Skrivelab - underveisevaluering av piloteringsperioden

Våren 2022 startet piloteringsperioden til Skrivelab-prosjektet ved Det juridiske fakultet, UiO. Prosjektet inngår i fakultetets satsing på mer skrivetrening.

Student som snakker med en faglærer, illustrasjonsbilde

Skrivelab-prosjektet er et tiltak for å tilby mer skrivetrening til fakultetets jusstudenter (foto: Oda Hveem/UiO)

Foto: Ode Hveem, UiO

Prosjektet gjennomføres ved CELL. I perioden august 2021 til juni 2022 ble en rekke aktiviteter gjennomført i Skrivelab. Denne evalueringen er for perioden 1. januar til 30. juni 2022.

Om prosjektet

Prosjektets overordnede formål og innretning

Formålet med Skrivelab er å styrke studentenes skriveferdigheter og øke bevisstheten rundt et klart og forståelig skriftspråk (klarspråk). Dette skal gjøres ved å, i større grad enn tidligere, gi studentene formative tilbakemeldinger på tekst. Veiledningen ved Skrivelab skal komme underveis i studentenes tenke- og skriveprosess. Tilbudet ved Skrivelab skal innrettes på bakgrunn av CELLs ferdighetsstige, og skal støtte opp under studentenes læring i materielle fag i løpe av jusstudiet. 

Virksomheten ved Skrivelab skal i hovedsak være drevet av læringsassistenter. Dette skal sikre et medstudentperspektiv på veiledningen, så vel som ved innretningen av tilbudet. Skriveveilederne ved Skrivelab skal aktivt tas med ved evaluering og videreutvikling av virksomheten.  

Utformingen av tilbudene ved Skrivelab skal gjøres på bakgrunn av innspill og behov fra faglærerne ved fakultetet. Faglærerperspektivet skal, sammen med innspill fra studentene, sikre at virksomheten ved Skrivelab faktisk er basert på det reelle behovet ved fakultetet. Faglærerne skal involveres og holdes fortløpende oppdatert for å sørge for oppslutning rundt prosjektets formål.  

Innretningen av virksomheten ved Skrivelab skal være forskningsbasert og pedagogikkfaglig fundert. Dette må ivaretas både ved planleggingen og gjennomføringen av modulene ved Skrivelab. For å sikre tilstrekkelig grunnlag for videreutvikling av tilbudet, må virksomheten evalueres jevnlig.  

Prosjektledelsen i perioden  

  • Faglig leder: Professor Birgitte Hagland (i permisjon fra oktober 2021), Hilde Westbye (fra november 2021) 
  • Administrativ koordinator: Eivor Daae Mæland (t.o.m desember 2021), Kristine Hansen (f.o.m mars 2022) 
  • Pedagogisk ansvarlig: Thea Lium Dahlborg 
  • Studentprosjektleder: Narve Nilssen 

Mål for piloteringsperioden  

Det overordnete målet for piloteringsperioden er å etablere Skrivelab som en integrert del av skrivetilbudet ved Det juridiske fakultet. Virksomheten skal være innrettet på en slik måte at tilbudet kan videreføres etter at CELL sin finansieringsperiode er over. 

Ved inngangen av prosjektperioden ble det innhentet innspill fra faglærerne på de første to studieårene. Basert på innspillene ble det utarbeidet en plan for virksomheten ved Skrivelab for piloteringsperioden (våren og høsten 2022). Ved starten av prosjektperioden ble følgende moduler satt opp som utgangspunkt for virksomheten i piloteringsperioden: 

  • JUS1111 – Obligatoriske oppgaver i avtale-/kjøpsrett og erstatningsrett (videreføring) 
  • JUS1211 – Fakultetsoppgave i familie- og arverett 
  • JUS1211 – Fakultetsoppgave i metodelære 
  • JUS1211 – Semesteroppgave i konstitusjonell tingsrett  
  • JUS2111 – Prosedyre og prosesskrift i folkerett 
  • JUS2211 – Obligatorisk semesteroppgave  
  • Moduler for nynorskskrivende studenter  
  • «Målrettede skrivetiltak – studenter som har særlige utfordringer» (MISU) 

I forkant av piloteringsperiodens start var de planlagte modulene for våren 2022 redusert til: 

  • JUS1111 – Obligatoriske oppgaver i avtale-/kjøpsrett og erstatningsrett (videreføring) 
  • JUS1211 – Fakultetsoppgave i familie- og arverett 
  • JUS1211 – Fakultetsoppgave i metodelære 
  • JUS2111 – Prosedyre og prosesskrift i folkerett

Redegjørelse for og evaluering av virksomheten våren 2022 

Overordnet om prosjektarbeidet

Høsten 2021 ble påvirket av permisjon og sykdom i prosjektledelsen. Grunnet kapasitetsreduksjonen ble det bestemt at det skulle fokuseres på å få i gang enkelte av de opprinnelige foreslåtte modulene fremfor andre. Ved inngangen til piloteringsperioden ble dermed planlagt et tilskudd av tre moduler, ved siden av de allerede eksisterende skriveverkstedene på JUS1111. Disse var JUS1211 (fakultetsoppgave i familie- og arverett), JUS1211 (fakultetsoppgave i metodelære), og JUS2111 (prosesskriv). 

