Lov og lære: Styrker pedagogisk kompetanse hos undervisere

Det nye kurset i universitetspedagogikk gir midlertidige ansatte trygghet i den nye rollen som underviser. Snart kommer det også kurstilbud for alle undervisere ved fakultetet.

Portrettbilde av Tone Linn Wærstad. Hun smiler til kamera.Tekstboks i venstre hjørne hvor det står "Lov og lære - en serie om undervisning".

Professor Tone Linn Wærstad håper at kompetansebyggingsprosjektet og det nye pedagogiske kurset vil øke statusen til undervisning blant ansatte ved fakultetet. Foto: Sigrun Sæbø Åland, UiO.

I artikkelserien Lov og lære møter du faglærere med ulike tilnærminger til juridisk undervisning. Er du selv lærer kan du dra nytte av andres erfaringer og kanskje finner du inspirasjon til egen undervisning. 

Kompetansebyggingsprosjektet er et av de store prosjektene i CELL. Målet for prosjektet er å utvikle og styrke pedagogisk kompetanse for underviserne på fakultetet og gi de vitenskapelig ansatte større trygghet i undervisningsrollen. Håpet er at dette vil skape engasjement, bidra til videreutvikling av undervisning og føre til økt læringsutbytte for studentene.

– Først må jeg bare si at jeg synes det er veldig mye bra undervisning på dette fakultetet. Jeg har mange kolleger som er superengasjerte, og som går foran og er helt fantastiske, innovative og opptatt av god undervisningskultur. Det har vært en kjempeinspirasjon for meg, sier Tone Linn Wærstad. 

Skaper trygghet i rollen som underviser

Satsningen på kompetansebygging er et samarbeid som går på tvers av flere institusjoner og senter. Universitetet i Bergen, Universitetet i Tromsø og LINK (UiO) har vært tidlig ute, og CELL har vært heldig og høstet gode erfaringer derfra.

Våren 2023 ble de første pedagogiske kursene for midlertidig ansatte avholdt ved Det juridiske fakultet. Underveis i kurset skal kursdeltakerne jobbe i grupper med kollegaveiledning, hvor de observerer og gir tilbakemelding på hverandres undervisning.  

– Vi er enda i startfasen, men det vi har jobbet mest med enn så lenge er å utvikle kursmoduler for de midlertidig ansatte da vi tenkte at behovet var størst der. Tidligere har det vært sånn at når man begynner her som stipendiat og skal begynne å undervise, så får man ikke noe opplæring i det å undervise i seg selv.  

– Er det noen spesielle pedagogiske utfordringer som du ser går igjen blant de midlertidig ansatte som tar kursene?  

– De som deltar på kursene, er utrolig engasjerte og bra på alle måter. Men det vi ser både underveis i kurset og utfra tilbakemeldinger, er at man gjerne er litt usikker når man skal starte å undervise for første gang. Dette er jo helt naturlig og noe de fleste sikkert kan kjenne seg igjen i. Mange blir også overrasket over hvilken betydning pedagogikk egentlig kan ha. Man skal liksom gå fra å ikke være lærer til å bli lærer, og det er en prosess.  

– Kurset er ment å bidra i denne prosessen gjennom at man får mye input og tilbakemeldinger, og at man opplever en trygghet i at man har noen en kan spørre. Man opplever også mye læring i å observere andre og gi tilbakemeldinger selv.  

Meld deg på høstens kurs for midlertidig ansatte

For faste ansatte 

Tone og CELL er også i gang med å planlegge kurs for faste ansatte og andre undervisere ved fakultetet. Så om man er relativt fersk som underviser eller om man har undervist i 30 år, skal kompetansebyggingsprosjektet tilby gode og utviklende kurs. 

– Alle som underviser ved fakultetet og som ønsker å heve kompetansen sin skal få et tilbud, og være en del av sitt fagmiljø på juridisk pedagogikk. Vi håper dette kan være en nyttig møteplass og diskusjonsplattform for våre lærere, og et forum som kan øke bevisstheten og miljøet rundt undervisning på fakultetet vårt. Dette er jo en av hovedtankene bak kompetansebygningsprosjektet.  

Meld inn din interesse for høstens kurs for alle undervisere ved fakultetet

Økt status for undervisning

Tone tenker det er viktig å øke statusen til undervisning blant de vitenskapelig ansatte ved fakultetet, og ser på dette som en utfordring ved fakultetet.

– Hvis man har en vanlig fast stilling som førsteamanuensis eller professor, så er omtrent halvparten av stillingen undervisning, men det er veldig fokus på forskning i identiteten som ansatt ved fakultetet. Det hadde vært bra om det å forske på sin egen undervisning ble sett på som en naturlig del av det å være juridisk forsker, og at statusen til undervisningsaktivitet ble økt oss imellom. Dette brenner jeg for! 

Publisert 16. mai 2024 14:16 - Sist endret 22. mai 2024 09:50