Spennende forhandlingsbrief med Krise- og gisselforhandlertjenesten

26. september arrangerte CELL en spennende forhandlingsbrief, med besøk fra Krise- og gisselforhandlertjenesten (KGF). KGF er politiets nasjonale beredskapsressurs for forhandlinger.

Professor Sverre Blandhol er faglig leder for prosjektet forhandlinger i CELL (Foto: Oda Hveem, UiO)

Under foredraget fikk studentene et innblikk i hva oppdraget til en forhandler hos KGF går ut på. Sentralt stod de tre funksjonene en kriseforhandler har:

1. Forhandlere i KGF skal være såkalt sensorstøtte. Det vil si at forhandlerne skal assistere med innhenting og tolkning av informasjon.
  2. Forhandlere skal jobbe som effektor ved å påvirke krisen i positiv forstand.
  3. Forhandlere skal i tillegg være beslutningsstøtte.

I den interaktive timen fikk studentene mulighet til å gå gjennom de første stegene av et tenkt oppdrag. KGFs egen forhandler la særlig vekt på å forklare vekselvirkningen av krisehåndtering og forhandlinger. Ofte er personen som utgjør en fare aktivert i det øyeblikket KGFs forhandlere blir innkalt. Første prioritet i enhver sak er dermed å sette i verk tiltak for å senke aktiveringen, og få mulighet til å utøve innflytelse i den videre beslutningstakingen. Dette gjøres ved å følge strategien - Lytt, betrygg og forklar.

Forhandlingsbriefen var et interaktivt foredrag hvor studentene fikk mulighet til å løse et scenario, med hjelp fra forhandleren i KGF. (Foto: Oda Hveem, UiO)

Studentene som deltok på forhandlingsbriefen fikk utdelt et scenario. Gjennom gruppediskusjoner og forslag til tiltak fikk de muligheten til å få tilbakemelding på sine forslag. I tillegg fikk studentene en realitetsvurdering på hvilke tiltak som i praksis kunne blitt vurdert.

Studentene fikk også en unik mulighet til å stille spørsmål om alt fra den operative hverdagen, kategorier av oppdrag, og strategiske grunnriss i arbeidshverdagen.

CELL takker KGF for samarbeidet og spennende forhandlingsbrief!

Publisert 10. okt. 2023 09:43 - Sist endret 10. okt. 2023 09:43