Julehilsen fra CELL

Året 2023 går mot slutten, og vi ønsker å takke alle i CELL for fantastisk innsats i år. Mange av CELLs prosjekter har i løpet av året skutt fart etter pandemien, og oppnådd imponerende fremgang og resultater.

Bildet kan inneholde: smil, erme, anlegg, snø, lykkelig.

Malcolm (t.v.) og Sondre (t.h.) takker alle for innsatsen og ønsker alle en riktig god jul. (Foto: Sigrun Sæbø Åland, UiO).

Kjære alle i CELL, 

Året 2023 går mot slutten, og vi ønsker å takke alle i CELL for fantastisk innsats i år. Mange av CELLs prosjekter har i løpet av året skutt fart etter pandemien, og oppnådd imponerende fremgang og resultater. Det er mye å se frem til og bygge videre på i 2024.  

I mars åpnet vi Skrivelab i andre etasje på Domus Juridica. Det har vært god oppslutning og engasjement rundt de faste aktivitetene som har kommet til i Skrivelaben. Evalueringene viser at studentene opplever stort læringsutbytte av å få tilbakemeldinger på sine juridiske tekster, og aktivt tar i bruk rommet for samarbeid, diskusjon og skriving. Det arrangeres drop-in for 1. og 2. studieår hver uke. Denne høsten har vi sett en økning på 62% oppslutning. Vi har også fått runda ut og utvida tilbudet med opplegg for engelske valgemner, IKRS, nynorsk og heldags skriveverksted i Fast eiendom og Juridisk metodelære. I tillegg har vi fortsatt med kollokviementor-ordningen, hvor 29 kollokviegrupper meldte seg på, fra JUS1211, 3. og 4.studieår, for å få veiledning fra en kollokviementor. 

Arbeidet med Ferdighetsstigen har ført til gode diskusjoner på tvers av studieårene og nå i desember vedtok PMR en justering av læringsmålene for 1.-4. studieår. De reviderte læringsmålene vil danne et viktig grunnlag for å arbeide med å implementere nye undervisnings- og vurderingsformer på Master i Rettsvitenskap, en prosess som starter opp i tidlig 2024. Høsten 2023 gjennomførte prosjektet Studenten som forsker en utvidet pilot av kurset i prosjektdesign og metode. Kurset fikk svært gode tilbakemeldinger i evalueringen blant deltakerne, og viser at behovet for forberedelse og hjelp til masteroppgaven er stort. Som faglig leder for prosjektet har Marte Eidsand Kjørven lagt ned mye arbeid og rapporten som ble utarbeidet i fjor har truffet bredt, og UiB er allerede i gang med å implementere tiltak som ble foreslått. Med seg på laget har Marte hatt Trude Myklebust og Vebjørn Wold, begge Education fellows i CELL. I tillegg har prosjektet blitt ledet av Studentporsjektleder Ida Toftner, som nå etter 2 år, og mye godt arbeid, forlater CELL. Vi må også gratulere Marte, som avslutter året med å bli en merittert utdanner.  

I prosedyreprosjektet har studentprosjektleder Melissa vært en bauta i gjennomføring og oppfølging av alle lag. Med seg på laget har hun hatt faglig leder, Maria A. Hjort, og duoen Johann Leiss og Jørgen Skjold. Her begynte året med generalprøver for lagene 2022-2023, som skulle delta i de internasjonale prosedyrekonkurransene Vis Moot, Nuremberg, Jessup og Telders. Etter en pilotperiode der CELL har stått for rekruttering, finansiering og organisering av deltakelse til konkurranser, skrev prosjektgruppen en foreløpig evaluering, og et ønske om å øke studiepoengene fra 10 til 20, grunnet stor arbeidsmengde for studentene. Dette gikk gjennom PMR og ble vedtatt fra høsten 2023. I tillegg ble det bestemt at hver konkurranse nå skal ha to studentcoacher. Konkurransen Nuremberg er også byttet ut med ICC. For høsten 2024 er det også laget avtaler om finansiering av reiser til konkurransene, og hvert lag har nå et advokatfirma med seg. 

I år har Kompetansebyggingsprosjektet gjennomført to pedagogiske kurs for midlertidig ansatte. Deltakerne melder om at kollegaveiledning i større grad har fått dem til å reflektere over sin undervisningspraksis. De pedagogiske kursene er tiltenkt å inngå i en fast pedagogisk praksis for undervisere ved juridisk fakultet, som et systematisk tilbud for underviserne, og prosjektet jobber videre med planer for nye kurs rettet mot de faste ansatte.  

Denne høsten utførte prosjektgruppen i Læringsmiljø også en omfattende undersøkelse for å kartlegge læringsmiljøet, og studentenes følelse av tilhørighet til fakultetet. Over 600 studenter svarte på undersøkelsen! Undersøkelsen er den første av sin art som tar utgangspunkt i studentene våre og fakultetet vårt. Funnene fra undersøkelsen vil danne grunnlag for forslag til tiltak for å forbedre læringsmiljøet. Dan, Nasjida, Alva, Sehoya og resten av laget ferdigstiller rapporten, og håper på å sette ned en arbeidsgruppe for videre tiltak for det psykososiale miljøet i CELL. 

IKRS har de gjennom 2023 arbeidet med sin egen ferdighetsstige, der de blant annet lager veiledning til hvordan faglærer kan justere ferdighetsmål på sine egne emner og innført valgfritt pensum. Eksamensoppgaver i et obligatorisk fag legges også om, fra de tradisjonelle drøftingsoppgavene, til å be studentene ha et kritisk blikk på en sak. En lærdom er at det å inkludere studenter og introdusere endringer fra starten av semesteret er avgjørende for studentgruppen som påvirkes. Studenter vil gjerne høre pedagogikken bak en endring, og samtidig vite hvorfor dette er arbeidslivsrelevant.  I tillegg er det allerede lagt planer om et revurdert løp for IKRS-studentene på Skrivelaben våren 2024. 

Selv om Peris Jones, faglig leder for HUMR, befinner seg i Addis Abeba, stopper ikke dette utviklingen av programmet her hjemme. Advocacy Project fortsetter like trutt, det jobbes med å gjøre vurderingsformene enda mer mangfoldige, og i tillegg få inn enda mer praktisk læring gjennom programmet.

Dette er bare et kjapt blikk på H2023 og i tillegg kommer også arbeidet med praksis, forhandling, digital læringsanalyses, forskning og kommunikasjon!  

Tusen takk for innsatsen dere har lagt ned i 2023!  

Mvh 

Malcolm, Tone og Sondre 

Publisert 22. des. 2023 13:10 - Sist endret 27. feb. 2024 16:44