Kronikker

Kronikkene er skrevet av forskere ved Det juridiske fakultet. Innholdet i kronikkene gir uttrykk for kronikkforfatternes egne meninger.

Publisert 6. apr. 2021 12:08

Det gir ikke mening å betrakte EØS-retten som et eget rettsområde, den er også en dimensjon ved nær sagt alle øvrige rettsområder.

Dette er en kronikk. Meninger i teksten står for skribentens regning. Den ble første gang publisert i Aftenposten 4. august 2020.

Publisert 24. mars 2021 15:01

Negativ utslippsteknologi er helt avgjørende for å nå målene i Parisavtalen. Norsk industri kan lede an, men Norge mangler en tydelig strategi.

Dette er en kronikk. Den ble første gang publisert i e24 tirsdag 23. mars 2021. Kronikken gir uttrykk for skribentenes holdninger.

Publisert 6. jan. 2020 12:25

Det internasjonale antidopingbyrået WADA har besluttet sanksjoner mot russisk idrett på grunn av mangelfullt innsyn i russisk dopinghistorikk. Krav om utlevering av autentisk datamateriale, er formelt rettet mot det russiske antidopingbyrået RUSADA, mens sanksjonene er rettet mot "russiske myndighetspersoner" som har vært i besittelse av det aktuelle datamaterialet, gjennom å utelukke disse myndighetspersonene fra idrettslige verv og begivenheter.

Publisert 30. sep. 2019 10:29

Løpersken Caster Semenya får ikke delta i VM i friidrett. Hennes muskelmasse og oksygenopptak fordrer hormonbehandling – p-piller – for at hun skal kunne delta i kvinneklassen. Urimelig?

Publisert 27. sep. 2019 09:42

Russiske Mutko vant i CAS-dom

Det er likevel ikke mer enn en papirseier om IOC står fast ved sine intensjoner. Den russiske sportsministeren, Mutko, blir nok ikke å se ved framtidige OL.

I desember 2017 besluttet IOC å utestenge den daværende russiske sportsminister - og nåværende visestatsminister - Vitalij Mutko fra samtlige fremtidige OL.

Publisert 24. apr. 2019 13:57

I debatten rundt Forfatterforeningens æresrett fra 1945, gir Foreningens leder, Heidi Marie Kriznik, i et innlegg i Aftenposten 6. april, en kortfattet begrunnelse for hvorfor Foreningens styre har funnet det riktig å rette en unnskyldning til de etterlatte av 17 forfattere som av æresretten ble ilagt disiplinærstraffer  - en unnskyldning som førte til at Kjartan Fløgstad senere meldte seg ut av Foreningen i protest.

Publisert 19. des. 2018 16:00

I pressen og på sosiale media verserer diskusjon om begrepet doping i idretten - et tema i krysningen mellom jus og semantikk. Temaet kommer gjerne på spissen ved tilfelle av uaktsomt inntak av forbudsstoff, som i Johaug-saken. Er det her tale om «doping»?

Publisert 22. nov. 2018 13:22

Siden finanskrisen har EU jobbet med å styrke europeiske banker. Bankene har imidlertid vært kritiske til virkningene EUs forslag til et «Chapter 11» vil kunne ha for misligholdte banklån.

Publisert 4. okt. 2018 16:50

EU jobber med regler som kan gi et norsk «Chapter 11» i konkursloven. Men avtalebaserte restruktureringer har også sine fordeler, ikke minst i internasjonale forhold.

Publisert 6. juli 2018 14:02

Rett før fotball-VM ble det kjent at den peruianske fotballspilleren og lagkapteinen Paolo Guerrero hadde fått medhold av sveitsisk høyesterett i å få utsatt utestengelsen på 14 måneder idømt etter idrettens domssystem, slik at han fikk med seg VM-deltakelse.

Publisert 18. juni 2018 15:49

Det idrettsjuridiske epos rundt russiske utøveres deltakelse i OL synes å ha nådd sin slutt med CAS’ to avgjørelser fredag, hvor et utvalg ikke-inviterte russiske utøvere fikk avslag på sin begjæring til CAS om å bli tilkjent deltakerstatus.

Publisert 18. juni 2018 15:48

Temaet rundt russiske utøveres deltakelse i OL er komplisert, med behov for å holde tungen rett i munnen. Temaet har hatt en merkelig dreining i det offentlige ordskiftet.

Publisert 18. juni 2018 15:48

Så kom nyheten om at Chris Froome har testet positivt på stoffet salbutamol, det samme stoffet Sundby ble dømt for, med to måneders utestengelse, i august 2016.  Parallellen mellom sakene foranlediger enkelte betraktninger rundt hvordan dopingreglene her er bygd opp, noe som igjen berører et overordnet tema  rundt utøveres rettssikkerhet.