LILO Talk #4: Rettsteknologiske prosjekter drevet av studenter

Velkommen til vår fjerde LILO Talk hvor vi vil høre fra personene bak prosjektene VINADRE (Therese Marie Moen), JusBoost (Morten Engervik), Virtuell virkelighet, digitale juridiske tjenester (Tobias Rade Evensen) og Fristkalkulator (Joakim Sørbø Snerte). Alle prosjektene er rettsteknologiske og drevet av studenter ved UiO.

Grafisk illustrasjon av mennesker i samfunnet

Foto: Evellean

Om LILO Talk

LILO Talk er et arrangement for hvor vi diskuterer juridisk innovasjon og rettsteknologi. Arrangementet avholdes av Legal Innovation Lab Oslo (LILO) ved Det juridiske fakultet.

LILO inviterer rettsteknologiske hoder til å presentere rettsteknologiske løsninger og til samtale om deres erfaringer med utvikling og bruk av løsningene. Ved å oppmuntre til deling av erfaringer, er forhåpningen å inspirere og legge til rette for at studenter og andre nysgjerrige forfølger egne rettsteknologiske idéer.

Aktuelle rettsteknologiske prosjekter

VINADRE er et prosjekt som har som målsetning å forbedre bevissituasjonen i saker om vold i nære relasjoner. En sentral del av prosjektet er å kartlegge problemområdet ut ifra tilgjengelig informasjon og samtaler med aktører på området for derfra å identifisere mulige rettsteknologiske løsninger.

Fristkalkulator er et prosjekt om beregning av prosessuelle frister overfor domstolen, slik som frist for tilsvar i sivile saker. Prosjektet tilsikter å utvikle en rettsteknologisk løsning som forenkler overholdelse av prosessuelle frister for advokater og andre aktører.

'Virtuell virkelighet og digitale juridiske tjenester' er et prosjekt som omhandler arbeidsflyt og bruk av virtuell virkelighet, ofte forkortet VR, i utvikling av digitale juridiske tjenester.

JusBoost er et prosjekt som bruker modeller for kunstig intelligens. En av prosjektets målsetninger er å utvikle en rettsteknologisk løsning som tilgjengeliggjør juss for folk flest. Prosjektarbeidet vil blant annet omfatte vurderinger av mulighetsrommet for samspill mellom ikke-jurister, jurister og kunstig intelligens.

16:15 Enkel servering av drikke (kaffe og mineralvann)
16:25 Velkommen
16:30 Presentasjon av prosjektet VINADRE ved Therese Marie Moen
16:40 Presentasjon av prosjektet Fristkalkulator ved Joakim Sørbø Snerte
16:50 Presentasjon av prosjektet ‘Virtuell virkelighet og digitale juridiske tjenester’ ved Tobias Rade Evensen
17:00 Presentasjon av prosjektet JusBoost ved Morten Engervik
17:10 Samtale med Therese, Joakim, Tobias og Morten om juridisk innovasjon og rettsteknologi
17:30 Q&A (Spørsmål og svar)
17:45 Mingling

Om deltakelse

Det er ikke nødvendig å melde seg på til LILO Talk, og det er bare å ta turen innom!

Har du ikke anledning til å delta fysisk på arrangementet, men lyst til å få det med deg likevel? Ta kontakt med Marte B. Deichman-Sørensen på e-post for lenke for digital deltakelse.

Er du nysgjerrig på LILO? Du kan finne mer informasjon om LILO og hva vi kan bidra med på UiOs nettsider.

Legal Innovation Lab Oslo (LILO)

Publisert 19. apr. 2023 14:36 - Sist endret 21. apr. 2023 17:43