Skriveverksted på engelsk

I et samarbeid mellom CELL og studieadministrasjonen, ble det ved semesterstart, arrangert engelske skriveverksted for første gang.

Skriveveiledere i aksjon

CELL sine skriveveiledere (fra høyre) Ole Forfang, Ishtiaq Hossain og Fredrik Aarnes på det engelske skriveverkstedet. 
Foto: Kristine Hansen, UiO

Opplegget

Det ble avholdt tre skriveverksted hvor de internasjonale studentene kunne melde seg på:
Tirsdag 23.08.22 Oppmøtte: 31
Onsdag 24.08.22 Oppmøtte: 12
Torsdag 25.08.22 Oppmøtte:19

Skriveveilederne hadde en kort introduksjon med tips om hvordan man kan øke sine skriveferdigheter, før det ble levert ut 2 stk eksempel-tekster som studentene skulle lese og så diskutere i par. 

Skriveverksted 1:

Det var i all hovedsak utvekslingsstudenter som møtte på verkstedet. Disse kom fra en bred variasjon av land, hovedsakelig Europa. Inntrykket skriveveilederne satt igjen med var engasjerte deltakere som fikk utbytte av verkstedet (nærmere analyse i nettskjema). Også veilederne taklet oppgaven godt. Studentene var kjent med skriftlig eksamensform, og hovedvekten ble derfor lagt på særtrekkene ved den norske skrivestilen.

Til fremtidige skriveverksteder vil vi sørge for at oppgavene treffer rett sjanger. Utvalget denne gangen manglet litt «juridisk stil» slik at det var vanskelig å få en diskusjon rundt rettskildebruk. Det kommer også frem at land har ulik fremgangsmåter for juridiskskriving. Det innebærer at selv om studentene har god juridisk skrivemåte, vil det kunne oppstå problemer når de møter en norsk sensor som har andre forventninger med hensyn til tekstbygging mv. Studentene var også godt kjent med essaystilen som disse eksempel-oppgavene viste frem. Andre eksempel-tekster kunne gitt et større grunnlag til å diskutere juridisk metode m.m. Et større fokus på praktikumssjangeren, både via vår presentasjon og gjennomgangen av eksempel-tekst hadde vært mer passende. Verkstedet avsluttet godt før tiden, og det er derfor rom for en mer omfattende oppgave.

Skriveverksted 2

På dette verkstedet ble det brukt en annen innfallsvinkel. Etter tilbakemelding i nettskjema fra dag 1 var det en gjenganger at veilelederne burde bidra mer aktivt i starten for å få studentene i gang med diskusjonen. Verkstedet begynte derfor med en felles oppgave til alle, hvor de skulle fokusere på to helt konkrete punkter. Etter dette ble det gitt nye konkrete ting de skulle diskutere i de to oppgavene. Dette fungerte godt og veilederne har inntrykk av at studentene fikk større utbytte av dette skriveverkstedet. Den nye innfallsvinkelen ga også mer og bedre struktur på hele verkstedet, noe som delvis manglet på første dag. Valg av eksempel-tekster ble også her påpekt som suboptimal av studentene. 

Skriveverksted 3

I siste bolk var skriveveilederne Ole, Tamila og Fredrik flinke til å tilpasse nytt opplegg med noen endringer:

  • Mer struktur og tydelig definert hva de skal diskutere
  • Plenumsdiskusjoner ved hjelp av Mentimeter

Å endre opplegg viste seg å skape en bedre struktur. Dette reflekteres også i evalueringene som kom inn. Det var 19 studenter som møtte opp, et antall som er positivt. En utfordring som går igjen, er selve oppgaven. Den er vanskelig å arbeide med, for både veiledere og studentene. Det er definitivt et forbedringspotensiale.

 

Publisert 5. okt. 2022 13:56 - Sist endret 13. jan. 2023 14:15