Under foredraget fikk studentene et innblikk i hva oppdraget til en forhandler hos KGF går ut på. Sentralt stod de tre funksjonene en kriseforhandler har:
- Forhandlere i KGF skal være såkalt sensorstøtte. Det vil si at forhandlerne skal assistere med innhenting og tolkning av informasjon.
- Forhandlere skal jobbe som effektor ved å påvirke krisen i positiv forstand.
- Forhandlere skal i tillegg være beslutningsstøtte.
I den interaktive timen fikk studentene mulighet til å gå gjennom de første stegene av et tenkt oppdrag. KGFs egen forhandler la særlig vekt på å forklare vekselvirkningen av krisehåndtering og forhandlinger. Ofte er personen som utgjør en fare aktivert i det øyeblikket KGFs forhandlere blir innkalt. Første prioritet i enhver sak er dermed å sette i verk tiltak for å senke aktiveringen, og få mulighet til å utøve innflytelse i den videre beslutningstakingen. Dette gjøres ved å følge strategien - Lytt, betrygg og forklar.
![](/cell/aktuelt/aktuelle-saker/2023/bilder-og-div./forhandlinger--.jpg)
Studentene som deltok på forhandlingsbriefen fikk utdelt et scenario. Gjennom gruppediskusjoner og forslag til tiltak fikk de muligheten til å få tilbakemelding på sine forslag. I tillegg fikk studentene en realitetsvurdering på hvilke tiltak som i praksis kunne blitt vurdert.
Studentene fikk også en unik mulighet til å stille spørsmål om alt fra den operative hverdagen, kategorier av oppdrag, og strategiske grunnriss i arbeidshverdagen.
CELL takker KGF for samarbeidet og spennende forhandlingsbrief!