to skoletimer før fakultets- og kursoppgaveinnleveringer, der studentene kan møte opp og få skriveveiledning fra erfarne studenter. Poenget med verkstedet er ikke å diskutere det faglige, men å gi skriveråd og å oppmuntre studentene til å se på egenkomponerte tekster med nye øyne. 

Hvordan bør, og kan, jeg som student benytte meg av tilbudet Skrivelab?

– Generelt er mitt første råd at studentene deltar på alt som arrangeres fra CELL/ fakultetets side. Dette utgjør en "gratis" læringsarena der man som student slipper å sitte alene på lesesalen, ergo har man et fint avbrekk samtidig som man lærer på en annen måte. Poenget med Skrivelab er at man jobber sammen i grupper og diskuterer med andre studenter. På den måten kan man få et nytt perspektiv, delvis når det gjelder det faglige og mest av alt når det gjelder det skriftlige. Her kan man tenke over hvordan visse formuleringer er bedre enn andre og hva man kan unngå til neste gang.

Ole påpeker også at poenget ikke er å komme med ferdigskrevne tekster; så lenge man har forberedt seg litt, får man utbytte av verkstedet. Forberedelsene utgjør også en forutsetning for at opplegget fra veilederne blir skikkelig. 

Hva er ditt beste tips til høstens ferske studenter?

– Et enkelt tips som jeg angrer på at jeg selv ikke benyttet meg mer av, er muligheten man har første semester til å fokusere på det metodiske. Ettersom det ikke er karakter bør man bruke tiden på å lære seg juridisk metode og å skrive godt. Man bør prøve og feile for å finne sin egen måte å lære på. Videre er det gylne tipset alle kommer med også ekstremt viktig; nemlig å skrive oppgaver og å stille spørsmål, forteller Ole. 

 

Fakta om Skrivelab:

Skrivelab er et hjelpetilbud fra CELL til nye studenter. Formålet er å kunne komme med tips og triks til skrivingen og bidra til at studentene åpner opp øynene for ulike skrivemetoder og ser på egne verk med ferske øyne. Tilbudet er under stadig utvikling.

Av Armita Sahafiha
Publisert 28. sep. 2022 13:27 - Sist endret 25. okt. 2022 10:00