"Jussete" podcaster

Er du lei av å lese juss til eksamen? Har du lyst på litt tilbakelent, men likevel faglig, påfyll? Det finnes en rekke podcaster du kan lytte til.

Illustrasjon: person med hodetelefoner

Er du jusstudent, finnes det flere podcaster som kan gi deg faglig utbytte. Illustrasjonsfoto: Canva.

På jussen kan det bli litt mye lesing iblant. Sitter man lenge nok med nesen nede i pensumbøkene kan man bli trøtt og lei. Men det var jo en grunn til at du begynte på jussen! Hvis ikke pensumboken engasjerer deg akkurat nå anbefaler vi deg å høre på en "jussete" podcast som ser jussen i et større samfunnsperspektiv og fra en annen innfallsvinkel enn som forberedelse til eksamen! Vi har ikke hørt på alle podcastene selv, men samlet dem her i ubestemt rekkefølge så du lettere finner frem i havet av podcaster der ute.

Forsiden til podcasten Takk & Lov"Takk & lov"

En ukentlig podkast om dagsaktuelle og mer varig aktuelle problemstillinger fra jussens verden, ledet av Anine Kierulf. Podcasten lages av Juridika og Juristenes Utdanningssenter.

Lytt her (Acast)

Forsidebilde til podcasten Jusspodden"Jusspodden"

Omtrent alle sider av livet og samfunnet vårt reguleres av lover og regler, men hvor mye vet vi egentlig om det? Ved å snakke med eksperter om dagsaktuelle temaer, ønsker Marianne Reinertsen å bringe jusen til folket! PS: Episodene § 61 til § 65 er laget i samarbeid med CELL!

Forsidebilde til podcasten FuturistenFuturisten

En podcast om juss, teknologi og personvern. Podcasten lages av studentforeningen CF Oslo Futurum ved Det juridiske fakultet, UiO.

Lytt her (Spotify)

Forsidebilde til podcasten Rett og slettRett og slett

En podcast om det som er rett og det som er slett i rettsstaten vår. Katrine Holter, strafferettsforsker på Politihøgskolen, inviterer aktuelle gjester til samtale om rettsstatens muligheter og begrensninger. Podcasten er sponset av Karnov forlag.

Lytt her (Podtail)

Forsiden til podcasten "Juss & Jåss""Juss & Jåss"

Marius Storvik og Gunnar Eriksen fra UiT snakker om to rettsavgjørelser, har en gjest og svarer på spørsmål fra lytterne (send inn via Twitterkonto @JussJaass). Innholdet gir et innblikk i jussens verden og ny forskning presenteres på et forståelig språk.

Lytt her (Acast)

Forsiden til podcasten "Vektskåla""Vektskåla"

En rettspolitisk podcast fra den Jussbuss. Podcasten tar opp temaer fra saksbehandling og rettspolitisk arbeid hos Jussbuss, med gjester fra ulike organisasjoner og statsorganer.

Lytt her

Forsiden til podcasten "Dommerpodden""Dommerpodden"

Dommerpodden er en podcast fra Norges domstoler. Der diskuterer dommere aktuelle temaer med inviterte gjester fra et bredt spekter av aktører.

Lytt her (Acast)

Forsiden til podcasten "Rett på sak""Rett på sak"

En podcast av Domstoladministrasjonen for deg som vil vite mer om aktuelle tema og saker fra domstolene. De svarer på spørsmål sendt til redaksjonen@domstol.no eller Domstoladministrasjonen på Facebook og Twitter.

Lytt her (Acast)

Forsiden til podcasten "Universitetsplassen""Universitetsplassen"

En podkast om samfunnet produsert av Universitetet i Oslo. Her møtes unge og erfarne forskere for å snakke om det de mener er viktig og aktuelt, sammen med gjester fra norsk samfunnsliv. Ledet av: Hedda Ovidia Stølen og Sondre Hølaas, studenter med bakgrunn fra Radio Nova.

Lytt her

Forsiden til podcasten "Fagbokpodden""Fagbokpodden"

Fagbokpodden inviterer forfattere til studio for å snakke om sine bøker og hvorfor de er viktige. Vi synes særlig episodene «Hvordan bli en lykkelig masterstudent» og "Når juss møter AI" høres interessante ut.

Lytt her (Acast)

Forsidebilde til podcasten Pod.Jur."Pod.Jur."

Pod.Jur. er en podcast skapt av en jusstudent som finner ut av livet på jussen i Bergen. "Gjennom spennende samtaler, vittige anekdoter og innslag av eminente gjester dykker dere sammen ned i jussens herlige verden."

Lytt her (Podtail)

Andre podcaster

Vet du om noen andre podcaster som "toucher" innom juridiske tema? Finnes det for eksempel en krim-podcast du gjerne skulle sett på listen? Send oss en e-post.

Av CELL studentteam
Publisert 21. okt. 2021 12:07 - Sist endret 2. apr. 2024 13:12