Forholdet mellom veileder og veiledet
Innledningsvis til hver sesjon innleder hver veileder 5-10 minutter over sine erfaringer og synspunkter knyttet til den underliggende tematikk (se punkter). Deretter er det meningen at professor i pedagogikk, Helge Strømsø, leder en diskusjon der ikke bare paneldeltakerne, men også øvrige tilhørere trekkes med i den videre debatt.
Første sesjon (12.00-13.20): Faglig kompatibilitet
Eksempler på tematikk:
- Spesifikk kompetanse vs. generell erfaring
- Forholdet til veileders egne prosjekter. Problematikk
- Fellespublisering og tilhørende problematikk
- Problematikk knyttet til flere veiledete kandidater med delvis parallelle prosjekter
- Forhold til kollegaer med parallelle prosjekter
- Antall veiledere
- Hovedveileder og medveileder. Rolleforståelse
- I hvilken grad bør veilederne samarbeide om veiledningsoppdraget
- Når bør man vurdere å tre ut av samarbeidet?
Panel: Vibeke Blaker Strand, Erik Røsæg, Eivind Kolflaath
Ordstyrer: Helge Strømsø
***
Annen sesjon (13.40-15.00: Det løpende (sam)arbeid
Eksempler på tematikk:
- Veileder vs. mentor
- Doble relasjoner; kjennskap til kandidat, vennskap o.l.
- Veiledning på basis av innleverte tekster og annen veiledning
- Kandidaters selvstendighet
- Hva bør veileder gi innspill på, og hva bør veileder ikke gi innspill på?
- Veilednings faglige grense
- Veileders tid til kandidater
- Modeller for tidsbruk
- Ulike veiledere i ulike faser, ulik tidsbruk i ulike faser?
- Bør veilederne være tidsmessig gjennomgående?"
Panel: Katja Franko, Anne Marie Frøseth, Alf Petter Høgberg
Ordstyrer: Helge Strømsø