Sommerhilsen fra Erling

Temperaturen forteller oss at sommeren er her, og nå venter også ferien for de fleste av oss. Ett år som fungerende senterleder har gått, og det er tid for meg å levere roret tilbake til Malcolm, og la ham styre CELL-skuta videre. Ikke juble enda, jeg vil fortsatt være med som faglig leder for Ferdighetsstigen, så helt kvitt meg blir dere ikke. Jeg vil benytte anledningen til å takke alle for stor innsats gjennom to semestre og trekker frem noe av året som har gått.

Bildet kan inneholde: person, hår, smil, jeans, bukse.

Lederteamet (minus Erling) i CELL ønsker alle på fakultetet en riktig god sommer! Foto: Karoline Stensvik, UiO.

Åpning av Skrivelab – Rom for aktiv læring

Studiedekan ved Det juridiske fakultet, Marianne Jenum Hotvedt, gjorde åpningen offisiell. Foto: Tiril Guttormsen, UiO.

Mandag 6. mars markerte den offisielle åpningen av CELLs splitter nye Skrivelab: Rom for aktiv læring. Skrivelaben er tenkt å styrke de skriftlige ferdighetene til studentene våre, som er en essensiell del av arbeidet med Ferdighetsstigen. Laben har gitt studentene våre en utmerket mulighet til å diskutere sine egne tekster underveis i skriveprosessen, og få tilbakemeldinger på tekstene.

På drop-in-veiledning har tilbakemeldingene fra både studentene og skriveveilederne vært overveldende positive. Tilbudet har hjulpet nærmere 300 studenter, og både studenter og skriveveiledere er enige om at dette er fantastisk tilbud som bør videreføres. Opplegg med skriveverksteder er ikke nytt, men at fakultetet har fått sitt helt egne rom for dette, signaliserer at vi tar skriftlige ferdigheter på alvor. Skriveverkstedene settes opp tilpasset studentenes skriftlige innleveringer av fakultets- og semesteroppgaver. For høsten er rommet reservert for følgende:

  • Mandager: Masterskrivende studenter
  • Tirsdager: 1. studieår
  • Onsdager: 2. studieår
  • Torsdager: LILO (Innovasjonslaben LILO)
  • Fredager:  IKRS

UiO deltar i prosedyrekonkurranser

Bildet kan inneholde: stol, begivenhet, bord, tale, jobb.
Som en del av prosedyresatsingen har UiO stilt med flere lag i internasjonale prosedyre- og voldgiftkonkurranser. Foto: Oda Hveem, UiO

I år har fakultetet hatt et pilotprosjekt med storstilt satsning på prosedyrekonkurranser. Studentlag fra Det juridiske fakultet har vært representert i totalt fire internasjonale konkurranser som del av valgfaget JUS5040 Moot Court. Studentene har over to semestre deltatt i undervisning ved fakultetet, levert skriftlig prosesskriv og hatt muntlige runder i de respektive konkurransene. De fire konkurransene studentene deltok i er Jessup, Telders, Vis Moot og Nürnberg Moot Court.

Lovkonferansen 2023 

Fire studenter foran Domus Media.
Flere fra CELL studentteam bidro under Lovkonferansen 2023. Fra venstre: Clarissa Lage Dahl, Elida Othelie Ratvik Tennøy, Nasjida Noorestany, Ellen Brataas. Foto: Karoline Stensvik, UiO 

I samarbeid med med Digital velferdsstat og Språkrådet arrangerte vi Lovkonferansen 2023 i juni. I år hadde vi et større fokus på studentdeltakelse med en egen studentguide for konferansen. Teknologi, kunstig intelligens, relasjonen mellom EU og Norge, juridisk utdanning og hastigheten i lovgivningsprosesser var de store temaene under konferansens to dager. CELL bidro med flere innlegg til sporet om utdanning. 

Les flere saker om Lovkonferansen her

Undersøkelse om læringsmiljøet ved fakultetet

Fra høsten 2023 gjennomfører CELL en omfattende undersøkelse av studentenes læringsmiljø ved Det juridiske fakultet ved UiO. Dette vil være den første fakultetsspesifikke undersøkelsen om hvordan studentene opplever læringsmiljøet, og vi håper på en god svarprosent. Prosjektet er del av et samarbeid med Universitetet i Bergen. Resultatene fra undersøkelsen vil hjelpe oss å legge frem forslag til forbedringer i læringsmiljøet ved fakultetet.

