English version of this page

Masterstudent tildelt studentpris i miljørett

Masterstudent Kirsten Daae Wiig ble tildelt Norsk forening for miljørett sin studentpris for beste masteroppgave innen fagfeltet miljørett. Dette er første gang foreningen deler ut en studentpris.

Kvinne holder en bukett med blomster og smiler til kamera i hage.

Masteravhandlingen til Kirsten Daae Wiig undersøker juridiske løsninger som kan etablere produsentansvar for reparasjon av varer. Foto: Privat.

Norsk forening for miljørett (NFFM), stiftet i 2017, har som mål å fremme kunnskap om og interesse for miljørett gjennom møter, diskusjon og utveksling av informasjon. Tirsdag 7. mai var det duket for årsmøte, medlemsmøte og kunngjøring av studentprisen 2023.

Studentprisen gis til en avhandling som gir et betydelig verdifullt bidrag og har som hensikt å fremheve studentenes viktige bidrag og innsikt på fagområdet. I år var det masterstudent i rettsvitenskap, Kirsten Daae Wiig, som utmerket seg til foreningens aller første studentpris:

– Jeg føler meg først og fremst utrolig takknemlig og glad. Det er klart det er gøy at flinke jurister løfter frem oppgaven på den måten, og veldig gøy å få lov til å fortelle om den i forbindelse med foreningens årsmøte. Jeg håper andre studenter lar seg inspirere til å skrive masteroppgaven sin om miljørett, sier Wiig.

Produsentansvar for reparasjon kan bidra til grønn sirkulær økonomi

I masteravhandlingen "Developing producer responsibility for repair in the circular economy" forklarer Wiig at hun har undersøkt hvordan rettslige standarder kan være en måte å forankre produsentansvar for reparasjon, der hun har brukt aktsomhetsplikten i den norske produktkontrolloven som et case-study:

– Grunnen til at jeg valgte denne problemstillingen henger sammen med at jeg skrev oppgaven min som vitenskapelig assistent i forskningsgruppen «Circular Energy for a Sustainable Circular Economy». Bærekraftig produksjon og forbruk var noe som sto sentralt i forskningen til gruppen. I tillegg er regulering av reparasjon på dagsorden både nasjonalt og internasjonalt. Regjeringen har blant annet skrevet at de ønsker å være et foregangsland i utviklingen av sirkulær økonomi, i den nasjonale strategien for grønn, sirkulær økonomi.

Wiig forklarer hvordan reparasjon er en viktig brikke for å omstille fra et bruk-og-kast-samfunn, men at det er mye som gjenstår for at reparasjon skal være et førstevalg når ting først blir ødelagt:

– Jeg har selv opplevd hvor vanskelig det er å få reparert for eksempel mobiltelefonen eller headset. Det var altså flere ting som gjorde at jeg endte jeg med en oppgave om produsentansvar av reparasjon, og jeg håper at oppgaven kan vise myndighetene at også Norge kan være en drivkraft i utviklingen av en bærekraftig, sirkulær økonomi dersom de følger opp ord med handling, sier Wiig.

Aktiv deltakelse i forskningsgruppen

Wiig jobbet som vitenskapelig assistent i forskergruppen Bærekraftsrett ved Institutt for privatrett og avhandlingen var en del av den tematiske forskningsgruppen «Circular Energy for a Sustainable Circular Economy» (2021-2023) finansiert av UiO:Energi & Miljø. Dette forteller hun at var en spesielt lærerik opplevelse:

Kvinne holder presentasjon foran prosjektor.
Kirsten Daae Wiig presenterte oppgaven sin «Utvikling av produsentansvar for reparasjon i den sirkulære økonomien» (engelsk: «Developing producer responsibility for repair in the circular economy”) på Norsk forening for miljørett sitt årsmøte tidlig i mai. Foto: Privat.

– Jeg har følt meg heldig som har hatt mulighet til å bli kjent med, lære av og få hjelp fra så mange flinke folk. Det har også gjort at jeg har hatt stor utvikling gjennom skriveprosessen, særlig i form av selvstendig og kritisk tenkning. Dette fordi oppgaven har hatt til hensikt å bidra til gruppens forskning gjennom avklaringer på et område hvor det både er stor utvikling og hvor det heller ikke er så mange andre som har skrevet noe tidligere.

Wiigs veileder og tidligere postdoktor ved Institutt for privatrett, Eléonore Maitre-Ekern, uttrykker også sin glede:

– Jeg er utrolig glad på hennes vegne. Hun fortjener det så absolutt, både fordi hun har lagt ned mye arbeid i det, men også fordi hun hadde et tema og en innfallsvinkel som var spesielt utfordrende å jobbe med, og hvor hun virkelig klarte å få det beste ut av det!

Maitre-Ekern understreker hvordan temaet Wiig løfter frem i avhandlingen er verdifull sett i lys av den bærekraftige utviklingen i samfunnet:

– Jeg er veldig glad for at temaet blir eksponert gjennom denne prisen. Overgangen til en bærekraftig sirkulær økonomi krever en betydelig endring av forretningsmodeller, med et sterkt fokus på reparasjon, og jussen har en nøkkelrolle i å forme og støtte omstillingen. I tillegg viser Kirsten noe veldig viktig, nemlig at vi ikke alltid trenger å finne opp hjulet på nytt. Noen ganger handler det om å sørge for å bruke hjulet på best mulig måte.

Veien videre

Wiig er for tiden midt i eksamensinnspurten, men har allerede fått jobb og skal delta i den nordiske prosedyrekonkurransen i menneskerettigheter i juni:

– Jeg tror prosedyrekonkurransen blir en veldig morsom og lærerik opplevelse, så det gleder jeg meg til. Deretter venter sommerferie, før jeg begynner som advokatfullmektig hos Alver til høsten, avslutter Wiig.

Av Silje Naranjo
Publisert 30. mai 2024 13:10 - Sist endret 3. juni 2024 15:18