Rollen som kollokvieveileder
Din rolle som kollokvieveileder er å hjelpe studentene til å arbeide med ideer, tekster og løsningsforslag. Du får utdelt et forslag til organisering og gjennomføring av kollokviene. Undervisningsopplegget er basert på medstudentrespons, der studentene støtter hverandre til å få erfaring med å løse problemer og skrive oppgaver.
Som ny kollokvieveileder får du delta på to samlinger, en før du møter kollokviegruppen din og en samling litt ut i semesteret. Samlinger med andre kollokvieveiledere er viktig for å diskutere roller og ansvar og for å dele erfaringer med hverandre.
- Skap et godt og inknluderende læringsmiljø i kollokvien
- Bruk praktiske øvelser for å stimulere til studentaktiv læring
Nettressursen Læringsassistenter i aksjon er også nyttige for deg. Her er to aktuelle videoer (krever innlogging).
Læringsmål
Det er utarbeidet følgende læringsmål for kollokvier på JUS1111:
Etter å ha deltatt på kollokvier med kollokvieveileder, skal studentene kunne:
- samarbeide med medstudenter og bruke relevante verktøy til å løse relevante problemstillinger, både muntlig og skriftlig
- utvikle evnen til å anvende juridisk metode og diskutere metodiske spørsmål
- reflektere over hvordan samarbeid med medstudenter bidrar til læring og utvikling over tid
- være i stand til å selv organisere egne kollokviegrupper og arbeid i kollokvier
Bli kollokvieveileder
Som læringsassistent ved Det juridiske fakultet får du også mulighet for utvikling over tid. Mange starter i rollen som kollokvieveileder eller oppgaveretter, og med mer erfaring får du også mer ansvar. Ta gjerne en prat med fagansvarlig om din utvikling.