Den store fakultetsoppgavedagen

For andre år på rad ble det stor suksess med heldags skriveverksted i familie- og arverett.

To faglærere presenterer ved et kateter, studenter sitter i auditoriet.

Introduksjon til dagen med faglærerne i Familie- og arverett (tv: Tone Linn Wæstad, th: Katrine Kjærheim Fredwall).

Hva er heldags skriveverksted?

Denne våren gjentok vi fjorårets suksess med heldags skriveverksted for studentene som tar familie- og arverett. Under skriveverkstedet ble studentene delt i grupper hvor de i løpet av dagen samarbeidet om å besvare en oppgave. Studentene utførte gruppediskusjon, medstudentevaluering og fikk veiledning av faglærerne og  skriveveiledere (læringsassistenter).

Dette opplegget ble testet ut for første gang i forbindelse med fakultetsoppgaven i Familie- og arverett høsten 2022. Du kan lese mer om heldags skriveverksted høsten 2022 her. Evalueringen viste at studentene opplevde stort læringsutbytte av denne måten å samarbeide på, og opplegget ble derfor kjørt igjen våren 2023.

Lærer av hverandre

Opplegget ble også denne gangen evaluert nøye, og tilbakemeldingene fra både skriveveilederne og studentene var positive.

Her er to utvalgte kommentarer fra evalueringen:

• «Vi tror det ville være bedre å jobbe i grupper i stedet for på den tradisjonelle måten. Når man jobber i grupper lærer man på en helt annen måte. Man diskuterer og vurderer hverandres meninger, og personlig lærer vi mye av dette.»
  • «Fin oppgave. skaper engasjement og samarbeid. liker at det skaper samarbeid, vi må ha mer av det på jussen. fascinerende å finne ulike og utveksle ulike perspektiver. lærte mye nytt om faget og om HVERANDRE.»

Du kan lese hele evalueringsrapporten her.

Har du spørsmål om dette opplegget eller ønsker å se hele rapporten med alle vedlegg, kontakt Kristine Hansen.

Publisert 30. mars 2023 16:03 - Sist endret 20. juni 2023 14:35