CELLs forhandlingskurs 2023

Forhandlingsprosjektet ved CELL skal skape engasjement for forhandlinger som er et sentralt verktøy i jusstudentenes fremtidige arbeidshverdag.  I slutten av januar arrangerte CELL sitt første forhandlingskurs. Over to kvelder lærte en gruppe på over 40 studenter om planlegging og taktikker i forhandlinger.

Bilde av kursholderen Amber Ingelin Arthur.

 

Prof. Sverre Blandhol ledet studentene gjennom første kurskveld. (Foto: Sigve Nærø Innselset)

Forhandlingskurs i to deler

Forhandlingskurset bestod av to deler. Deltakelsen var frivillig og foregikk over to mandagskvelder mellom klokken 1600 til 1900 på Domus Juridica auditorium 2. 

Den første kvelden, mandag 30. januar, var temaet forhandlingsplanlegging. Kurset ble ledet av Professor Sverre Blandhol. Studentene fikk først en grunnleggende innføring i forhandlinger som fag. Deretter flyttet fokuset seg til forhandlingsplanlegging. Studentene ble introdusert til sentrale analysefaktorer som kan brukes til å planlegge forhandlinger. Eksempler er partenes interesser og alternativer. Etterpå ble faktorene brukt til å analysere et faktum som handlet om forberedelser til en kontraktsforhandling. Denne kvelden deltok 45 UiO-studenter!

Den andre kurskvelden, mandag 6. februar, var temaet forhandlingstaktikker. Kurset ble ledet av advokatfullmektig Amber Ingelin Arthur og advokat Casper Herlofsen. Studentene ble først introdusert til ulike forhandlingstaktikker. Deretter ble taktikkene prøvd ut i en kontraktsforhandling. Innføringsdelen og forhandlingsdelen varte rundt én time hver. Til sist ble det gjennomført en refleksjonsdel hvor studentene fortalte om egne erfaringer. I tillegg ble det stilt mange spørsmål til kurslederne. Denne kvelden deltok 40 UiO-studenter.

I tillegg til kunnskapsrike foredragsholdere, stilte CELL med mat og drikke til deltakerne. 

En av kursholderne, Amber Ingelin Arthur. (Foto: Sigve Nærø Innselset)

Tilbakemeldinger fra studentene

Studentene ble ved kursslutt bedt om å gi tilbakemeldinger i et spørreskjema.  Spørsmålene gjaldt i hovedsak studentenes forutgående ferdigheter og læringsutbytte. 

Utdrag fra studentevalueringen av forhandlingskurset

  • På spørsmål om hvordan de ble kjent med kurstilbudet, svarte:
    • Ca. 45 % at de fikk vite om det av medstudenter.
    • Ca. 47 % at det fikk vite om kurset gjennom facebookgruppen "Rettsvitenskap UiO".
    • 2 av 26 svarte at de fikk med seg kurset på CELLs nettside
      • Slutningen er at promotering i sosiale medier er viktig for å nå studentene.
  • På spørsmål om sine tidligere forhandlingserfaringer, svarte:
    • Ca. 65 % at de ikke hadde forkunnskaper.
    • Under 5 % hadde tatt valgemet i forhandlinger
      • Slutningen er at senere kurs eller arrangement bør formidle tema på et grunnleggende kunnskapsnivå. 
  • Det varierer hva studentene mener de har best læringsutbytte av mellom forelesninger og praksis. Det er likevel en viss slagside mot de praktiske øvelsene. Et kurs bør uansett inneholde en kombinasjon av begge elementer. 
  • Deltakerne mente at kurset var enten nyttig (8 av 26) eller svært nyttig (17 av 26). 
  • Det har varierende betydning for deltakelsen om det utdeles kursbevis. I muntlige tilbakemeldinger fremstod dette likevel som spesielt viktig for noen få. 

Et utvalg av fritekstsvar fra studentene:

  • Hva synes du fungerte godt med forhandlingskurset?
    • ... foreleserne var flinke. De praktiske oppgavene var veldig bra.
    • Bra variasjon mellom foredrag og oppgaver
    • Fint tilbud og kjempe bra med mer forkus rundt forhandlinger.
    • God balanse mellom praktisk og teoretisk fremstilling. Bra med presentasjon av teori og forberedelse første dag. Bra med presentasjon av forhandlingsadvokater andre dag. Utfordrende praktisk oppgave med casen, og faglig engasjerende.
    • En god blanding mellom teori og praksis. Eksempler fra foregåtte forhandlinger som illustrerer, og at vi fikk case å prøve teorien på
    • Spennende foredragsholdere Fin variasjon av praktisk/teori God mat/drikke
    • Samspill mellom rollespill, caser, praktiske eksempler og forelesningsrekke.
    • Hyggelige forelesere. Engasjerende å prøve å forhandle selv, med oppgavene.
  • Har du noen innspill til hva som kan forbedres?

    • En ting som ble savnet er spørsmålet om hvem du ønsker å gå inn i forhandlinger med. Det er langt fra alle tilfeller der forhandlinger faktisk har mulighet til å gi et positivt resultat fra starten av.
    • Ulike forhold ved casene som er redegjort for i egne tilbakemeldinger til kursholdere.
    • Sett gjerne opp forhandlingslag ut ifra hvem som har forkunnskaper og oppsummer de svy nøkklene rett før første forhandling for de som er helt nye i faget.
    • Noe mer undervisning (F.eks. i form av en ekstra kursdag.)
    • Mindre prat på del 1. 
  • Hva slags arrangementer ønsker du innen forhandlinger, retorikk og konflikthåndteringer?

    • Flere forhandlingskurs, kanskje basert på tidligere erfaring slik at man kan ha noe progresjon og bygge på kunnskapen og evnene man tilegner seg.
    • RETORIKK! To kvelders innføring i retorikk som virkemiddel i rettssalen, forhandlinger osv
    • Mer innen retorikk og spissing av både forhandlingsstrategi (skriftlig og muntlig presentasjon) samt valg av forhandlingsteknikk.
  • Andre refleksjoner?
    • Jeg synes at dette initiativet er veldig bra. Frem til nå har forhandling og prosedyre hvert forbeholdt dem som ønsker å delta på konkurransene som sponses av kommersielle aktører. Det er bra at universitetet ved CELL tar dette i egne hender og presenterer et nøytralt og fagrettet konsept av høy kvalitet.

Refleksjoner fra studentprosjektleder

Målet med kurset var å skape engasjement for forhandlingsfaget, i tillegg til å gi deltakerne noen grunnleggende forhandlingsverktøy. Tilbakemeldinger og observasjoner indikerer høy grad av måloppnåelse. Slike forhandlingskvelder bør opprettholdes for å vedlikeholde og utvikle et miljø for muntlig aktivitet og kunnskapsutvikling innenfor et fagfelt som har stor praktisk betydning for fremtidens jurister. Dette er også en fin arena for å synliggøre CELL blant studentene. 

Av Sigve Nærø Innselset
Publisert 27. feb. 2023 15:14 - Sist endret 19. juni 2023 16:00