Denne rapporten er basert på 175 jusstudenters erfaring fra den første uken med heldigital undervisning. Målet med dokumentasjonen av studentenes erfaringer er å innhente kunnskap for å kunne foreta nødvendige, kortsiktige justeringer. Dessuten er det et forsøk til å bidra til kunnskap om god digital undervisning, selv om omstillingen til digital undervisning skjedde under spesielle og vanskelige omstendigheter.
Les hele rapporten her
Se opptak fra lanseringsseminaret her
![Infografikk: viser noen av resultatene fra undersøkelsen](/cell/ressurser/bilder/digital-undervisning-%284%29.png)
Hovedfunn
Hovedfunnene fra spørreskjemaet presenteres under syv kategorier som påpekes som viktige både i forskningslitteraturen og dataene som ble samlet inn fra studentene.
- Digitalt undervisningstilbud. Det store flertallet (94%) rapporterte at de hadde fått et digitalt undervisningstilbud som inneholdt opptak av undervisning, undervisning i sanntid, gruppearbeid og/eller veiledning. Men tilbudet oppleves ikke likt. Bare halvparten hadde tilbud om undervisning i sanntid, et tilbud som mange satt pris på.
- Interaktivitet. Et knapt flertall (54%) opplevde mellom to og syv interaktive former for digital undervisning mens resten fikk bare en eller ingen. Studenter rapporterer at de ønsker mer interaktiv digital undervisning, særlig mulighet til å stille spørsmål muntlig og skriftlig, arbeide sammen i grupper, diskutere med faglærer og studenter, og ha sanntids diskusjoner.
- Læringsutbytte. Et knapt flertall (60%) svarer at de har likt eller bedre læringsutbytte enn ved ordinær undervisning, men mye kan forbedres. Det er en sterk korrelasjon mellom bruk av undervisning i sanntid (særlig kurs) vurdering av eget læringsutbytte. Studenter etterlyser mer variert digital undervisning, som er mindre oppfattende og delt opp i konkrete blokker og aktiviteter.
- Informasjonsflyt. Et stort flertall mener at de har fått nok informasjon, men det er litt uryddig og i for mange kanaler. Det er en sterk korrelasjon mellom det å være fornøyd med informasjonsflyt og vurdering av læringsutbytte og studiesituasjon, og det etterlyses tydelig og koordinert informasjonsflyt.
- Utfordringer. Mange studenter opplever konkrete utfordringer knyttet til digital undervisning: 8% hadde omsorg for barn, 9% manglet utstyr, 14% var rammet av sykdom, 33% rapporterte om dårlig nettforbindelse og 38 % hadde ikke en god nok arbeidsplass hjemme. Det er en sterk korrelasjon mellom svarene om utfordringer og studentenes egenvurdering av læringsutbytte og studiesituasjon.
- Vurderingsform. Studentene er sterkt splittet i om nye vurderingsformer innført pga korona endrer undervisningsbehov. Et mindretall etterlyser en undervisningsform som passer bedre hjemmeeksamener.
- Studiesituasjon i koronatiden. Flertallet vurderer at deres overordnede studiesituasjon er dårlig (nesten 50%) eller veldig dårlig (13%). Halvparten rapporterer også at de mangler kontakt med faglærer og medstudenter.
Anbefalinger
Rapporten inneholder en rekke anbefalinger som er rettet mot alle utdanningsinstitusjoner i UH-sektoren men tar utgangspunkt i erfaring av jusstudenter som ble kartlagt.
Til undervisere:
- Strukturer din digitale undervisning på en klar og tydelig måte.
- Tilby sanntids undervisning som en del av undervisningsopplegget.
- Varier undervisningsopplegget, mellom opptak og interaktive deler.
- Øk interaktiviteten i undervisningen og del den opp i mindre og konkrete aktiviteter.
- Be selv om tilbakemelding fra studentene om hvordan de opplever den digitale undervisningen og hva som bør justeres.
- Tilrettelegg for spørsmål også skriftlig.
- Gi tydelig informasjon om ditt undervisningsopplegg, hvilke aktiviteter som tilbys og hvilke forventinger du har til studentene som skal delta.
- Vurder ditt undervisningsopplegg opp mot eventuelle endringer av vurderingsform.
- Søk hjelp hvis du ikke behersker de grunnleggende funksjonene i de relevante verktøyene.
Til studenter:
- Strukturer din egen studiehverdag så langt det lar seg gjøre.
- Delta så aktivt du kan i undervisningen.
- Bruk de digitale plattformene og initier til digitalt samarbeid med medstudenter.
- Besøk hjemmesiden til institusjon (f.eks. UiO og Det juridiske fakultet) for å finne informasjon og veiledere om teknologitilbud og støtte.
- Ta kontakt med fakultetet for teknisk hjelp om du har behov.
- Gi tilbakemeldinger til lærere om det er noe som ikke fungerer.
Til fakulteter, studieadministrasjon og myndigheter
- Tilrettelegg for at alle lærere og studenter kan tilbys en digital undervisningshverdag på en tilstrekkelig måte.
- Arbeid for at studentene mottar likt undervisningstilbud innen hvert emne så langt det lar seg gjøre.
- Sikre en detaljert og god informasjonsflyt, men bruk et begrenset antall kanaler.
- Sørg for - så langt det lar seg gjøre - at studenter kan delta i en digital studiehverdag med nødvendig utstyr og undervisning og vurdering tar høyde for studenter med omsorg for barn og manglende arbeidsplass.
- Gi veiledning til lærere og studenter i bruk av digitale studie- og undervisningsverktøy slik at de kan utnytte funksjonaliteten best mulig.
- Sørg for at lærerne har nok tid til å forberede god digital undervisning, noe som kan innebære avlastning på andre fronter, tilgang til pedagogiske ressurser og undervisningsassistenter, eller ekstra timer i timeregnskapet i oppstartsfasen.
- Tilrettelegg for at lærerne har handlingsrom til å planlegge for vurderingsformer som samsvarer med den digitale undervisningen som er gitt.
- Sørg for at studentene får tilstrekkelig sikkerhet og informasjon rundt vurderingsformer, inkludert veiledning om bruk av kilder, og at undervisningstilbud passer nok vurderingsform.
- Forsikre at den digitale undervisningen følges opp, evalueres og at det forskes videre på digital undervisning.