Utgangspunktet for innretningen av de nye modulene har vært erfaringene fra skriveverkstedene som siden våren 2020 er blitt gjennomført i anledning de obligatoriske oppgavene på JUS 1111 – Privatrett 1. På lik linje med disse skriveverkstedene ble dermed de nye modulene knyttet til oppgaver som studentene har i løpet av semesteret. For modulene på JUS1211 innebar dette en praktikumsoppgave (fakultetsoppgave i familie- og arverett) og en domsanalyse (fakultetsoppgave i metodelære). I JUS2111 ble modulen knyttet opp til det obligatoriske arbeidskravet, herunder utarbeidelsen av et prosesskriv.    

Det har vært gjennomført jevnlige planleggingsmøter i prosjektgruppen. I tillegg har Skrivelab-prosjektet blitt presentert for andre fora ved fakultetet, blant annet Programrådet for master i rettsvitenskap. På tross av de opprinnelige utfordringene knyttet til kapasitet i prosjektet, så har samarbeidet i prosjektledelsen fungert svært godt og den planlagte virksomheten er blitt gjennomført.  

Arbeidsmetoden har i stor grad vært preget av at prosjektet er under utvikling. Det har dermed vært behovet for fortløpende planlegging og avklaring som har styrt møtevirksomheten. I det fremtidige arbeidet anbefales det å sette opp flere faste møtepunkter ikke bare i prosjektledelsen, men også med veiledere og faglærere. Førstnevnte gruppe er viktig for å sikre at man har oversikt over virksomheten ved Skrivelab, og veiledernes erfaring vil være avgjørende for å kunne utvikle prosjektet videre. Jevnlig kontakt med faglærerne på de aktuelle semestrene er særlig viktig for å sikre at Skrivelab har den nødvendige forankringen, og vil i tillegg være en god måte å få spredd informasjon, og dermed forankret, Skrivelab som en integrert del av fakultetets virksomhet (se mer under punkt 5). For å sikre disse faste møtepunktene er det hensiktsmessig at Skrivelab deltar på de allerede eksisterende faglærermøtene på de aktuelle studieårene. I tillegg vil det være ønskelig at veilederne i Skrivelab får delta på faglærermøtene også utenom JUS1111. 

Skriveverkstedene

Det er blitt avholdt totalt 30 skriveverksted våren 2022, fordelt på de fem modulene. Aktiviteten ved Skrivelab er blitt naturlig spredt ut i tid på bakgrunn av oppgavene som modulene knyttes opp til.

Fakta om Skriveverkstedene

Skriveverkstedene som er blitt arrangert våren 2022 har alle hatt omtrent samme form.

  1. I forkant av alle skriveverkstedene er studentene blitt bedt om å skrive et utkast til besvarelse.
  2. Skriveveilederne holder en innledende presentasjon om formålet med verkstedet, og gir en kort gjennomgang av det som er spesielt for den oppgavesjangeren studentene har foran seg.
  3. Deltakerne blir delt inn i grupper, fortrinnsvis på to og to. Fordelingen skjer basert på hvor langt man har kommet i skriveprosessen. I JUS2111 er fordelingen på bakgrunn av gruppen man arbeider i.
  4. Det blir satt av tid innledningsvis til at studenter leser hverandres utkast. Deretter skal gruppen hver for seg gi tilbakemelding til den/de andre. I presentasjonen av veilederne innledningsvis er det gjerne gitt noen punkter til hva man skal se spesielt etter.
  5. Gangen i skriveverkstedene kan variere litt avhengig av oppgavetypen som står i fokus. Det gjennomgående er at studentene skal gis rom til å arbeide sammen med det som de finner utfordrende der de er i prosessen. Skriveveilederne er tilgjengelige for spørsmål gjennom hele verkstedet.
  6. Det legges opp til en felles oppsummering og gjennomgang av tema som har vært gjennomgående.

Fra et planleggingsperspektiv har det vært heldig at skriveverkstedene har vært spredt jevnt utover de aktuelle månedene. Høsten 2022 endres oppgaveoppsettet på JUS1211 og skriveverkstedet vil dermed bli flyttet ut i semesteret. Sammen med at høstsemesteret er kortere enn vårsemesteret medfører dette enn mer intensiv periode med tanke på planlegging, så vel som for veilederne. Det er dermed viktig å sikre forutsigbarhet ved å være tidlig ute med tanke på oppsett av de enkelte skriveverksted, fordeling av veiledere, m.m..  

Deltakelsen på skriveverkstedene har variert. Totalt er det grunn til å tro at mellom 250 og 350 studenter har deltatt på et skriveverksted. Det er uheldig at ikke antallet faktisk oppmøtte på hvert skriveverksted ble registrert. Med tanke på grunnlaget for evaluering og vurderingen av oppslutningen blant studentene er det viktig at dette gjøres fremover. 

Antall skriveverksted per modul ble beregnet på bakgrunn av et ønske om å ha mellom 20 og 25 studenter per verksted. Totalt antall studenter på semesteret ble dermed brukt som utgangspunkt for planleggingen, i tillegg til at tidspunktene for skriveverkstedene måtte være slik at alle studenter hadde mulighet til å delta uavhengig kursgruppe. Ved planleggingen av senere moduler ble det tatt utgangspunkt i antall innleverte oppgaver tidligere semestre. Det ble i første omgang satt opp fire veiledere per verksted, men dette ble senere redusert til tre på bakgrunn av at oppmøte lå rundt 15 studenter i gjennomsnitt.  

