Kurs i universitetspedagogikk for midlertidige ansatte høsten 2024

Kurset gir en innføring i fagdidaktikk for studieprogrammer ved Det juridiske fakultet og gir fradrag for undervisningsplikten tilsvarende 30 klokketimer.

Mann underviser tre studenter

Midlertidig ansatte tilbys nå et 30 timers kurs i universitetspedagogikk, med mulighet for fradrag fra undervisningsplikt. Foto: You X Ventures on Unsplash.

Kurset tilbys alle midlertidig ansatte som har undervisning høsten 2024.

Kursbeskrivelse

Påmeldingsfrist: 20. juni 2024. Maks antall plasser: 30 kursdeltakere.

Meld deg på i nettskjema

Språk: Norsk.

Har du spørsmål om kurset? Kontakt: Kristine Hansen

Kursopplegg

Programmet inneholder 4 samlinger høsten 2024. Alle som får plass på kurset vil bli lagt til et Canvasrom, der faglitteratur og informasjon vil deles. Faglitteratur skal benyttes til forberedelse, og brukes til diskusjoner og samarbeid på samlingene. Man får servert lunsj. Underveis under hele kurset skal kursdeltakerne jobbe i grupper med kollegaveiledning, hvor de både observerer og gir tilbakemelding og blir observert og mottar tilbakemelding fra kollegaene i sin gruppe.

Foreløpig program

Samling 1: Introduksjon

Fredag 6.september kl. 09.00-12.30

Samlingen vil inneholde temaer som pedagogiske grunnprinsipper, hva som fremmer læring og rolleforståelse for undervisere.

Samling 2: Hva er studentsentrert undervisning og hvorfor skal vi ha en studentsentrert undervisning?

Fredag 11. oktober kl. 09.00-12.30

Samlingen vil handle om hva studentsentrert undervisning er og hvorfor det er viktig.

Samling 3: Hvordan planlegger og gjennomfører vi studentsentrert undervisning?

Fredag 8. november kl.09.00-12.30

På samlingen vil du få praktiske tips om metoder og verktøy for å utvikle din egen studentsentrert undervisning.

Samling 4: Veiledning:

Fredag 6.desember kl.09.00-12.30

Samlingen vil handle om hvordan du kan utvikle deg som veileder av studenter som skriver bacheloroppgave eller masteroppgave.

Obligatorisk innlevering

Etter endt kurs skal kursdeltakerne levere inn et skriftlig notat, der de reflekterer over hvordan de har utviklet seg som underviser i løpet av kurset. Deltakerne får en tilbakemelding fra kursansvarlig på notatet.

Publisert 19. mars 2024 18:08 - Sist endret 21. mars 2024 10:11