Anne Hellum og juss: Ser loven i sammenheng med livet

En høstdag i 1973 inviterte Juridisk klubb jusstudentene på fest. I invitasjonen ble det lovet servering av øl og vin. I tillegg skulle det konsumeres kvinner og snacks. Da våknet Anne Hellum.

Professor Anne Hellum. Foto: Ola G. Sæther.

Dagen før hadde den unge jusstudenten blitt stoppet da hun var på vei inn i en av lesesalene i Midtbygningen på det ærverdige fakultetet i Oslo sentrum. En ung mannlig student gjorde henne oppmerksom på at det ikke var lov for førsteårsstudenter å lese der. Men siden hun var ganske søt, kunne han kanskje få invitere henne på festen?

Anne Hellum troppet opp på det neste møtet i kvinnesaksgruppa på juss som hadde oppfordret til boikott av juridisk klubb.

Hun ville ikke bli konsumert som snacks.

Møtet fikk konsekvenser for hele hennes yrkeskarriere.

Anne Hellum leder i dag avdeling for kvinnerett, barnerett, likestillings- og diskrimineringsrett (KVIBALD) og forskergruppen Individer, rettigheter, kultur og samfunn (RIKS) ved Det juridiske fakultet, Universitetet i Oslo.

Les hele saken på Forskning.no

Publisert 27. juni 2016 09:58 - Sist endret 29. juni 2016 09:30