Bærekraftig selskapsrett – utviklingen i EU

Velkommen til Selskapsrettsforum. Beate Sjåfjell vil orientere om utviklingen i EU og hva dette kan få å bety for Norge, konsentrert om selskapsstyring og styrets rolle.

Dette arrangementet er et ekstratilbud i Selskapsrettsuken for masterstudenter ved Det juridiske fakultet, og det er åpent også for alle andre interesserte. Merk påmelding nedenfor!

I EU pågår det for tiden en spennende prosess med integrering av bærekraft i næringsliv og finans. Det som etter forrige finanskrise startet med revidering av aksjonærrettighetsdirektivet for å fremme mer langsiktig og bærekraftsorientert aksjonærengasjement, har blitt tatt videre med initiativet om bærekraftig finans – og nå, under den nye kommisjonen, med EUs Grønne Deal. Dette inneholder en rekke elementer, inkludert en ny handlingsplan for sirkulær-økonomi. Videre er direktivet om såkalt ikke-finansiell rapportering er under revidering, og EU-kommisjonen utreder hvordan bærekraft kan integreres i styringen av europeiske selskaper og deres globale verdikjeder.

Det vil være god tid til spørsmål og diskusjon.

Presentasjon

Presentasjon "Bærekraftig selskapsrett – utviklingen i EU" ved Beate Sjåfjell (.pdf)

Publisert 18. feb. 2021 09:14 - Sist endret 2. sep. 2022 12:04