Pedagogisk kurs for midlertidig ansatte - Kursbeskrivelse og plan

Midlertidig vitenskapelig ansatte ved Det juridiske fakultet tilbys nå kurs i universitetspedagogikk. Etter påmelding vil du inviteres til et Canvasrom med ytterligere informasjon om litteratur til hver samling.

Kursbeskrivelse

Kurset vil utgjøre en 30 timers valgfri modul i universitetspedagogikk med vekt på fagdidaktikk for studieprogrammer ved fakultetet. Kurset vil strekke seg over ett semester og bestå av 4 kurssamlinger. Kurset vil i første omgang rettes mot fakultetets midlertidige ansatte. Deltakerne kan få fradrag for undervisningsplikten tilsvarende 30 klokketimer. Kurset kan utgjøre en del av den valgfrie delen av UiOs tilbud om kurs i universitetspedagogisk basiskompetanse. Kurset har blitt utarbeidet av en arbeidsgruppe bestående av representanter fra CELL (UiO), LINK, UiT og UiB.

Språk: Norsk.

Hovedmål med kurset 

Kurset har som formål å styrke deltakernes pedagogiske kompetanse, og gi ansatte større trygghet i undervisningsrollen. Kurset vil gi deltakerne grunnleggende innsikt i pedagogisk teori og særpreg ved relevant fagdidaktikk. I tillegg har det som formål å inspirere til å utforske nye undervisnings- og vurderingsformer og bidra til videreutvikling av undervisningen ved fakultetet. 

Kurset skal bidra til at kursdeltakerne: 

  1. Utvikler sin egen undervisningspraksis. 
  2. Forstår og kan begrunne hva som fremmer læring hos studenter i rettsvitenskap, kriminologi og rettssosiologi 
  3. Vektlegger sammenheng mellom ulike elementer i emnet ved planlegging av undervisningen. 
  4. Får erfaring med kollegaveiledning som grunnlag for kollegial refleksjon og utvikling av egen undervisning. 

Undervisningsaktiviteter

Kurset består av 4 samlinger som inneholder introduksjoner til aktuelle temaer, refleksjonsoppgaver, gruppediskusjon mv. Opplegget for samlingene forutsetter at deltakerne er aktive bidragsytere i diskusjonene. Det forventes også selvstendig arbeid med utgangspunkt i kursmaterialet.  Det vil legges opp til kollegaveiledning i grupper på tre-fire som en integrert del av kurset. Deltakerne skal observere og gi tilbakemelding på hverandres undervisning, slik at alle får besøk og tilbakemelding fra minst to kolleger på en undervisningsøkt hver.   

Obligatorisk innlevering

Etter endt kurs skal kursdeltakerne levere inn et skriftlig notat, der de reflekterer over hvordan de har utviklet seg som underviser i løpet av kurset. Deltakerne får en tilbakemelding fra kursansvarlig på notatet.  

Foreløpig kursplan

Samling 1: Introduksjon 20.januar

Tid Hva Tema Hvem
09.00-09.15 Kort introduksjon Velkommen, introduksjon oversikt over kurset, forventningsavklaring, rolleforståelse Cecilie Enqvist-Jensen, Kristine E. A. Hansen, Tone Linn Wærstad
09.15-09.45

Introduksjon til dagens tema.  Diskusjon og refleksjon over dagens tekster.

Introduksjon og diskusjon: Læring og undervisning i høyere utdanning  Cecilie Enqvist-Jensen og Helge Ivar Strømsø 
09.45-10.00 Pause    
10.00-11.00

Aktivitet: Diskusjon i grupper, diskusjon i plenum.

Hva fremmer læring hos våre studenter og hva er min rolle som underviser i denne prosessen? Fellessesjon med både jus og IKRS. 

Jan Ove Færstad(Jus) 
Sveinung Sandberg (IKRS) 

11.00-11.55 Oppstart kollegaveiledningen  Danne grupper på tre stykker, innføring i opplegget, bli kjent, avtale første møte. Cecilie Enqvist-Jensen, Tone Linn Wærstad 
11.55-12.00 Avslutning  Oppsummering av dagen   
12.00 Lunsj    

Samling 2: Hva er studentsentrert undervisning og hvorfor skal vi ha en studentsentrert undervisning? - 17.februar

Tid Hva Tema Hvem
  Morgenkaffe    
09.00-10.00

Introduksjon og  gruppediskusjon 

Hva er studentsentrert undervisning og hvorfor er det viktig? Cecilie Enqvist-Jensen og Helge Ivar Strømsø 
10.00-10.15

Pause

   
10.15-11.00 Innledning av studenter/lærere som har deltatt i studentsentrert undervisning   Sokratisk metode i undervisning (JUS og IKRS). Parallellsesjon. 

Stian Ø. Johansen (JUS) 
Sveinung Sandberg (IKRS) 
 

11.00-11.15

Pause

 

 

11.15-12.00 Erfaringsutveksling kollegaveiledningen 

Hvordan skape aktivitet blant studentene? 
Ideer og erfaringer.  

Cecilie Enqvist-Jensen, Tone Linn Wærstad 
12.00-12.15 Avslutning  Oppsummering av dagen   
12.15 Lunsj    

 

Samling 3: Hvordan planlegger og gjennomfører vi studentsentrert undervisning – 17.mars

Tid Hva Tema Hvem
  Morgenkaffe    
09.00-09.45

Introduksjon

Metoder og verktøy for studentsentrert undervisning.  Cecilie Enqvist-Jensen og Helge Ivar Strømsø  
09.45-09.50

Kort pause

   
09.50-10.30 Gruppediskusjon, oppsummering i plenum   Kursdeltakerne legger fram problemet sitt for diskusjon i gruppen.  Cecilie Enqvist-Jensen, Helge Ivar Strømsø og Kristine Korsnes 

10.30-10.45

Pause

 

 

10.45-11.30 Introduksjon og refleksjon til evaluering av undervisning  Evaluering av undervisning   Kristine Korsnes 
11.30-12.15 Erfaringsutveksling kollegaveiledningen De som har gjennomført en observasjon forteller hvordan de opplevde det. Cecilie Enqvist-Jensen, Tone Linn Wærstad 
12.00-12.15 Kort avslutning (Lunsj 12.15)   Cecilie Enqvist-Jensen, Tone Linn Wærstad 

Samling 4: Veiledning – 20.april

Tid Hva Tema Hvem
  Kaffe    
13.00-14.00

Introduksjon

Veiledning av studenter som skriver bacheloroppgave eller masteroppgave: Motivasjon og akademisk skriving  

Arne Skodvin 
(Erfarne veiledere fra JUS (Marte Kjørven) og IKRS (Katja Franko) er tilstede ved denne sesjonen).
 

14.00-14.15

Pause

   
14.15-14.45 Gruppediskusjon og plenumsdiskusjon  "Meg som veileder"

Marte Kjørven og Katja Franko 

14.45- 15.00

Pause

 

 

15.00-15.55

Vi samler trådene 
Evaluering kollegaveiledningen 
Utvikle pedagogisk mappe 

Diskuter hvordan det føltes å bli observert og motta tilbakemeldinger på din undervisning fra kollegaer. Diskutere hvordan man kan gå fram å skrive refleksjonsnotatet. 

Kort introduksjon: Hvordan (og hvorfor?) dokumentere til pedagogisk mappe?  

 
Cecilie Enqvist-Jensen, Tone Linn Wærstad  
15.55-16.00 Avslutning Oppsummering av dagen  
16.30 Middag    
Publisert 7. des. 2022 12:36 - Sist endret 7. mars 2024 09:03