Evalueringsrapport for Kurs i universitetspedagogikk for midlertidig ansatte høsten 2023

Våren 2023 ble kurs i universitetspedagogikk for midlertidig ansatte holdt for første gang. Kurset er utviklet av prosjekt om kompetansebygging i CELL og ble holdt på nytt høsten 2023.

Fagansvarlig: Tone Linn Wærstad.

CELL (Centre on Experiential Legal Learning) ved Det juridiske Fakultet.

Innledning

CELL har som formål å utvikle et godt og forskningsbasert undervisningsmiljø ved Det juridiske fakultet, UiO. Å utvikle kurs i juridisk pedagogikk for de midlertidige ansatte ved fakultetet ble i samråd med dekanatet valgt som et første ledd i dette arbeidet. Midlertidig ansatte er en gruppe som ofte er helt nye som undervisere og som i liten grad har anledning til å delta i kursene i universitetspedagogikk som gis sentralt ved UiO ved LINK.

Kurset utgjør en 30 timers valgfri modul i universitetspedagogikk med vekt på fagdidaktikk for studieprogrammer ved fakultetet. Kurset strekker seg over ett semester og består av 4 kurssamlinger. Deltakerne kan få fradrag for undervisningsplikten tilsvarende 30 timer. Kurset kan utgjøre en del av den valgfrie delen av UiOs tilbud om kurs i universitetspedagogisk basiskompetanse.

Kurset er en pilot som senere kan danne utgangspunkt for andre pedagogiske kurs ved fakultetet til andre grupper av ansatte og har blitt utarbeidet av en arbeidsgruppe bestående av representanter fra CELL (UiO), LINK, UiT og UiB og ble avholdt for andre gang høsten 2023.

Evalueringsrapport våren 2023

Formål med kurset

Hovedmål for kurset er å styrke deltakernes pedagogiske kompetanse, og gi ansatte større trygghet i undervisningsrollen. Kurset vil gi deltakerne grunnleggende innsikt i pedagogisk teori og særpreg ved relevant fagdidaktikk. I tillegg har det som formål å inspirere til å utforske nye undervisnings- og vurderingsformer og bidra til videreutvikling av undervisningen ved fakultetet.

Kurset skal bidra til at kursdeltakerne:

  1. Utvikler sin egen undervisningspraksis.
  2. Forstår og kan begrunne hva som fremmer læring hos studenter i rettsvitenskap, kriminologi og rettssosiologi
  3. Vektlegger sammenheng mellom ulike elementer i emnet ved planlegging av undervisningen.
  4. Får erfaring med kollegaveiledning som grunnlag for kollegial refleksjon og utvikling av egen undervisning.

Kursbeskrivelse

Kurset består av 4 samlinger som inneholder introduksjoner til aktuelle temaer, refleksjonsoppgaver, gruppediskusjon mv. Opplegget for samlingene forutsetter at deltakerne er aktive bidragsytere i diskusjonene. Det forventes også selvstendig arbeid med utgangspunkt i kursmaterialet. 

Kursbeskrivelse

Samling 1: Introduksjon.

Samling 2: Hva er studentsentrert undervisning og hvorfor skal vi ha en studentsentrert undervisning?

Samling 3: Hvordan planlegger og gjennomfører vi studentsentrert undervisning?

Samling 4: Veiledning.

Parallelt med kurset deltar deltakerne i kollegaveiledning i grupper på tre-fire. Deltakerne skal observere og gi tilbakemelding på hverandres undervisning, slik at alle får besøk og tilbakemelding fra minst to kolleger på en undervisningsøkt hver. 

Etter endt kurs skal kursdeltakerne levere inn et skriftlig notat, der de reflekterer over hvordan de har utviklet seg som underviser i løpet av kurset. Deltakerne får en tilbakemelding fra kursansvarlig på notatet og deltakerne blir forespurt om samtykke til at notatene kan brukes til forskning.

Planlegging

Kurset høsten 2023 ble avholdt etter omtrent samme lest som vår 2023 (les rapporten fra vår 23 her). Arbeidsgruppen gjorde enkelte endringer av kurset basert på evalueringene som var gjennomført, men siden kurset viste seg i stor grad å oppfylle målsetningene bestemte gruppa seg for å avholde kurset på nytt uten å gjøre store endringer.

Følgende endringer ble gjort:

  • Utvide med 30 minutter for hver samling for å sikre tid til tilbakemelding og diskusjon blant deltakerne og sette av tid til å fylle ut evaluering av samlingen.
  • Passe på at IKRS blir godt representert i alle felles-sesjonene og styrke undervisningskreftene fra IKRS.
  • Kristine Hansen og Junaid Mumtaz Khan, som er ansatt i CELL, avlaster de andre underviserne ved å holde sesjonene om kollegaveiledning. Vi avholder færre sesjoner med flere lærere samtidig (av hensyn av til ressursbruk).
  • Oppdatere evalueringsskjemaet basert på vårens erfaringer og be om samtykke til bruk av refleksjonsnotater i anonymisert form i FoU-arbeid knyttet til kurset.

Tone Linn Wærstad fulgte opp utviklingen av kurset og videre forankring/integrering av kurset i PhD-programmet ved fakultetet, med dekanatet og PFF sommer/høst 2023. I PFF ble det lagt en plan om at kurset tas med inn i arbeidet med endring av PhD-programmet som skal starte i 2024. Dekanatet sluttet opp om videreføring av kurset og en plan ble lagt for at kurset skal overtas av fakultetet i løpet av 2024.

