Muntlighet i undervisning og vurdering

Hvorfor bør det legges opp til mer muntlighet i undervisning og vurdering? Og hvordan kan det gjennomføres?

Muntlig diskusjon med underviser og student foran forelesningssal.

Jussutdanningene legger i liten grad opp til å trene jusstudentenes muntlige ferdigheter (foto: UiO / Oda Hveem)

Lenke til webinar: https://uio.zoom.us/j/5663734276

Historisk har jusutdanningene i Norge i liten grad vektlagt å utvikle muntlige ferdigheter, fokuset har vært på skriftlig arbeid. I arbeidslivet er jurister derimot nødt til å være i stand til å formidle faget muntlig, og til en variert målgruppe. Hvorfor gjenspeiles ikke dette i jusutdanningene?

Vårt panel vil ta for seg spørsmål som:

• Hvorfor bør man ha mer muntlighet i undervisning og vurdering, og hvordan skal det gjøres?
  • Hvordan kan man sikre overensstemmelse mellom muntlige øvelser i undervisning og vurdering av studentenes muntlige ferdigheter?
  • Hvilke muligheter og utfordringer finnes?

Paneldeltakerne starter med innlegg, før vi åpner opp for debatt.

Panelet består av

Ordstyrer Kristine Helen Korsnes, UiT