Rapport: Prosedyrerettet undervisning ved Det juridiske fakultet

I rapporten om prosedyrerettet undervisning er det kartlagt ulike prosedyrerettede undervisningstilbud ved flere juridiske utdanningsinstitusjoner og sett på muligheter for det juridiske fakultet ved Universitetet i Oslo.

Bildet kan inneholde: eiendom, smil, frakk, datamaskin, interaksjon.

CELL ønsker å få mer prosedyrerettet undervisning på det juridiske fakultetet ved Universitetet i Oslo. Det er dermed satt i gang en arbeidsgruppe som ser på mulighetene for å utvide tilbudet på fakultetet. Foto:  UiO/Oda Hveem

Les rapporten i sin helhet her.


Simulerte rettsprosedyrer har lange tradisjoner som et læringsverktøy i utdanningen av jurister og anerkjennes i dag av de fleste juridiske læresteder som et verdifullt supplement til kurs- og forelesningsbasert undervisning.Simulerte rettsprosedyrer er en praksisnær øvelse for jusstudenter og gir en unik plattform for å utfordre studentene til å reflektere over sammenhenger mellom teori og praksis. Samtidig er simulerte rettsprosedyrer også et læringsverktøy som fremmer utvikling av ferdigheter innen både muntlig og skriftlig argumentasjonsteknikk, som er viktige egenskaper for jurister.

Simulerte rettsprosedyrer har tradisjoner blant jusstudenter i Norge. Som del av det
formaliserte utdanningsløpet ved Det juridiske fakultet ved Universitetet i Oslo (heretter Det juridiske fakultet) har prosedyreøvelser imidlertid hatt mindre betydning i nyere tid. Med unntak av Universitetet i Tromsø1 har den norske jusutdanningens obligatoriske del i hovedsak vært orientert om kurs- og forelesningsbasert undervisning med praktikumsoppgaver som den dominerende læringsSimulerte rettsprosedyrer blant jusstudenter har tradisjonelt vært en utenomfaglig aktivitet.

I løpet av de senere år har det vært tatt en rekke grep ved Det juridiske fakultet for å ta i bruk simulerte rettsprosedyrer som en del av fakultetets undervisningsopplegg. En obligatorisk prosedyreøvelse er innført i emnet JUS2111, som er et obligatorisk emne på profesjonsstudiet. Deltagelse i utvalgte eksterne prosedyrekonkurranser kan kvalifisere som et valgemne på profesjonsstudiet eller andre gradsprogrammer, og det tilbys i tillegg et eget valgemne, JUS5912, som er dedikert til opplæring i rettslig argumentasjon. På LLM-programmet i Maritim rett er det også innført et eget obligatorisk kurs, MARL5120, som sentrerer rundt en simulert rettsprosess knyttet til maritim rett, som er også vurderingsformen.

Integrering av simulerte rettsprosedyrer som en del av utdanningstilbudet ved Det juridiske fakultet har fått et forsterket fokus som en følge av tildelingen av status som Senter for fremragende utdanning (SFU) til Centre on Experiential Legal Learning (CELL). Det er en sentral forutsetning i CELLs mandat at senteret skal arbeide for å fremme eksperimentelle, erfaringsbaserte og muntlige undervisnings- og evalueringsformer ved Det juridiske fakultet. Mer konkret er det også et uttalt mål for CELL å styrke innslaget av prosedyrerettet undervisning som del av undervisningen for jusstudenter ved fakultetet, og potensielt også for jusstudenter ved andre læresteder i Norge. Som et ledd i dette arbeidet er det besluttet at CELL, i samarbeid med Det juridiske fakultet, skal sett i gang en prosedyresatsning dedikert til arbeid med prosedyrerettede tiltak for studenter.

Denne rapporten er utarbeidet på oppdrag for CELL og har til hensikt å skissere status for prosedyrerettet undervisning ved Det juridiske fakultet og diskutere muligheter for utvikling av fakultetets tilbud på dette feltet.

 

Publisert 16. mai 2022 15:14 - Sist endret 6. okt. 2022 11:00