Det anbefales å planlegge antall verksted utfra antallet oppgaver som er levert i det aktuelle faget tidligere. Erfaringen fra våren 2022 tilsier at det kan være stort forfall sammenlignet med antallet påmeldte, og dette må det tas høyde for i planleggingen av fremtidige verksted.  

Bildet kan inneholde: font, parallell, rektangel, antall.

Markedsføring 

Skriveverkstedene på JUS1111 har inngått som del av kursrekken til studentene, og har dermed vært en del av timeplanen som publiseres forut for semesterstart. I forkant av skriveverkstedene 10. mars informerte studentledere fra CELL om skriveverkstedene på samtlige kursgrupper.  

Ved markedsføringen av skriveverkstedene for JUS1211 (fakultetsoppgaven i familie- og arverett) ble det sendt ut mail til samtlige studenter registrert på emnet, i tillegg til at det ble lagt ut informasjon på CELLs nettsider, Facebook og fakultetets informasjonsskjermer. Lignende promotering ble gjort i anledning skriveverkstedene for JUS1211 (fakultetsoppgaven i metodelære) og JUS2111.  

Selv om promoteringsarbeidet til flere av skriveverkstedene har vært god, så gjenstår det fremdeles å etablere Skrivelab og de tilhørende skriveverkstedene som et kjent tilbud for studentene. Markedsføringstiltakene som er blitt gjennomført våren 2022 anbefales videreført utover i prosjektperioden. I tillegg vil det være behov for å utarbeide en overordnet kommunikasjonsplan hvor det blant annet tas stilling til hvilken profil Skrivelab skal ha ved fakultetet. Dette arbeidet vil være en naturlig del av innfasingen av et eget rom til Skrivelab (se punkt 3.2.4). Utforming av logo, videreutvikling av informasjonen på nett, og mer målrettede tiltak rettet mot de aktuelle studentgruppene vil være naturlige deler av fremtidig markedsføring. Dette kommunikasjonsarbeidet er viktig for å oppnå det overordnede målet om å gjøre Skrivelab til en integrert del av fakultetet innen utgangen av perioden.  

Påmelding

For de tre nye modulene som ble innført våren 2022 har deltakelse på skriveverkstedene vært påmeldingsbasert. For skriveverkstedene i februar ble det benyttet påmelding via nettskjema, mens påmeldingen for de to resterende modulene ble gjort gjennom delt dokument. 

Det ble ikke ført oversikt over antall studenter til stede på hvert skriveverksted. For skriveverkstedene på JUS1111 er det heller ingen oversikt over påmeldte, ettersom verkstedene inngikk i kursplanen. Antall påmeldte på de resterende skriveverkstedene var: 

Modul Antall påmeldte totalt
JUS1211 - Fakultetsoppgave i familie- og arverett 116
JUS2111 - Prosesskriv 47 grupper
JUS1211 - Fakultetsoppgave i metodelære 53

Basert på tilbakemeldinger fra veilederne kan man legge til grunn at omtrent halvparten av de påmeldte deltok på skriveverkstedene i JUS1211 (familie- og arverett). For verkstedene i JUS2111 er det grunn til å tro at omtrent alle de påmeldte gruppene deltok, og det samme gjelder for dem påmeldt i JUS1211 (metodelære). Dette er på grunn av at man ved påmelding ved delt dokument også hadde mulighet til å melde seg selv av, noe som ikke er tilfellet ved nettskjemaet som ble brukt.  

I forkant av skriveverkstedene høsten 2022 anbefales det å utforme en påmeldingsmåte som er mer oversiktlig. Skiftet til påmelding gjennom delt dokument tillater at man kan melde seg av ved å fjerne navnet sitt, men er også åpent for andre utilsiktede endringer eller feil.  

I planleggingen av vårsemesteret 2023 bør man også se på om det er mulig og hensiktsmessig å legge skriveverkstedene inn i kursplanene. Dette vil da medført at det blir likt som på JUS1111 hvor alle kurs har sitt eget skriveverksted. Det ville ført til mindre arbeid med tanke på oppsett av skriveverksted i perioder hvor det også er kursundervisning. Utfordringene knyttet til å få ut informasjon om tidspunkt o.l., samt påmelding, ville da også blitt mindre påtrengende. Det anbefales å gå i dialog med faglærerne på de aktuelle semestrene for å se på om denne endringen er ønskelig.   

Lokaler: Plan for eget rom til Skrivelab 

Alle skriveverkstedene som er blitt avholdt våren 2022 er blitt gjennomført i seminarrom på Domus Juridica. Ved starten av piloteringsperioden var det tiltenkt at et eget rom (rom 2106) ville bli innredet og tatt i bruk til alle aktiviteter ved Skrivelab. På bakgrunn av utfordringer knyttet til hensiktsmessig innredning av rommer er dette imidlertid blitt forskjøvet til høsten 2022.  

Utfordringen ved å skriveverksted i kursrom er først og fremst oppsettet i rommet. De fleste rommene er satt opp for en undervisningssituasjon, mens man i et skriveverksted først og fremst ønsker å legge til rette for samarbeid i grupper. Dette vil med andre ord si at istedenfor å ha bordene i rekker vil det være mer hensiktsmessig å spre dem ut i rommet. Endringen til hensiktsmessig oppsett er mulig å gjøre til en viss grad, og dette er blitt gjort ved enkelte skriveverksted, men ikke gjennomgående. Dersom ytterligere forsinkelser i anledning innredningen av rom 2106 fører til at også skriveverksted høsten 2022 skal bli avholdt i kursrom, anbefales det å sikre at skriveverkstedene gjennomføres med et annet oppsett.  

