Kurs i prosjektdesign og metode

CELL arrangerte kurs i prosjektdesign og metode for studenter som skulle skrive masteroppgave. Kurset ble gjennomført høsten 2022 og våren 2023.

Kurs i prosjektdesign og metode ga studentene en god start på arbeidet med masteroppgaven (Foto: Oda Hveem, UiO)

Hva?

Høsten 2022 og våren 2023 arrangerte CELL kurs i prosjektdesign og metode for studenter som skulle skrive masteroppgave. Kurset var ment å forberede studentene på det kommende arbeidet med masteroppgaven, og for å komme raskere og bedre i gang. Kurset var også ment å skulle hjelpe studentene med å utforme et godt prosjekt før oppmeldingsfristen.

Hvorfor?

Intensjonen med kurset var å tilby studentene på fjerdeåret på master i rettsvitenskap konkrete forberedelser til skriving av masteroppgaven. Semesteret før studentene starter på JUR5030/JUR5060 må de levere et oppmeldingsskjema i Studentweb. Fristene for innleveringen er henholdsvis 1. april og 1. oktober. I skjemaet for oppmelding skal studentene angi tema for masteroppgaven. Temaet godkjennes deretter av fakultetet og studenten tildeles en veileder innenfor det fagområdet han eller hun skal skrive om. Det arrangeres et informasjonsmøte med praktisk informasjon og tips og råd om valg av tema.

På grunn av de manglende forberedelsene til skriving av masteroppgave, er erfaringen at studentene. Studentene har ikke fått tilstrekkelig opplæring i hva som kjennetegner rettsvitenskapelig (eller annen) forskning, hvordan man formulerer et godt forskningsspørsmål og de har lite kjennskap til vitenskapelig metode. Spesielt for studentene som skriver 30 studiepoengs masteroppgave kan semesteret bli krevende. Noen har ved semesterstart bare en vag formening om hvilket fagområde de vil fordype seg i, og de bruker lang tid på å finne et forskningsspørsmål som fungerer og komme i gang med skrivingen. Veileder blir tildelt så raskt som mulig, men for noen kan det drøye til slutten av januar/august før veileder er på plass. Med innleveringsfrist for masteroppgaven hhv. 25. april og 25. november får mange dårlig tid.

Hvordan?

Kurset besto av en forelesning med Marte Eidsand Kjørven, som utformet kurset. Forelesningen var åpen for alle. I tillegg til forelesningen besto kurset av en dobbelttime med undervisning i mindre grupper. Denne delen av kurset måtte studentene melde seg opp til. Studentene fikk her muligheten til å jobbe i smågrupper med andre studenter. Gjennom dobbelttimen lærte studentene mer om ulike typer rettsvitenskapelig forskning, hvordan finne og utforme tema og gode forskningsspørsmål. I smågruppene fikk de muligheten til å diskutere mulige temaer med kursholderne og medstudenter.

Vedlegg

Arrangementsside for kurs i prosjektdesign og metode høsten 2022

Arrangementsside for kurs i prosjektdesign og metode våren 2023

Rapport: Studenten som forsker