Kurset tilbys i første omgang til stipendiater med undervisningsplikt og som har undervisning våren 2023. Hvis det er ledige plasser kan ansatte som postdoktorer og lektorer få delta.
Påmelding
Påmeldingsfrist: 22.desember 2022. Maks antall plasser: 30 kursdeltakere.
Språk: Norsk.
Har du spørsmål om kurset? Kontakt: Kristine Hansen
Foreløpig program
Se utfyllende kursbeskrivelse og kursplan
Programmet inneholder 4 samlinger for våren 2023. Alle som får plass på kurset vil bli lagt til et Canvasrom, der faglitteratur og informasjon vil deles. Faglitteratur skal benyttes til forberedelse, og brukes til diskusjoner og samarbeid på samlingene. Man får servert lunsj på samling 1-3 og middag på samling 4.
Samling 1: Introduksjon: Fredag 20.01.23 kl.09.00-12.00.
Samlingen vil inneholde temaer som pedagogiske grunnprinsipper, hva som fremmer læring og rolleforståelse for undervisere.
Samling 2: Hva er studentsentrert undervisning og hvorfor skal vi ha en studentsentrert undervisning? Fredag 17.02.23 kl.09.00-12.00.
Samlingen vil handle om hva studentsentrert undervisning er og hvorfor det er viktig. Det vil bli servert lunsj kl.12.
Samling 3: Hvordan planlegger og gjennomfører vi studentsentrert undervisning? Fredag 17.03.23 kl.09.00-12.00.
På samlingen vil du få praktiske tips om metoder og verktøy for å utvikle din egen studentsentrert undervisning. Det vil bli servert lunsj kl.12.
Samling 4: Veiledning: Torsdag 20.04.23 kl.13.00-16.00.
Samlingen vil handle om hvordan du kan utvikle deg som veileder av studenter som skriver bacheloroppgave eller masteroppgave. Det vil bli servert middag kl.16.
Underveis under hele kurset skal kursdeltakerne jobbe i grupper med kollegaveiledning, hvor de både observerer og gir tilbakemelding og blir observert og mottar tilbakemelding fra kollegaene i sin gruppe.
Obligatorisk innlevering
Etter endt kurs skal kursdeltakerne levere inn et skriftlig notat, der de reflekterer over hvordan de har utviklet seg som underviser i løpet av kurset. Deltakerne får en tilbakemelding fra kursansvarlig på notatet.
CELL, Centre on Experiential Legal Learning, har siden 1. juni 2020 hatt status som Senter for fremragende utdanning (SFU). CELL vil bidra med mer pedagogisk opplæring av læringsassistenter ved fakultetet, arbeide for å styrke samarbeidet mellom assistenter og fagmiljøet og øke bruken av læringsassistenter til flere fag og emner enn i dag.