Det er uheldig at Skrivelab ikke har fått et eget lokale så langt i piloteringsperioden. Først og fremst er det ønskelig å få rommet klart til bruk på grunn av signaleffekten- og promoteringseffekten et slikt rom vil kunne ha (se punkt. 3.2.1). Det anbefales dermed å prioritere arbeidet med innfasingen av et eget rom til Skrivelab høsten 2022.   

Studentevaluering av skriveverkstedene 

Det ble gjennomført studentevalueringer av skriveverkstedene i JUS1211 og JUS1111. Evalueringen ble gjort ved at deltakerne fikk fem minutter ved slutten av verkstedene til å gå inn i et nettskjema og gi sine tilbakemeldinger. I tillegg ble nettskjemaet tilgjengeliggjort på Canvas i etterkant av skriveverkstedene. Studentene ble bedt om å vurdere hvor nyttig forskjellige aspekter av skriveverkstedene var, herunder veiledningen fra skriveveilederne og samarbeidet med sine medstudenter. Totalt 82 studenter svart på evalueringen.  

Utdrag fra studentevaluering av skriveverkstedene våren 2022

  1. På spørsmål om bakgrunnen for hvorfor man ønsket å delta (flere valg mulig) svarte: 
    1. 80% "for å få veiledning fra erfarne studenter"
    2. 58% "for å samarbeide med medstudenter"
  2. På spørsmål om hvor nyttig den innledende presentasjonen fra veilederne var for å gi tilbakemelding på medstudenttekst (på skala fra 1-5) svarte:
    1. 57% "nyttig" (4) eller "svært nyttig" (5)"
  3. På spørsmål om hvor nyttig man opplevde det å samarbeide med en medstudent (på en skala fra 1-5) svarte:
    1. 73% "nyttig" (4) eller "svært nyttig" (5)"
  4. På spørsmål om vurderingen av veilederne på skala fra 1-5) svarte:
    1. 82% at de var enige (4) eller svært enige (5) i påstanden "Jeg fikk hjelp fra veileder når jeg hadde behov for det"
    2. 46% at de var enige (4) eller svært enige (5) i påstanden "Veilederne hjalp meg med å og tilbakemeldinger på medstudenttekst"
  5. På spørsmål om hvilken grad man opplevde veiledningen fra skriveveilederne som riktig (på en skala fra 1-5) svarte:
    1. 74% "nyttig" (4) eller "svært nyttig" (5)

Evalueringer fra studentene er et viktig verktøy for å kunne utvikle tilbudet ved Skrivelab. For virksomheten våren 2022 ble imidlertid evalueringen ikke gjennomført på hensiktsmessig måte. Evaluering av hvert enkelt skriveverksted ble sent introdusert i prosjektarbeidet og utformingen av spørsmålene ble dermed ikke gitt den nødvendige oppmerksomhet. Det er viktig at spørreskjemaer som brukes på skriveverkstedet er utformet på en slik måte at svarene gir konkrete holdepunkter for videre arbeid. Gjennomføringen av disse studentevalueringene har så langt i piloteringsperioden ikke vært tilstrekkelig planlagt og koordinert til å kvalitetssikre det endelige datagrunnlaget. 

I anledning gjennomføringen av skriveverkstedene høsten 2022 anbefales det at nåværende nettskjemaet gjennomgås og revideres for å sikre at man kan bruke tilbakemeldingene fra studentene mer aktivt. Dette forutsetter også at man etter gjennomført skriveverksted setter av tid i prosjektet til å gjennomgå og systematisere svarene. Kvalitetssikret evaluering fra studentene vil, sammen med tilbakemeldinger fra faglærere og veiledere, være det viktigste grunnlaget for å oppnå prosjektets overordnede formål.  

Veilederne

Om bruken av skriveveiledere i Skrivelab 

Virksomheten i Skrivelab skal som utgangspunkt være drevet av studentansatte veiledere. Bortsett fra læringsassistentene på JUS1111 har det ikke vært noen studentansatte som har hatt erfaring med denne typen veiledning. En sentral del av prosjektarbeidet høsten 2021 var dermed å planlegge hvordan man skulle rekruttere, gi opplæring til, og følge opp veilederne spesifikt knyttet til Skrivelab-prosjektet. Arbeidet ble sett i sammenheng med rekrutteringen til andre studentstillinger, og da spesielt oppgaveretterne på de to første studieårene. Det var et ønske om at flest mulig veiledere i Skrivelab skulle ha erfaring med oppgaveretting forut for sitt engasjement eller at de var aktive oppgaverettere samtidig.   

Innsatsen til veilederne våren 2022 har vært solid, og dyktige veiledere har vært sentralt for gjennomføringen hittil. Ettersom arbeidet så langt har vært preget av at tilbudet har vært en pilot har mye av opplæringen og oppfølgingen foregått uten fastere rammer. Videre i prosjektarbeidet er det avgjørende å sikre at Skrivelab rekrutterer og beholder dyktige veiledere. Dette forutsetter en aktiv oppfølging og dialog med de til enhver tid aktive skriveveilederne. 

