Kort rapport: Design og metode for masteroppgave (pilotkurs)

Studenter som skal skrive masteroppgave har høsten 2022 fått tilbud om kurs i prosjektdesign og metode.

Kurset ble laget og gjennomført av Marte Eidsand Kjørven, med støtte fra fakultetet og CELL. Introduksjonsforelesning i design og metode ble gjennomført 22. september, og oppfølgingskurs i mindre grupper ble tilbudt i etterkant. 

Kort rapport fra pilotkurset i Design og metode for masteroppgavestudenter

Om deltakelse

  • Det var 55 studenter som meldte seg på kurset, men ikke alle deltok. Det var flere som gikk på forelesningen, enn det var studenter som meldte seg på kurset.
  • Per 2. oktober har vi mottatt 33 svar på evalueringsskjemaet.

Funn:

  • 88% av de som svarte på undersøkelsen, har ikke skrevet stor oppgave innenfor et annet fagområde tidligere.
  • Alle studentene som deltok på forelesning og/eller kurs føler seg mer forberedt til å jobbe med masteroppgaven.
  • 72,7% av studentene var «svært enig» i å føle seg mer forberedt. De resterende 27,3% var «litt enig». Det var ikke et alternativ med «nyttig».

Om forelesningen:

  • Alle som deltok på forelesningen fant at dette var nyttig, hvorav 66,7% fant den «svært nyttig». Det andre alternativet var «litt nyttig», som 24,2% fant beskrivende for seg. Det var ikke et alternativ med «nyttig».
  • 9,1% av de som svarte på undersøkelsen, deltok ikke på forelesningen.
  • Oppsummert fant 90,9% av studentene forelesningen nyttig for seg, ingen anså det som unyttig i noen grad.
  • Et lite utdrag av svar fra studenter om forelesningen/ ting som har gått igjen om forelesningen:
    • Studentene likte godt bruk av eksempler fra tidligere oppgaver – og at disse eksemplene ble kommentert.
    • «Jeg deltok bare på forelesningen og synes at det som fungerte bra var at alt ble formidlet på en forståelig måte med relevante eksempler. Fikk litt ideer til masteroppgaven som før denne dobbelttimen var et vagt og skummelt fenomen.»
    • «God informasjon om masteroppgaveskriving både hva gjelder formelle krav til oppmelding og innhold av oppgaven og problemstilling.»

Om kurset:

  • Alle som deltok på kurset fant at dette var nyttig, hvorav 69,7% fant den «svært nyttig». Det andre alternativet var «litt nyttig», som 24,2% fant beskrivende for seg. Det var ikke et alternativ med «nyttig».
  • 6,1% av de som svarte på undersøkelsen, deltok ikke på kurset.
  • Oppsummert fant 93,9% av studentene kurset nyttig for seg, ingen anså det som unyttig i noen grad.
  • Et lite utdrag av svar fra studenter om kurset/ ting som har gått igjen om kurset:
    • Studentene likte godt at det var små grupper med god tid til å diskutere hverandres oppgaver
    • Studentene var fornøyd med oppsettet av kurset og kursholdernes konkrete innspill
    • «Gode innspill til forskningsspørsmål og om kildesituasjonen/tilgjengelighet av kilder. Det var også nyttig å høre om prosessen til andre studenter.»
    • «Jeg synes dette var veldig nyttig ettersom vi ila studiet ikke har skrevet noe særlige oppgaver som ligner masteroppgaven. Av den grunn fikk jeg bedre forståelse av hva det innebærer og hva man skal være særlig bevisst på når det kommer til å skrive oppgaven. Det startet en del tankeprosesser hos meg.»
    • «Informativt og strukturert. […] Likte spesielt godt de individuelle tilbakemeldingene. Pedagogisk kursholder.»

Innspill fra studentene til ting som kan forbedres:

  • Synes tilbudet ikke ble tydelig kommunisert til studentene, fikk vite om det via-via.
  • Ønsket tydeligere kommunikasjon om hva som var forventet av studenten på forhånd.
  • For ulik grad av forberedelse blant studentene, som ga forskjellig opplevelse av nyttigheten på gruppeundervisningen.
  • Ønsket mer arbeid i små grupper ut fra hvor langt studentene er i prosessen og gjøre aktiviteter tilpasset til det.
  • Flere mener kurset burde ha vært tidligere enn noen dager før oppmeldingsfristen.
  • Ønsket flere kursdager, slik at man kunne ha hatt en oppfølging av det man jobbet med fra første kursdag.
  • Mente det var for skjev tidsfordeling rundt oppgavene, som resulterte i at de som presentere oppgaven sin sist fikk lite tid til diskusjon av sin oppgave
Publisert 6. okt. 2022 11:11 - Sist endret 6. okt. 2022 11:11