Ferdighetsstigen

Foto, illustrasjon av stige mot gul vegg

CELL skal i løpet av senterperioden lage en ferdighetsstige

Foto: Photo by Lance Grandahl on Unsplash

Målet med prosjektet

Innenfor juridisk utdanning er det behov for at studentene får flere muligheter til å prøve ut teori i praktiske situasjoner, og trene på juridiske ferdigheter. Ferdighetsstigen er en helhetlig plan for hvordan mer erfaringsbasert læring og praktisk ferdighetstrening kan innføres i jusstudiet. Prosessen har pågått siden oppstarten av CELL i 2020, og har røtter tilbake til evalueringen av Master i Rettsvitenskap i 2018.

I den eksterne evalueringsrapporten ble det påpekt at programmet hadde stor faglig tematisk bredde, noe som gjør det utfordrende å bygge faglig progresjon gjennom studiet. En måte å bygge en tydeligere progresjon på er å utnytte de muligheter som ligger i å utvikle et mangfold av juridiske ferdigheter, og der man gjennomtenker hvordan mer basale ferdigheter etter hvert kan bygges opp til mer avansert kompetanse.

Erfaringsbasert læring er særlig egnet til å utvikle juridiske ferdigheter og gir dypere forståelse av jussens rolle i samfunnet. Erfaringsbasert læring er kort fortalt å lære gjennom å gjøre: studentene gjør seg erfaringer gjennom for eksempel rollespill, arbeid med caser, praksis eller reelle oppdrag for eksterne partnere. Les mer om erfaringsbasert undervisning.

Vi kaller planen for en stige, da studentenes læring og ferdighetstrening skal skje gradvis, og øvelsene skal bygge på hverandre gjennom hele studieløpet. På denne måten kan vi bygge videre på øvelser som gjennomføres tidlig i studiet, og utarbeide mer avansert ferdighetstrening mot slutten av studiet. Erfaringsbasert læring er særlig egnet til å utvikle juridiske ferdigheter og gir dypere forståelse av jussens rolle i samfunnet. Erfaringsbasert læring er kort fortalt å lære gjennom å gjøre.

Frem til nå har man ikke hatt en helhetlig plan, hvor jusstudiet og erfaringsbasert undervisning sees under ett. Med Ferdighetsstigen kan vi sørge for at ferdighetstreningen blir satt i ett helhetlig system med konkrete mål og klar progresjon gjennom det femårige studieløpet.

Hva skjer i prosjektet videre?

• Våren 2024 startet arbeidet rundt andre fase av Ferdighetsstigen. Fasen omhandler implementering av ferdighetsbaserte elementer i undervisning- og vurderingsformer.

• Det er satt opp møter på de ulike studieårene, hvor både studieårsansvarlige og ansvarlige faglærere er invitert. Møtene vil blant annet handle om hvordan de nåværende undervisnings- og vurderingsformene på de ulike studieårene er i tråd med de reviderte ferdighetsmålene på det enkelte studieår/semester/fag. Funnene fra kartleggingsrapporten vil danne grunnlag for disse diskusjonene.

• Møtene skal også være et forum for å diskutere eventuelle nye undervisnings- og vurderingsformer, som gjenspeiler de reviderte ferdighetsmålene bedre.

Hva har skjedd i prosjektet til nå?

• I 2022 ble det lagt frem en rapport fra en arbeidsgruppe nedsatt av fakultetet og CELL. Anbefalingen der var blant annet noen mindre revisjoner av de overordnede læringsmålene for Master i rettsvitenskap, og en tydeligere satsing på utvalgte ferdigheter både i undervisningen og i vurderingsformene.
  • 14. juni 2022 vedtok PMR en prosess i to faser; først en revisjon av læringsmål for å tydeliggjøre en ferdighetsbasert progresjon, og deretter en fase 2 med implementering av ferdighetsfokuset i undervisningen. Prosessen ble i forståelse med studiedekanen satt på vent i påvente av ferdigstillelse av valgemnereformen.
  • Våren 2023 ble det gjennomført samtaler med de studieårsansvarlige, og et møte 14. april der studieårsansvarlige og ansvarlige faglærere var invitert. Arbeidet med revisjon av læringsmål og betydningen av ferdighetsmessig progresjon i studiet var tema på et eget møte i fakultetets arbeidslivspanel.
  • I etterkant av møtet 14. april 2023, satte CELL i gang et kartleggingsarbeid blant de ansvarlige faglærerne for å avdekke ulike ferdighetsbaserte elementer i kursundervisningen. Formålet var å se hvordan undervisningsformene henger sammen med de overordnende læringsmålene for masterstudiet i rettsvitenskap.
  • Studiedekanen besluttet at prosessen med revisjon av læringsmålene skulle fortsette høsten 2023.
  • 13. juni 2023 vedtok PMR en justering av de overordnede læringsmålene for master i rettsvitenskap, og planen for videre arbeid med Ferdighetsstigen for høsten 2023.
  • Resultatene av kartleggingen blant de ansvarlige faglærerne for å avdekke ulike ferdighetsbaserte elementer i kursundervisningen, ble lagt frem på det første PMR-møtet for høsten 2023 (19. september). Funnene fra kartleggingen utgjorde premisser for formuleringen av ferdighetsmål på det enkelte studieåret/semesteret/faget. Se presentasjonen her.
  • Høsten 2023 arbeidet Ferdighetsstigen med å revidere læringsmål for 1.- 4. studieår. Arbeidet foregikk i tett samarbeid med studieårsansvarlige, som var ansvarlige for dialog med de ansvarlige faglærerne på sine studieår. Det ble satt av tid til arbeidsmøter i etterkant av PMR-møtene, og forslag til revisjoner av læringsmål ble utformet og diskutert.
  • PMR-møtet 12. desember ble forslag til nye læringsmål behandlet og vedtatt. De reviderte læringsmålene ble vedtatt å tre i kraft fra og med høsten 2024. Med dette var første fase i prosessen med Ferdighetsstigen ferdigstilt!

Relevante dokumenter/vedlegg

Publisert 5. juli 2023 09:56 - Sist endret 8. apr. 2024 13:13