Rekruttering

Det ble lyst ut to stillinger hvor veiledningstimer i skriveverksted var en integrert del av kontrakten. Disse var stillingen som læringsassistent på JUS1111, og stillingen som «dedikert skriveveileder». I tillegg fikk de som søkte stilling som oppgaveretter på JUS1211 muligheten til å søke om å avholde skriveverksted i tillegg. I anledning skriveverkstedene på JUS2111 ble deltakerne på fakultets lag i prosedyrekonkurransen Jessup tilbudt et oppdrag kun tilknyttet disse verkstedene. 

Totalt 23 studenter har bidratt som veiledere ved skriveverksted våren 2022. Av disse var ni læringsassistenter ved JUS1111, fire oppgaverettere fra JUS1211 (familie- og arverett), to læringsassistenter ved JUS1211 (rettslig argumentasjon og metodelære), fire medlemmer av fakultetets Jessup-lag (til skriveverksted i JUS2111), og fire var dedikerte skriveveiledere.  

I planleggingen av virksomheten høsten 2022 er det blitt rekruttert flere dedikerte veiledere med erfaring som oppgaverettere. Det er på den annen side ikke lagt opp til at veiledning i skriveverksted inngår i arbeidspakker sammen med oppgaveretting, bortsett fra arbeidspakken ved JUS1111. Flere av dem som har tatt på seg rollen som dedikert veileder har imidlertid en rolle som oppgaveretter ved siden av. Det vil fremover være viktig å se på balansen mellom å ha veiledere med særlig ansvar som skriveveileder i Skrivelab og eventuelt kombinere veiledningsarbeidet med oppgaveretting.  

Særlig skriveverksted hvor oppgaven skiller seg fra de «tradisjonelle» oppgavene som gis ved fakultetet vil det være viktig å sikre at dem man rekrutterer har rette forutsetninger for veiledningen. Kombinasjonen av dedikerte veiledere og studenter med prosedyreerfaring (Jessup) for modulen på JUS2111 var vellykket, og det må vurderes om dette skal bli en fast ordning. Det forutsetter i så fall blant annet god dialog med prosedyresatsningen i CELL og rekrutteringsarbeidet som gjøres der. Bakgrunnen til dem man rekrutterer vil også være det naturlige utgangspunktet for å vurdere hvilken opplæring som er nødvendig (se mer nedenfor). Dersom man ønsker å knytte veilederrollen ved denne modulen spesifikt til prosedyresatsningen må de aktuelle antallet studenter rekrutteres tidlig i semesteret og disse må gis den samme generelle opplæringen som øvrige veiledere.  

Opplæring

Skriveveilederne tilknyttet Skrivelab får diverse opplæring som obligatorisk del av stillingen. Som læringsassistenter ved fakultet deltar de på fellessamlingen med øvrige studentansatte, og har ofte hatt opplæring tilknyttet stillingen som oppgaveretter og/eller kollokvieveileder.  

9. februar ble det arrangert en felles opplæring for alle veiledere med oppdrag i Skrivelab. Denne ble avholdt av Ishtiaq Hossain og Narve Nilssen, begge studentledere ved CELL. I løpet av samlingen ble formål og innretningen av skriveverkstedene gjennomgått. I tillegg ble deltakerne delt inn i grupper og gitt diskusjonstemaer knyttet til rollen som veileder, som for eksempel hvordan å gi tilbakemeldinger. 

For skriveveilederne som skulle avholde skriveverksted i JUS2111 ble avholdt to ekstra samlinger. Første samling ble avholdt 22. mars sammen med faglærer Stian Øby Johansen. Her ble det vesentligste knyttet til prosedyreoppgaven gjennomgått, og faglærer fikk mulighet til å gi sine innspill med tanke på hvordan veiledningen kunne foregå. Andre samling ble avholdt påfølgende dag, 23. mars. På samlingen deltok bare de studentansatte for å planlegge den praktiske gjennomføringen av skriveverkstedene, herunder utarbeide presentasjonen som skulle brukes på verkstedene. På denne andre samlingen kunne også veilederne fra Jessup dele sin erfaring med de dedikerte veilederne. 

I tilknytning skriveverkstedene i JUS1211 (metodelære) ble det 1.april avholdt en samling med faglærer Ole-Andreas Rognstad. Fakultetsoppgaven som ligger til grunn for denne modulen skriveverkstedet er en domsanalyse, og på samlingen ble den aktuelle oppgaven gjennomgått. I tillegg ble tema knyttet til veiledning av domsanalyse diskutert.  

Tilbakemeldingene fra veilederne (se mer under punkt 3.3.5) tyder på at opplæringen jevnt over har vært god og den er blitt opplevd som tilstrekkelig for å sette dem i stand til å opptre i rollen som skriveveileder. Det er imidlertid viktig å være oppmerksom på nye opplæringsbehov som oppstår ved eventuell innføring av nye moduler (se mer under punkt 4). Spesielt i anledning opplæringssamlingene knyttet til modulen i JUS2111 har veilederne rapportert at det var nyttig med ekstra opplæring ettersom oppgavesjangeren her er mindre kjent materie.  

Det har vært satt stor pris på faglærernes bidrag og engasjement. De faglærere som har vært involvert våren 2022 har alle vært imøtekommende og hjelpsomme med tanke på opplæring, og gitt innspill til hvordan virksomheten ved Skrivelab kan bli best mulig.  

