Praksisrettede valgemner ved fakultetet

Studenter ved Det juridiske fakultet kan velge mellom en rekke praksisrettede valgemner. Se vår oversikt under.

Bilde som illustrer tre jenter som opptrer som et lag ved faget Moot Court

UiO stilte i år med eget lag på Jessup International Moot Court. Foto: Nicola Claire Strain

CELL Studentteam vil påpeke at den enkelte kandidat må undersøke hvilke krav, eksamensform og øvrig informasjon som gjør seg gjeldene under det enkelte emnet, ved å slå opp emnesiden. Denne oversikten gjelder pr juni 2022.

Bachelor-nivå, vårsemester

JUR1671 Legal Technology: Artificial Intelligence and Law

• Obligatorisk programmeringsøvelse for juridisk design
  • Eksamensform:
    • Presentasjon av utkast i gruppe eller individuell semesteroppgave (teller 1/3)
    • Individuell eller gruppe innlevering på 2000-3000 ord pr. student (teller 2/3)

Masternivå, vårsemester

JUS5010 Praksisordning

• Obligatorisk deltakelse på praksisforberedende undervisning
    • Innlevering av praksisrapport på 3500-4500 ord

JUS5671 Legal Technology: Artificial Intelligence and Law

• Obligatorisk programmeringsøvelse for juridisk design

JUS5502 Lovgivningslære (Lovlab)

• Obligatorisk undervisning, krav om 80% oppmøte
  • Eksamensform:

• Sluttrapport, skriftlig oppgave i gruppe. Krav om å oppfylle obligatoriske arbeidskrav (undervisning) for å få levere eksamen.

• Gruppearbeidet gjennom semesteret som munner ut i en sluttrapport. Rapportene inngår i fakultetets serie; Jusstudentenes offentlige utredninger (JOU).

• Vurderingsform: Bestått/ikke bestått

Masternivå, høstsemester

JUS5010 Praksisordning

• Obligatorisk deltakelse på praksisforberedende undervisning
    • Innlevering av praksisrapport på 3500-4500 ord
  • Vurderingsform: Bestått/ ikke bestått

JUS5011 Praksis Juridisk rådgivning for kvinner (JURK)

• 30 studiepoeng
  • Studenter må delta på minimum 2/3 av det obligatoriske praksisen.
  • Eksamensform:
    • Rapport på 2500-4000 ord, som gjenspeiler de kunnskaper, ferdigheter og den generelle kompetanse praksisen har formidlet.

• Innlevering av rapport senest ett år etter studenten har sluttet som saksbehandler i JURK.

• Vurderingsform: Bestått/ ikke bestått

• Godkjent deltakelse i rettshjelpstiltaket JURK gir fritak for engelsk valgemne i graden Master i rettsvitenskap.

JUS5012 Praktisk Rettshjelpsarbeid i Juss-Buss

• 30 studiepoeng
  • Eksamensform:
    • Rapport på 2500-4000 ord som gir en god fremstilling av arbeidet man har gjort i sin praksis på Juss-Buss. Må inneholde følgende:

• Saksresymé fra ti av sakene kandidaten har jobbet med i sin tid på Juss-Buss. Sakene skal være anonymiserte og inneholde faktum, rettslig grunnlag, beskrivelse av hva som ble gjort i saken, utfall med eventuelt rettspolitisk poeng. Denne delen av rapporten skal til sammen være på mellom 1750 og 3000 ord.
      • Rettspolitisk rapport. Denne delen skal inneholde beskrivelse av et rettspoltisk prosjekt kandidaten har jobbet med i tiden på Juss-Buss. Rapporten skal inneholde bakgrunnen for det rettspolitiske prosjektet, beskrivelse av problemet, hva som har blitt gjort og utfall av prosjektet. Denne delen av prosjektet skal være på til sammen 750 til 1000 ord.
  • Vurderingsform: Bestått/ ikke bestått
  • Godkjent deltakelse i rettshjelpstiltaket JUSS-BUSS gir fritak for engelsk valgemne i graden Master i rettsvitenskap.

JUS5040 Moot Court

• Eksamensform:
    • Ingen offisiell eksamensform, men krav om å delta i en internasjonal prosedyrekonkurranse
  • Vurderingsform: Bestått/ikke bestått

JUS5061 Domsanalyse og domsskriving

• Obligatorisk utkast av semsteroppgave
  • Eksamensform:
    • Semesteroppgave med to elementer:

• Semsteroppgave skrevet i form av en dom, sammen i gruppe. Uten ordgrense. Teller 40% av karakteren
    • Muntlig individuell eksamen der en skal gi en analyse av egen dom. 30 minutt.  Teller 60% av karakteren

JUS5070 Forhandlinger

• 10 studiepoeng
  • Seminar med øvelser og rollespill. Undervisningen er obligatorisk, krav om 80 % oppmøte.
  • Eksamensform:

• Hjemmeeksamen, 3 dager, ordgrensen er 4000 ord. Det kreves korrekte henvisninger til alle kilder.

JUS5080 Programming for Lawyers

• Åpen bok eksamen
    • Mappeevaluering som teller 70%
      • består av 3-5 praktiske programmeringsoppgaver, der noen av dem også kan kreve skriftlig rapport.
    • 4 timers hjemmeeksamen som teller 30%
  • Vurderingsform: Karakterfastsettelse A-F
  • Oppfyller ikke kravet til valg av engelskspråklig emne

JUS5505 Empiriske metoder for jurister

• 10 studiepoeng
  • Tre obligatoriske øvelser knyttet til forelesninger om kvantitative, kvalitativ og datavitenskapelige metoder
  • Eksamensform:

• Skriftlig oppgave knyttet opp mot gjennomført praksis (ordgrense 3000-6000 ord).

• 3 obligatoriske øvelser må være gjennomført for å få adgang til å levere eksamensoppgaven.

JUS5690 Robot Regulation

• Obligatorisk deltakelse i arbeidsgruppe
    • Individuell kortsvar (2000 ord) – teller 30 %
    • Kortfilm lagd i arbeidsgrupper - teller 40 %
    • Muntlig gruppeeksamen basert på kortfilmen. Individuelle spørsmål/diskusjoner med hver av medlemmene i arbeidsgruppen, der studentene får individuelle tilbakemeldinger -  teller 30 %.
Av Armita Sahafiha
Publisert 24. juni 2022 22:12 - Sist endret 2. apr. 2024 13:09