Januarhilsen fra Erling

CELL tar fatt på et nytt år med stor entusiasme, energi og pågangsmot! Vi håper alle studenter og ansatte på fakultetet har fått en god start på 2023. Året som gikk markerte nok et år der det ble sådd mange frø i form av prosjekter, aktiviteter og tiltak. Disse sikter vi på å høste fruktene av i året som kommer, da et utvalg gode ideer endelig skal implementeres!

Ferdighetsstigen

Arbeidet med Ferdighetsstigen går nå inn i fase to. I fase to innleder vi diskusjoner og samtaler med studieårsansvarlige, samt faglærere på de ulike studieårene. Samtalene med de involverte dreier seg om revidering av emnenes læringsmål. Et ledd i disse samtalene er også å se på hvordan undervisningsaktiviteter og vurderingsformer i de ulike emnene kan bringes i samsvar med de reviderte læringsmålene.

Skrivelab

Mandag 6. mars markerer den offisielle åpningen av CELLs splitter nye Skrivelabrom. Rommet ligger i 2. etasje i Domus Juridica og vil være lett tilgjengelig for våre studenter. Skrivelaben er tenkt å styrke de skriftlige ferdighetene til studentene våre, som er en essensiell del av arbeidet med Ferdighetsstigen. Laben vil gi studentene våre en utmerket mulighet til å diskutere sine egne tekster underveis i skriveprosessen, og få tilbakemeldinger på tekstene. Dette vil være et stort skritt i retning av å gi studentene våre de verktøyene de trenger for å kunne forbedre sine skriftlige ferdigheter, både for å bli bedre forberedt på masteroppgaven og arbeidslivet. Vi ser med stor glede frem til åpningen av Skrivelab, og det læringsutbyttet studentene kan få av dette tilbudet!

Studenten som forsker

Prosjektet «Studenten som forsker» går denne våren i gang med en ny pilot av kurset i prosjektdesign og metode for masteroppgave. Kurset er et tilbud til alle studentene som snart skal i gang med å skrive masteroppgave. Studentene får hjelp til å forberede seg til det kommende arbeidet med masteroppgaven, og dermed komme raskere og bedre i gang. Høsten 2022 gjennomførte vi en pilot av kurset for første gang, og den overveldende majoriteten av tilbakemeldingene fra studentene var positive. Over 90 % av studentene som svarte på evalueringsskjemaet anså forelesningen og kurset som nyttig. Vi har tatt til oss innspillene fra studentene på hvordan opplegget kan forbedres, og sikter på å levere et enda bedre opplegg denne våren.

Kompetansebygging

Prosjektet «Kompetansebygging» er nettopp kommet i gang med et pedagogisk kurs for midlertidig vitenskapelige ansatte ved fakultetet. Første samling gikk av stabelen med et oppstartsseminar 20. januar. Temaet for samlingen var blant annet hva som fremmer læring hos våre studenter, og hvordan undervisere i sine roller kunne legge til rette for denne prosessen. Første samling besto av en veksling mellom teori, og refleksjoner i både grupper og i plenum. Vi har stor tro på at kurset vil styrke deltakernes pedagogiske kompetanse, og gi underviserne våre større trygghet i sine roller. Dette vil være et solid grunnlag for å øke læringsutbyttet til studentene våre, og gi dem et best mulig undervisningstilbud.

Pedagogisk forskning

Prosjektet «Pedagogisk forskning» jobber i disse dager med en evalueringsrapport av kollokvieveilederne våre. Rapporten utarbeides i samarbeid med LINK. Denne rapporten vil gi oss verdifull innsikt i arbeidet som utføres av våre læringsassistenter, og gjøre det mulig å forbedre tilbudet vi gir våre studenter.

Prosedyre

Prosedyreprosjektet har høsten 2022 og våren 2023 en pilot der det testes ut deltagelse i fire ulike prosedyrekonkurranser, der studentene som deltar får tilpasset undervisning. Dette er med på å øke studentenes muntlige ferdigheter. Våren 2023 skal UiO sende lag til konkurransene Vis Moot, Nuremberg, Jessup og Telders. Alle lag har en veileder, i form av en student som tidligere selv har deltatt i prosedyrekonkurranse. Det er stor stas for UiO å være med å konkurrere i prestisjefulle prosedyrekonkurranser og vi håper dette er med på å øke oppslutning om prosedyre blant studentene på fakultetet.

Forhandlingsforum

Høsten 2022 kom forhandlingsforum på nytt i gang, og det braket løs med deltagelse i Bucerius Mediation Competition i Hamburg. Prosjektet ønsker å løfte forhandlinger som en ferdighet blant studentene og tanken med deltagelse i konkurranser er å lage en mal for hvordan studenter kan delta i konkurranser på eget initiativ. Våren 2023 er prosjektet i gang med forhandlingskurs som går over to kvelder, der studentene som melder seg på får innføring i forhandlingsplanlegging og forhandlingsteknikk.

På oppdrag fra fakultetet – på lag med studentene!

Faglig hilsen

Senterleder for CELL