Ny studentsenterleder i CELL

Nysgjerrig på hva en studentsenterleder kan jobbe med? Les intervjuet med Sondre Østensen-Landvik som tiltrådte 1. september.

Bildet kan inneholde: briller, anlegg, synsomsorg, blad, kjole skjorte.

foto: Silje Naranjo/UiO

Hvorfor søkte du på stillingen som studentsenterleder?

- Jeg søkte denne stillingen fordi jeg tenker at det kan være gunstig med videreutvikling og modernisering av jusstudiet. Studiesituasjonen idag er nok preget av at jussen var et åpent studie frem til 90-tallet, og at det historisk sett har vært utformet som et slags dommerfullmektigstudie. De siste tretti årene har det også pågått en rivende rettsliggjøring nasjonalt og internasjonalt. Samfunnet behøver nok at jurister, advokater og dommere kan spille andre roller i dag enn de gjorde før. I tillegg står vi overfor store samfunnsomveltninger i retning klima og teknologi. Derfor tenker jeg at vi ikke nødvendigvis må tenke nytt om jussen som fagdisiplin, men at vi kanskje burde være åpne til å tenke annerledes om hvordan vi underviser i juss.

Hvordan vil du forklare arbeidet til CELL og stillingen som studentsenterleder?

Centre on Experiential Legal Learning (CELL) er den eneste SFUen i Norge som har en student i en toppledelseposisjon. Stillingen er en heltidsstilling i ett år, der man i tillegg til 50 % lønn får 30 studiepoeng gjennom emnet JUS5013 Ledelse og juridisk pedagogikk ved CELL. Emnet kan innpasses som 9. semester på Master i rettsvitskap. Dermed havner man bare et halvt år bak i progresjon, selv om man er engasjert i CELL for et helt år. For de som vil lese mer om grunnlaget for CELLs arbeid, så kan man lese den periodiske eksternevalueringen av rettsvitenskapsstudiet fra 2018 og den påfølgende SFU-søknaden som etablerte CELL som et senter for fremragende utdanning, med midler fra Kunnskapsdepartementet.

Hva skal du jobbe med som studentsenterleder?

- Som studentsenterleder sitter jeg i forskjellige utvalg og prosjekt, og skal sikre at studentperspektivet er innebygd i de faglige anbefalingene til CELL. Vår hovedoppgave denne høsten er blant annet å sikre ferdighetsbasert læring i revisjonen av læringsutbyttebeskrivelsene for de ulike emnene. Her kan man jo trekke frem muntlige ferdigheter i prosedyre, akademiske ferdigheter innen juridisk forskning og profesjonsferdigheter i møte med klienter. Det innebærer også å følge opp implementering av de rapportene som CELL har fremarbeidet de siste årene, bla. i prosjektet Studenten som forsker. Så vi skal jobbe for å nærme oss de situasjonene og ferdighetene som arbeidsliv og akademia krever.

- Jeg syns det kan være nyttig for tanken å se hen til hva andre profesjonsstudier gjør. Man ville ikke ha forventet at en medisinstudent skulle rett ut i jobb fra studiet på samme måte som jusstudenter gjør. Finansieringen av henholdsvis jusstudiet og medisinstudiet spriker ganske dramatisk. Det er et tankekors, for begge studiene er essensielle profesjonsutdanninger i samfunnet vårt. Overordnet sett tenker jeg det er viktig at rettsvitenskapsstudiet kan stå på egne ben; praktikantopphold i privat næringsliv kan være en fiffig mulighet, men utdanningen burde etter mitt syn tilstrebe å gi kandidatene tilstrekkelig ferdigheter og erfaringer gjennom større variasjon i oppbygning og vurderingsformer. Der er finansiering en faktor, og selv om vi ikke jobber direkte med dette i CELL så ser jeg finansiering av jusstudiet som et viktig moment for å løfte juristene i den samfunnsrollen vi faktisk er tiltenkt.

Foto: Jessup-laget, UiO.

Hvordan er stillingen studie- og arbeidslivsrelevant?

- Jeg syns tematikken som CELL jobber med, kvalitet og innordning av jussutdanningen, er et prinsipielt viktig spørsmål for hva slags juriststand vi har i Norge, og at dette har egen betydning for rettsstat, demokrati og makt. Jeg håper erfaringen jeg tilegner meg dette året blir verdifull uansett hva jeg velger å jobbe med etter endt studie. Det er god ledererfaring, og man kommer tett på fakultetet og strukturen i jusstudiet. Men å søke som studentsenterleder var for meg ikke et neste steg i noen karriereplan.

Hva er dine beste tips til dine medstudenter?

- Om jeg skal anbefale noe til medstudentene mine, så må det kanskje være å engasjere seg først, og deretter finne ut hvordan det passer inn i et større bilde. Det finnes ingen fasit for hvordan man skal gjennomføre jussutdanningen. Si ja, og finn ut av det senere. For min del var det viktig å få utløp for både kreativitet og samfunnsengasjement, og jeg var blant annet redaktør i Stud.Jur i 2021. Det ble et lærerikt år, selv om jeg brukte mye tid på tidsskriftet. Engasjementet mitt som førte meg dit, hadde nok ikke tatt i betraktning alt jeg ville lære og hvilken nye sammenhenger det ville føre med seg.

Publisert 15. sep. 2023 13:04 - Sist endret 26. juni 2024 12:46