Pedagogisk kurs for midlertidig ansatte - Kursbeskrivelse

Midlertidig vitenskapelig ansatte ved Det juridiske fakultet tilbys kurs i universitetspedagogikk. 

Kursbeskrivelse

Kurset er en 30 timers valgfritt kurs i universitetspedagogikk med vekt på fagdidaktikk for studieprogrammer ved fakultetet. Kurset vil strekke seg over ett semester og bestå av 4 kurssamlinger. Kurset rettes mot fakultetets midlertidige ansatte. Deltakerne må delta på minimum 3 av 4 samlinger, delta i kollegaveiledningen og levere inn et refleksjonsnotat og vil dermed få fradrag for undervisningsplikten tilsvarende 30 klokketimer. Kurset har blitt utarbeidet av en arbeidsgruppe bestående av representanter fra CELL (UiO), LINK, UiT og UiB.

Språk: Norsk.

Hovedmål med kurset 

Kurset har som formål å styrke deltakernes pedagogiske kompetanse, og gi ansatte større trygghet i undervisningsrollen. Kurset vil gi deltakerne grunnleggende innsikt i pedagogisk teori og særpreg ved relevant fagdidaktikk. I tillegg har det som formål å inspirere til å utforske nye undervisnings- og vurderingsformer og bidra til videreutvikling av undervisningen ved fakultetet. 

Kurset skal bidra til at kursdeltakerne: 

  1. Utvikler sin egen undervisningspraksis. 
  2. Forstår og kan begrunne hva som fremmer læring hos studenter i rettsvitenskap, kriminologi og rettssosiologi 
  3. Vektlegger sammenheng mellom ulike elementer i emnet ved planlegging av undervisningen. 
  4. Får erfaring med kollegaveiledning som grunnlag for kollegial refleksjon og utvikling av egen undervisning. 

Undervisningsaktiviteter

Kurset består av 4 samlinger som inneholder introduksjoner til aktuelle temaer:

  1. Samling 1: Introduksjon til pedagogisk fagdidaktikk.
  2. Samling 2: Hva er studentsentrert undervisning og hvorfor skal vi ha en studentsentrert undervisning?
  3. Samling 3: Hvordan planlegger og gjennomfører vi studentsentrert undervisning?
  4. Samling 4: Veiledning.

Opplegget for samlingene forutsetter at deltakerne er aktive bidragsytere i diskusjonene. Det forventes også selvstendig arbeid med utgangspunkt i kursmaterialet.  Det vil legges opp til kollegaveiledning i grupper på tre-fire som en integrert del av kurset. Deltakerne skal observere og gi tilbakemelding på hverandres undervisning, slik at alle får besøk og tilbakemelding fra minst to kolleger på en undervisningsøkt hver.   

Obligatorisk innlevering

Etter endt kurs skal kursdeltakerne levere inn et skriftlig notat, der de reflekterer over hvordan de har utviklet seg som underviser i løpet av kurset. Deltakerne får en tilbakemelding fra kursansvarlig på notatet.  

 

Publisert 14. mars 2024 12:26 - Sist endret 14. mars 2024 12:26