Rapport fra skriveverksted - Den store fakultetsoppgavedagen

Evalueringsrapport for heldags skriveverksted – Den store fakultetsoppgavedagen, i Familie- og arverett JUS1211 høsten 2023.

Fagansvarlig: Tone Linn Wærstad og Katrine Fredwall

Rapport ved Kristine Eraker Aasland Hansen

CELL (Centre on Experiential Legal Learning) ved Det juridiske Fakultet.

Planlegging

Bakgrunn

Heldags skriveverksted i Familie- og arverett ble gjennomført første gang høsten 2022, så våren 2023 og så igjen høsten 2023. Vi henviser til evalueringsrapporten fra høsten 2022 og evalueringsrapporten for våren 2023 for en detaljert beskrivelse.

Endringer fra våren 2023 til høsten 2023

De største endringene høsten 2023 sammenlignet med våren 2023 var:

  • Utvidet torsdagen til kl.16.00, siden studentene fortsatt meldte om stress med å bli ferdig før innlevering.
  • 3 oppgaverettere ble ansatt til å gi skriftlig tilbakemelding torsdag kveld.

Evaluering

Evaluering med skriveveilederne

Det ble gjennomført et debriefings-møte med skriveveilederne rett før lunsjpausen. Se spørsmålene og skriveveiledernes tilbakemeldinger i vedlegg 1. Det var oppmøte på alle kursgruppene, så ingen grupper ble slått sammen denne gangen. Ikke alle skriveveilederne kom tilbake etter lunsj, så de som kom tilbake tok en runde rundt til alle rommene. Det virket som studentene var godt forberedt så de kom raskt i gang med arbeidet, men også at de fleste var på samme nivå, altså at ingen hadde skrevet noe særlig på forhånd, slik at de startet med samme utgangspunkt når de begynte å skrive. Skriveveilederne mener at opplegget er bra og at studentene får god øvelse i å både diskutere og skrive på en slik dag. Siden studentene får utlevert listen med de relevante rettskildene på forhånd så er det lett å komme i gang og en god øvelse i å ekskludere irrelevante temaer og andre rettskilder som ikke er relevante for denne oppgaven.

Evaluering med studentene

I forbindelse med at studentene leverte besvarelsene sine i Canvas på torsdagen så ble de oppfordret til å svare på en spørreundersøkelse i Canvas om hvordan dagen hadde vært og hvordan gruppearbeidet hadde gått. Studentene ble oppfordret til å diskutere spørsmålene i gruppa og at 1 student svarte på vegne av gruppa ved å notere noen av gruppas synspunkter. Canvas har registrert 43 svar, men ikke alle hadde besvart alle spørsmålene. Spørsmålene og resultatene fra undersøkelsen kan sees i vedlegg 2. Det er tydelig at studentene som deltok forstår nytten av å diskutere i grupper og samarbeide om å skrive en besvarelse. Her er noen utvalgte kommentarer:

  • Det er en god måte å jobbe på. Det er lærerikt å se hvordan andre skriver oppgave. Utbytte av diskusjoner er stort.
  • Det er mer motiverende i faget totalt sett å ikke angripe det på egenhånd.
  • Det er også morsommere å kunne sitte sammen og jobbe og diskutere.

 

I tillegg ble det sendt ut et Nettskjema i Canvas-rommet på slutten av gjennomgangen av oppgaven på fredagen som studentene ble oppfordret til å svare på. Det kom bare inn 13 besvarelser, spørsmålene og resultatene kan sees i vedlegg 3. Her kommer et kort sammendrag av resultatene:

I år igjen var det mange (69,2%) som svarte at de foretrekker å skrive alene enn å skrive i samarbeid med andre. Dette er ganske overraskende når det er så mange positive kommentarer på gruppearbeidet. Og da de fikk spørsmål om hva som ga mest læringsutbytte av alle aktivitetene den dagen (egenforberedelse, samskriving, medstudentevalueringen, skriveveilederne og gjennomgangen med faglærerne)? Så viste resultatene at de aller fleste (53,8%) mente at det å skrive tekst i felleskap med andre ga størst læringsutbytte. Dette stemmer overens med resultatet fra evalueringen etter skriveverkstedet i de to forrige semestrene.  

Her er et par utvalgte kommentarer på spørsmålet om forbedringer:

  • Flere skriveveiledere
  • Mer informasjon om opplegget før dagen kommer. Spesielt om inndeling av grupper og hvordan det skal fungere i praksis. Kom mye info dagen før og på dagen, men kunne gjerne vært mer – mulig flere ville deltatt da.

Konklusjon

Ved gjennomføringen høsten 2022 var det omtrent 120 studenter deltok, våren 2023 omtrent 90 og denne høsten omtrent 110. Forrige høst ble det levert inn 20 besvarelser, i våres kom det inn 19 besvarelser og denne høsten 31 besvarelser. Det var litt vanskelig å få oversikt over antall innleveringer da vi skulle fordele besvarelsene til oppgaveretterne. Kristine har undersøkt litt i canvas og grunnen var at sist leverte de fleste som gruppe, slik de skulle, mens denne høsten var det 13 av de 31 innleveringene gjort av individuelle enkeltstudenter. Dette gjør det mer uoversiktlig i listen i Speedgrader når man skal fordele besvarelsene og i tillegg vil kun personen som leverte inn besvarelsen motta tilbakemeldingene og ikke resten av gruppa. Vi mistenker ikke at det var så mange studenter som satt hjemme og jobbet alene med oppgaven, men at studentene var usikre på hvordan de teknisk skulle levere inn gruppeinnleveringen på riktig måte.

Evalueringene, både fra studentene og skriveveilederne er gode og vi fikk mange positive tilbakemeldinger.

 

Forslag til forbedringer for neste semester:

  • Søke om å få faste 4 stk oppgaverettere til dette prosjektet, i tillegg til de 6 skriveveilederne.
  • Sende ut mer info til studentene tidligere.
  • Mer info om hvordan levere inn en gruppe-innlevering i canvas.
  • Beskjed til studentene om at innleveringen merkes med navn eller kursgruppe/kollokviegruppe.
  • Sette av mer tid til å svare på nettskjemaet på slutten av gjennomgangen før studentene går fra auditoriet.

 

Av Kristine Hansen
Publisert 10. nov. 2023 13:43 - Sist endret 19. feb. 2024 11:54