Oppfølging av veilederne under semesteret 

Gjennom semesteret ble det satt opp samlinger i tilknytning til gjennomføringen av de forskjellige modulene. Veilederne som avholdt skriveverkstedet i JUS1211 (familie- og arverett) fikk, kort tid i etterkant av første skriveverksted, muligheten til å delta på en felles gjennomgang og diskusjon med utgangspunkt i deres umiddelbare erfaringer. Ellers har kommunikasjonen mellom studentleder og veiledere stort sett foregått per mail. 

Flere av veilederne har i sine tilbakemeldinger uttrykt at samlinger underveis i semesteret er et nyttig supplement til de fast oppsatte opplæringssesjonene. Under disse samlingene kan veilederne som skal ha, eller har hatt, skriveverkstedene i en modul møtes for å diskutere gjennomføringen av skriveverkstedet og evaluere sin egen innsats fortløpende. Disse samlingene fungerer også som et nyttig forum for prosjektledelsen representert ved studentleder. 

Det anbefales å fortsette, samt utvide, praksisen med jevnlige møter med veilederne. Disse møtene kan bidra til å skape en større følelse av tilhørighet og faglig trygghet som ikke kan erstattes med bare opplæring eller tilstedeværelsen i skriveverksteder. Det anbefales også å se nærmere på hvordan disse møtene kan bidra til å øke kontakten mellom veileder og faglærere (se mer under punkt 5.3). Blant annet kan veilederne her oppsummere temaer eller problemstillinger som gikk igjen blant studentene, for deretter å videreformidle dette til faglærerne for eventuell bruk i kursundervisning eller lignende.   

Evaluering fra veiledere  

Ved slutten av semesteret ble det sendt ut en evaluering til alle skriveveiledere tilknyttet Skrivelab-prosjektet våren 2022. I nettskjema ble de bedt om å komme med sine tilbakemeldinger og tanker om gjennomføringen av skriveverkstedene inneværende semester, i tillegg til å gi sine innspill på hvordan tilbudet kunne blitt bedre. Per 27.juni 2022 har åtte veiledere besvart evalueringen.  

Tilbakemeldingene tyder på at veilederne opplever opplæringen som ble gitt i forkant av skriveverkstedene som tilstrekkelig. Samtidig trekkes det frem at det spesielt er behov for opplæring der hvor veiledningen knytter seg til oppgavesjangre som er mindre kjent for veilederne, som for eksempel prosesskrift.  

På spørsmål knyttet til innretningen av skriveverkstedene er det en gjennomgående tilbakemelding fra veilederne at selve formålet med måten skriveverkstedene organiseres er bra. Opplevelsen er likevel at måten verkstedene er lagt opp på, er sårbare for de tilfellene hvor studentene møter uten å ha skrevet et utkast til besvarelse. I disse tilfellene kan ikke studentene gi hverandre tilbakemelding på tekst, og veilederrollen kan dermed flyte over i generelle diskusjoner om oppgaven eller oppgaveteknikk. Selv om dette også kan være nyttig for studentene, så er det mindre heldig med tanke på formålet som er forsøkt fremmet. 

Evalueringen fra veilederne har vært nyttig for arbeidet med inneværende rapport. Det anbefales at evalueringen standardiseres og videreføres til fremtidige semestre. Erfaringene fra våren 2022 tilsier imidlertid at det er den fortløpende kommunikasjonen med veilederne underveis i semesteret som er viktigst for å kunne ha et godt inntrykk av veiledernes erfaringer og deres vurderinger av virksomheten. 

Planlegging av nye tilbud og moduler

Flere av modulene som ikke ble innført våren 2022 er blitt vurdert innført ved høsten 2022. Etter dialog med faglærere i piloteringsperioden er det også blitt aktualisert med flere bidrag fra Skrivelab-prosjektet. 

Modul i anledning semesteroppgaven i JUS2211 (under planlegging) 

Til den opprinnelige prosjektbeskrivelsen ble det spilt inn en mulig modul knyttet til den obligatoriske semesteroppgaven i JUS2211. Grunnet kapasitet i prosjektet, i tillegg til behovet for å få avklart en mulig modul med de aktuelle faglærerne, ble modulen ikke satt opp for våren 2022. I løpet av semesteret har det vært noe mer dialog med faglærer, men per juni 2022 er det ikke endelig bestemt at modulen innføres.  

Modul for nynorskskrivende studenter (planlagt innført høsten 2022) 

Ved innhentingen av innspill fra faglærere i forkant av prosjektperiodens start ble det spilt inn et ønske fra professor Jørn Øyrehagen Sunde om et skrivetilbud for studenter ved Det juridiske fakultet som bruker nynorsk som skriftspråk. Høsten 2021 ble det besluttet at denne modulen skal planlegges med start høsten 2022. Modulen vil i hovedsak være faglærerdrevet for å sikre tilstrekkelig relevant kompetanse. For høsten 2022 er det planlagt en modul med tre samlinger i løpet av semesteret. Skrivelab-prosjektet vil bidra med ressurser til frikjøp av Jørn Øyrehagen Sunde og Borgar Høgetveit Berg og bistå med det praktiske knyttet til promotering og påmelding til modulen.  

«Målrettede skrivetiltak – studenter som har særlige utfordringer» (planlagt innført høsten 2022) 

Modulen er planlagt innført fra høsten 2022. Utgangspunktet for modulen vil være professor Erik Røsæg sitt arbeid fra tidligere semestre. Fokus vil være på å gi særlig oppfølging og veiledning til studenter som har ønske og behov for det. Skrivelab-prosjektet vil da kunne bistå med skriveveiledere som da kan gi veiledning spesielt tilpasset de aktuelle studentene.  

