Kursbeskrivelse
Kurset vil utgjøre en 30 timers valgfri modul i universitetspedagogikk med vekt på fagdidaktikk for studieprogrammer ved fakultetet. Kurset vil strekke seg over ett semester og bestå av 4 kurssamlinger. Kurset vil i første omgang rettes mot fakultetets midlertidige ansatte. Deltakerne kan få fradrag for undervisningsplikten tilsvarende 30 klokketimer. Kurset kan utgjøre en del av den valgfrie delen av UiOs tilbud om kurs i universitetspedagogisk basiskompetanse. Kurset har blitt utarbeidet av en arbeidsgruppe bestående av representanter fra CELL (UiO), LINK, UiT og UiB.
Språk: Norsk.
Hovedmål med kurset
Kurset har som formål å styrke deltakernes pedagogiske kompetanse, og gi ansatte større trygghet i undervisningsrollen. Kurset vil gi deltakerne grunnleggende innsikt i pedagogisk teori og særpreg ved relevant fagdidaktikk. I tillegg har det som formål å inspirere til å utforske nye undervisnings- og vurderingsformer og bidra til videreutvikling av undervisningen ved fakultetet.
Kurset skal bidra til at kursdeltakerne:
- Utvikler sin egen undervisningspraksis.
- Forstår og kan begrunne hva som fremmer læring hos studenter i rettsvitenskap, kriminologi og rettssosiologi
- Vektlegger sammenheng mellom ulike elementer i emnet ved planlegging av undervisningen.
- Får erfaring med kollegaveiledning som grunnlag for kollegial refleksjon og utvikling av egen undervisning.
Undervisningsaktiviteter
Kurset består av 4 samlinger som inneholder introduksjoner til aktuelle temaer, refleksjonsoppgaver, gruppediskusjon mv. Opplegget for samlingene forutsetter at deltakerne er aktive bidragsytere i diskusjonene. Det forventes også selvstendig arbeid med utgangspunkt i kursmaterialet. Det vil legges opp til kollegaveiledning i grupper på tre-fire som en integrert del av kurset. Deltakerne skal observere og gi tilbakemelding på hverandres undervisning, slik at alle får besøk og tilbakemelding fra minst to kolleger på en undervisningsøkt hver.
Obligatorisk innlevering
Etter endt kurs skal kursdeltakerne levere inn et skriftlig notat, der de reflekterer over hvordan de har utviklet seg som underviser i løpet av kurset. Deltakerne får en tilbakemelding fra kursansvarlig på notatet.
Foreløpig kursplan
Samling 1: Introduksjon 20.januar
Tid | Hva | Tema | Hvem |
---|---|---|---|
09.00-09.15 | Kort introduksjon | Velkommen, introduksjon oversikt over kurset, forventningsavklaring, rolleforståelse | Cecilie Enqvist-Jensen, Kristine E. A. Hansen, Tone Linn Wærstad |
09.15-09.45 |
Introduksjon til dagens tema. Diskusjon og refleksjon over dagens tekster. |
Introduksjon og diskusjon: Læring og undervisning i høyere utdanning | Cecilie Enqvist-Jensen og Helge Ivar Strømsø |
09.45-10.00 | Pause | ||
10.00-11.00 |
Aktivitet: Diskusjon i grupper, diskusjon i plenum. |
Hva fremmer læring hos våre studenter og hva er min rolle som underviser i denne prosessen? Fellessesjon med både jus og IKRS. |
Jan Ove Færstad(Jus) |
11.00-11.55 | Oppstart kollegaveiledningen | Danne grupper på tre stykker, innføring i opplegget, bli kjent, avtale første møte. | Cecilie Enqvist-Jensen, Tone Linn Wærstad |
11.55-12.00 | Avslutning | Oppsummering av dagen | |
12.00 | Lunsj |
Samling 2: Hva er studentsentrert undervisning og hvorfor skal vi ha en studentsentrert undervisning? - 17.februar
Tid | Hva | Tema | Hvem |
---|---|---|---|
Morgenkaffe | |||
09.00-10.00 |
Introduksjon og gruppediskusjon |
Hva er studentsentrert undervisning og hvorfor er det viktig? | Cecilie Enqvist-Jensen og Helge Ivar Strømsø |
10.00-10.15 |
Pause |
||
10.15-11.00 | Innledning av studenter/lærere som har deltatt i studentsentrert undervisning | Sokratisk metode i undervisning (JUS og IKRS). Parallellsesjon. |
Stian Ø. Johansen (JUS) |
11.00-11.15 |
Pause |
|
|
11.15-12.00 | Erfaringsutveksling kollegaveiledningen |
Hvordan skape aktivitet blant studentene? |
Cecilie Enqvist-Jensen, Tone Linn Wærstad |
12.00-12.15 | Avslutning | Oppsummering av dagen | |
12.15 | Lunsj |
Samling 3: Hvordan planlegger og gjennomfører vi studentsentrert undervisning – 17.mars
Tid | Hva | Tema | Hvem |
---|---|---|---|
Morgenkaffe | |||
09.00-09.45 |
Introduksjon |
Metoder og verktøy for studentsentrert undervisning. | Cecilie Enqvist-Jensen og Helge Ivar Strømsø |
09.45-09.50 |
Kort pause |
||
09.50-10.30 | Gruppediskusjon, oppsummering i plenum | Kursdeltakerne legger fram problemet sitt for diskusjon i gruppen. | Cecilie Enqvist-Jensen, Helge Ivar Strømsø og Kristine Korsnes |
10.30-10.45 |
Pause |
|
|
10.45-11.30 | Introduksjon og refleksjon til evaluering av undervisning | Evaluering av undervisning | Kristine Korsnes |
11.30-12.15 | Erfaringsutveksling kollegaveiledningen | De som har gjennomført en observasjon forteller hvordan de opplevde det. | Cecilie Enqvist-Jensen, Tone Linn Wærstad |
12.00-12.15 | Kort avslutning (Lunsj 12.15) | Cecilie Enqvist-Jensen, Tone Linn Wærstad |
Samling 4: Veiledning – 20.april
Tid | Hva | Tema | Hvem |
---|---|---|---|
Kaffe | |||
13.00-14.00 |
Introduksjon |
Veiledning av studenter som skriver bacheloroppgave eller masteroppgave: Motivasjon og akademisk skriving |
Arne Skodvin |
14.00-14.15 |
Pause |
||
14.15-14.45 | Gruppediskusjon og plenumsdiskusjon | "Meg som veileder" |
Marte Kjørven og Katja Franko |
14.45- 15.00 |
Pause |
|
|
15.00-15.55 |
Vi samler trådene |
Diskuter hvordan det føltes å bli observert og motta tilbakemeldinger på din undervisning fra kollegaer. Diskutere hvordan man kan gå fram å skrive refleksjonsnotatet.
Kort introduksjon: Hvordan (og hvorfor?) dokumentere til pedagogisk mappe? |
Cecilie Enqvist-Jensen, Tone Linn Wærstad |
15.55-16.00 | Avslutning | Oppsummering av dagen | |
16.30 | Middag |