Gjennomføring

Påmelding

Kurset ble lyst ut på CELL sine nettsider og beskjed ble sendt til instituttlederne. Det kom inn 10 påmeldinger, hvorav 6 gjennomførte høsten 2023 og tre stykker fikk utsatt frist til å gjennomføre deler av kurset til vår 2024.  I og med at vi er i tidlig fase av å utvikle og bygge pedagogisk kompetanse og fagmiljø ved fakultetet anså prosjektgruppen det som viktig å avholde selv om det var færre påmeldte enn gruppa hadde sett for seg. At evalueringen/refleksjonsnotatene fra kursgjennomgangen våren 2023 om at kurset opplevdes som verdifullt for deltakerne, bidro til denne avgjørelsen. På den annen side er det viktig å ha et visst antall deltakere ettersom det krever en del ressurser å gjennomføre kurset og for at deltakerne skal ha glede av hverandre og gruppa. I tråd med dette burde det etter gruppens vurdering være et minimum av 9-10 deltakere.

 

Opplegg og gjennomføring

Kurset ble gjennomført i tråd med kursplanen gjengitt over. Undervisere på kurset var medlemmene av prosjektgruppen (Kristine Eraker Aasland Hansen, Junaid Mumtaz Khan, Cecilie Enqvist-Jensen, Helge Ivar Strømsø, Jan Ove Færstad, Kristine Korsnes og Tone Linn Wærstad), lærere fra fakultetet, (Sveinung Sandberg og Marte Eidsand Kjørven), samt en ekstern underviser, Arne Skodvin (professor emeritus ved Det utdanningsvitenskapelig fakultet, UiO).

Det ble opprettet et eget canvas-rom med relevant informasjon og der kommunikasjon med deltakerne foregikk. Kristine Hansen fulgte opp kurset løpende, oppdaterte canvas-rommet og hadde ansvar for det administrative (rombestilling, lunsj etc.)

Kravet for å få tildelt kursbevis [evt. lenke] var at kursdeltakerne hadde deltatt på 3 av de 4 samlingene, gjennomførte kollegaveiledningen og leverte inn et refleksjonsnotat på 2-5 sider om temaet: «Hvordan har jeg utviklet min undervisningspraksis på bakgrunn av det jeg har lært gjennom kurset og de tilbakemeldingene jeg har fått fra kolleger?» Cecilie Enqvist-Jensen og Tone Linn Wærstad vurderte refleksjonsnotatene og skrev tilbakemeldinger til alle som hadde levert. Alle deltakerne som leverte inn refleksjonsnotatet fikk godkjent.

Evaluering

I tillegg til å snakke med kursdeltakerne på hver samling om deres opplevelse av kurset, ble det sendt ut et nettskjema etter hver samling som deltakerne fikk svare på ved samlingens slutt. Spørsmålene og svarene kan du lese i vedlegg [nummer og lenke]. Evalueringen av kurset samt refleksjonsnotatene, var også denne gangen positiv, der mange fremhevet at de hadde stor nytte av kurset og det hadde gjort dem både tryggere og mer bevisste i rollen som lærere. Mange fremhevet også denne gangen gleden over å bli kjent og kunne diskutere med andre i samme situasjon, samt med mer erfarne lærere og pedagoger. Metodene og verktøyene i kurset ble opplevd som relevante og utviklende for å gjennomføre vellykket undervisning. Mange beskrev at de hadde fått inspirasjon og motivasjon for undervisning og trakk frem pedagogisk teori og forskning som nyttig og bevisstgjørende. Deltakelse i kollegaveiledning og et kollegialt miljø om undervisning ble fremhevet som særlig positivt. Tilbakemeldingene viste generelt stor entusiasme for kurset og mange uttrykte stor takknemlighet for at kurset ble holdt.

Også etter denne kursomgangen var det en generell tilbakemelding at deltakerne ønsket seg mer tid til diskusjon og samtale i kurstiden. Vi hadde utvidet kurstiden noe denne gangen for å nettopp legge til rette for dette, men det er en balansegang mellom hvor mye tid lærere og deltakere kan sette av til selve kurset og hvor mye tid som kan settes av til diskusjon og samtale underveis. Vi ser dette som et tegn på at vi har lykkes i å skape et godt klima for samtale og diskusjon som deltakerne ønsker enda mer av. Vi ser ikke for oss å utvide kurstiden ytterligere, men vil gå gjennom de enkelte sesjonene for å se om det kan settes av mer tid og oppfordre deltakere til å fortsette diskusjonen utenfor kursrommet, for eksempel i canvas, direkte med oss kurslærerne og seg imellom.

Avslutning og videre plan

Tilbakemeldingene fra kurset ved begge gjennomganger viser stor tilfredshet og nytte av kursene. Vi er sikre på at det skaper bedre undervisning og er med på å bygge et fagmiljø for undervisning og en god undervisningskultur ved vårt fakultet, og vi vil holde kurset igjen høsten 2024. Det bør være minst 15 påmeldte deltakere for å avholde kurset. Arbeidsgruppen lager oppdatert plan i løpet av våren 2024 og får hjelp av Kristine Hansen ved CELL/studieadmin til det praktiske rundt kurset. Tone Linn Wærstad følger opp den videre planen for integrering av kurset i fakultetet i dialogmøte med studiedekanen og eventuelt med dekanatet som helhet.

 

Har du spørsmål om dette kurset kontakt Kristine Hansen.

 

Publisert 13. mars 2024 12:55 - Sist endret 14. mars 2024 13:07