Skrivetilbud istedenfor fakultetsoppgaven i familie- og arverett (planlagt innført høsten 2022) 

Høsten 2022 endres oppsettet med frivillige oppgaver på JUS1211. Fakultetsoppgaven i familie- og arverett tas bort og erstattes av en medstudentaktivitet. Skriveverkstedet som våren 2022 ble arrangert i anledning fakultetsoppgaven i familie- og arverett, skal høsten 2022 avholdes i anledning kursoppgaven i samme fag. Det alternative tilbudet kobles til kursrekken og kjøres som pilot høsten 2022.  

Opplegget for aktiviteten er under utarbeidelse av ansvarlige faglærere for JUS1211, Katrine Fredwall og Tone Wærstad. Per juni 2022 er det tiltenkt at det ved slutten av kursrekken gjennomføres en heldagsaktivitet hvor studentene i grupper skal besvare en tidligere gitt fakultetsoppgave. Skrivelab-prosjektet vil bidra med veiledere som kan være til stede mens studentene arbeider og fasilitere for diskusjoner internt i gruppene. Aktiviteten vil i stor grad ligne på skriveverkstedene som arrangeres allerede, men vil da gjennomføres med klarere ramme og formål. Aktiviteten vil gi veilederne en erfaring med å arbeide med faglærerne og representere et tettere samarbeid mellom det ordinære kurstilbudet og Skrivelab. Pilotprosjektet i JUS1211 fremstår i så måte et bidrag til å nå det overordnede målet om å integrere virksomheten i Skrivelab med tilbudet på fakultetet for øvrig. 

Bidrag til skriveverksted i anledning valgfag (under planlegging)  

I løpet av semesteret har Skrivelab-prosjektet blitt forespurt av Elisabeth Reien om å bistå med skriveverksted i tilknytning til emnene for internasjonale studenter ved fakultetet, og da også engelske valgfag på masternivå. Per juni 2022 er det blitt diskutert å avholde skriveverksted i to omganger, med verksted først ved semesterstart og deretter ut i semesteret (tentativt oktober). Per 4. juli 2022 er det usikkert om disse verkstedene vil bli gjennomført. En forutsetning for dette vil være at opplegget er forankret hos faglærerne ved de aktuelle emnene, i tillegg til at veilederne som blir spurt har tilstrekkelig kompetanse til å avholde skriveverkstedene. 

I august 2022 er det blitt forespeilet tre verksted hvor studenter fra alle engelskspråklige valgfag kan melde seg på. Per verksted vil det settes et tak på 30 studenter. Innretningen av skriveverkstedet vil ta utgangspunkt i de nåværende modulene, med noen tilpasninger. Istedenfor å diskutere egne utkast, vil studentene få utdelt eksempler på besvarelser som vil fungere som utgangspunkt for medstudentdiskusjonen. Studentene arbeider dermed to og to om å identifisere hva som er bra, og hva som er mindre bra med tekstene.  

Veilederne vil på lik linje som ved øvrige skriveverksted være tilstede for spørsmål, i tillegg til å kunne fasilitere for diskusjonen. Veiledningen vil da måtte finne sted på engelsk. Ettersom verkstedene i første omgang avholdes tidlig i semesteret vil det først og fremst være de dedikerte veilederne med erfaring som er aktuell for å avholde verkstedene. For skriveverkstedene som arrangeres senere i semesteret vil studentene bli bedt om å skrive et utkast til besvarelse forut for skriveverkstedet.  

Avsluttende punkter om virksomheten fremover

Virksomheten så langt oppsummert 

Virksomheten ved Skrivelab våren 2022 er blitt avviklet etter planen som ble lagt høsten 2021. Tilbakemeldingene fra studentene som har deltatt på skriveverksted gir et inntrykk av at modulene som er blitt gjennomført i perioden har styrket skrivetilbudet ved fakultetet. Innføringen av de nye modulene har gitt et godt grunnlag for videreutvikling av Skrivelab og skrivesatsningen ved fakultetet for øvrig.    

Samarbeidet i prosjektgruppen har vært godt. Spørsmål knyttet til gjennomføring av modulene, oppfølging av veilederne, eller annet praktisk er blitt oppklart gjennom løpende dialog. Det prosjektinterne arbeidet kunne likevel med fordel blitt mer formalisert i form av referater og lignende. Dette vil både vært nyttig for det fortløpende arbeidet gjennom en periode, og samtidig gitt grunnlag for en bredere evaluering.  

Særlig om innretningen av skriveverkstedene

Skriveverkstedene som er blitt gjennomført har stort sett blitt evaluert som nyttige og vellykkede av studentene, så vel som veiledere. Formen på skriveverkstedene er i stor grad resultat av en videreføring av innretningen av skriveverkstedene på JUS1111 (se tekstboks om skriveverksted under punkt 3.2.1). I planleggingen av modulene har vekten ligget på at studentene skal ha skrevet eget utkast i forkant av verkstedet, og at tiden i skriveverkstedet skal gå til mest mulig medstudentarbeid. 

En utfordring har bestått i å planlegge datoer og tidspunkt for de enkelte verksted. Oppgavene som studentene skal levere inn ligger ofte tett på andre oppgaver, eller midt i en intensiv kursrekke. Dette har hatt betydning for studentens mulighet til å forberede seg i forkant av skriveverkstedene. Basert på tilbakemeldingene fra studenter og veileder kan det tyde på at det beste tidspunktet for skriveverksted, med forutsetning at det ikke kolliderer med andre aktiviteter, er tre til fire dager før innleveringsfrist. 