Kompetanseheving for midlertidig ansatte

Prosjektgruppa for kompetansebygging har denne våren gjennomført pedagogisk kurs for midlertidig ansatte med strålende tilbakemeldinger fra kursdeltakerne. Formålet med kurset har vært å styrke deltakernes pedagogiske kompetanse, og gi ansatte større trygghet i undervisningsrollen. 

Prosjektgruppa har bestemt seg for å holde et liknende kurs til høsten, og begynne på planleggingen av et utvidet kurs på 50 timer for alle faste ansatte. Kurs av dette slaget er et stort steg i retning av å styrke den pedagogiske kompetansen til våre faglige ansatte. Dette vil sørge for at undervisningen studentene får alltid er av høy kvalitet og med maksimalt læringsutbytte.

Skrivekonkurranse i JUS3112

Vinneren av skrivekonkurransen Reidun Mølmen (t.v.) og faglærer Marte Eidsand Kjørven (t.h.) på seminaret om foreldelse og internasjonal rett. Foto: Nasjida Noorestany, UiO. 

Denne våren ble det også arrangert en skrivekonkurranse i emnet JUS3112. Konkurransen hang sammen med spørsmål om forholdet mellom foreldelsesloven og EMK artikkel 6, som skulle behandles av Høyesterett i mars 2023. I forbindelse med behandlingen av saken i Høyesterett arrangerte vi en skrivekonkurranse, hvor studentene i JUS3112 skulle skrive dommen i saken før den faktiske dommen fra Høyesterett ble avsagt.

Tilsvarende konkurranser kan gjennomføres med andre saker. Vi takker Marte Eidsand Kjørven for denne kreative ideen, faglig opplegg og oppfølging av juryen. Vinneren av skrivekonkurransen var Reidun Mølmen, og vi gratulerer henne med seieren! Skrivekonkurransen i JUS3112 tar erfaringsbasert læring til nye høyder! 

Årsrapport 2022

Årsrapporten for 2022 ble også i år godkjent av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir). Du kan lese rapporten i sin helhet her.

Videre arbeid med Ferdighetsstigen

Denne våren satte vi også i gang viktige prosesser for å gjennomgå og revidere læringsmålene på det enkelte semester og i det enkelte fag. Dette har bestått av å ha samtaler med alle studieårsansvarlige om å bringe læringsmålene i hvert fag i samsvar med de overordnede læringsmålene for master i rettsvitenskap. Arbeidet med revisjon av læringsmål og betydningen av ferdighetsmessig progresjon i studiet har også vært tema på et eget møte i fakultetets arbeidslivspanel. Før sommeren besluttet studiedekanen at prosessen med revisjon av læringsmål fortsetter høsten 2023, og at det avholdes faste møter med de studieårsansvarlige i tilknytning til høstens tre PMR-møter.

 

CELL er også i gang med å gjennomføre en kartlegging blant de ansvarlige faglærerne for å avdekke ulike ferdighetsbaserte elementer i kursundervisningen. Resultatene vil legges frem på det første PMR-møtet til høsten. Eventuelle funn vil danne grunnlag for formuleringen av ferdighetsmål på det enkelte studieåret, semesteret og/eller faget. Planen er at revisjonen av læringsmål skal gjennomføres og vedtas i løpet av 2023, slik at de reviderte læringsmålene kan anvendes fra og med høsten 2024.

Høstens arbeid mot midtveisevaluering, og ny 5-årsperiode som SFU

Våren 2024 blir en spennende tid for oss i CELL. Vi skal i mars 2024 i gang med midtveisevaluering, som del av søknaden for å få fem nye år som SFU. Som et senter for fremragende utdanning (SFU) skal vi levere en 10-siders evaluering om den første femårsperioden. I tillegg skal vi utvikle en ny senterplan for andre femårsperiode, nærmere bestemt for perioden juni 2025-mai 2030. Både evaluering og plan skal vurderes av en internasjonal komite, som besøker oss i slutten av mai 2024. Denne komiteen leverer sin anbefaling til HK-dir.

Som forberedelse til dette arbeidet, skal vi gjennom høsten invitere inn interessenter til dialogmøter, for innspill om hva neste 5-årsperiode skal fokusere på. Vi er i gang med samtaler med UiB og UiT, for å lande deres involvering.

 

Publisert 29. juni 2023 14:35 - Sist endret 3. juni 2024 17:05