Erfaringene fra enkelte av modulene er at studentene i liten grad kommer på skriveverkstedet med et utkast til besvarelse. I disse tilfellene blir skriveverkstedet mindre rettet mot tilbakemelding på tekst, og diskusjonene blant studentene glir lettere over til en generell diskusjon om oppgaven. Veilederne har i noe grad klart å få diskusjonene over på oppgavetekniske temaer. Manglende forberedelser fra studentene gir imidlertid mindre utbytte, noe som også er påpekt av studentene selv i deres evaluering.  

Fra veilederperspektivet har det til dels vært utfordrende å finne den rette balansen mellom aktiv veiledning og samtidig gi rom til at studentene kan diskutere seg imellom. Et av målene for skriveverkstedene er å oppøve studentenes ferdigheter til å gi og få tilbakemelding på skriftlig arbeid. For å oppnå dette vil det være nødvendig at veilederne fasiliterer for, og i mindre grad styrer, diskusjonene. Erfaringen er likevel at studentene i liten grad kommer nært inn på sine medstudenters tekster.  

For virksomheten høsten 2022 er det nødvendig å se på hvordan innretningen av skriveverkstedene bør være for å oppnå målet til Skrivelab. Tilbakemeldingene fra studentene tilsier at aktiv veiledning fra skriveveilederne er meget nyttig, men det er viktig at dette balanseres opp mot medstudentarbeidaspeket. Det anbefales dermed at formen for skriveverksted gjennomgås for hver enkelt modul. En mulig endring er hyppigere bruk av konkrete eksempler i de innledende presentasjonene. Det bør vurderes om opplegget som presenteres i større grad skal være styrt, eventuelt i større grad tillate studentene å følge en foreslått fremgangsmåte for medstudenttilbakemeldingen. 

Samarbeid og kommunikasjon med faglærere

Så langt i piloteringsperioden har det gjennomgående vært god kommunikasjon med faglærere når det gjelder utformingen av tilbudet i Skrivelab. Gjennom perioden hadde det imidlertid vært svært ønskelig med nærmere dialog når det kommer til blant annet promotering av skriveverkstedene. Det er svært viktig at faglærere på fakultetet generelt, og på de emnene hvor det tilbys moduler i Skrivelab spesielt, er godt informert om og har den nødvendig forståelse for tilbudene. En bredere og dypere forankring blant faglærerne vil kunne gi større oppslutning i studentmassen, og vil være avgjørende for prosjektmålet om å integrere Skrivelab som en fast del av skrivetilbudet ved fakultetet. 

Jevnlig kommunikasjon mellom veilederne i Skrivelab og faglærere vil kunne bidra til synergieffekter hvor faglærere kan få en bedre forståelse for hva studentene synes er spesielt utfordrende i sitt skrivearbeid. Faglærere sitter på sin side med kunnskap om hva som går igjen over tid og eventuelle skrivetekniske temaer studentene behøver ytterligere trening i. Innspill fra faglærere er dermed viktig for at tilbudene i Skrivelab er tilpasset behovet. Pilotprosjektet på JUS1211 er et godt eksempel på hvordan dette samarbeidet mellom veiledere og faglærere kan komme til å fungere i praksis. 

For høsten 2022 anbefales det å tidlige å i dialog med de aktuelle faglærerne for å sikre at disse er involvert i alle steg av prosessen. I forkant av skriveverksted er det ønskelig at faglærere på forelesning og kurs kan informere om og oppfordre til deltakelse på skriveverksted. Dette forutsetter at faglærerne har god nok forståelse for og eierskap til Skrivelab-prosjektet.  

Særlige punkter til arbeidet videre 

På bakgrunn av erfaringene i perioden januar til juni 2022, samt tilbakemeldingene fra veiledere og studenter, er følgende punkter særlig sentrale for det videre arbeidet: 

Det anbefales å utarbeide en kommunikasjonsplan. Formålet er å spre kunnskap om Skrivelab generelt og markedsføre skriveverkstedene spesielt. Denne planen anbefales utarbeidet i samråd med kommunikasjonsteamet i CELL. Som naturlig del av dette arbeidet vil man måtte lage logo, promoteringsmateriell og lignende. 

Innfasingen av eget rom til aktivitetene i Skrivelab må prioriteres.  

Det anbefales å gå igjennom og kvalitetssikre evalueringene som gis til studentene som deltar på skriveverksted. Spørsmålene som stilles på være relevante og gi innspill på de punktene som er særlig viktig for utvikling av prosjektet. Det må sikres at evalueringen gjennomføres på alle verksteder, på en slik måte at datagrunnlaget kan brukes i større evalueringer av prosjektet. 

Påmelding til, og utformingen av, skriveverksted bør gjennomgås. Innretningen av skriveverksted må planlegges ut fra det overordnede formålet til modulen, og det bør ses på om dette oppnås bedre gjennom større variasjon i formen på de forskjellige skriveverkstedene. 

Prosjektledelsen må sikre at samarbeidet og kommunikasjon med faglærere er ivaretatt gjennom hele perioden. Det bør ses på mulighetene for jevnligere møter mellom veilederne i Skrivelab og de aktuelle faglærerne.

Publisert 7. okt. 2022 13:00 - Sist endret 7. okt. 2022 13:01