Tema for seminaret
Opphavsrett i digitale markeder i lys av forslaget til DSM-direktiv
Hvilken betydning har egentlig opphavsretten i digitale markeder? Johan Axhamn gir en oversikt over problemstillinger knyttet til utnytting av opphavsrett i digitale markeder, særlig i lys av forslaget til nytt direktiv om opphavsrett på det digitale indre marked (DSM-direktivet). Irina Eidsvoll Tøien går nærmere inn på det såkalte "value-gap", nærmere bestemt hvordan det at brukere legger ut opphavsrettslig beskyttet materiale på nett bidrar til å øke plattformtilbydernes inntekter, men uten at rettighetshaverne får en tilstrekkelig del av inntektene.
Håndheving av konkurransereglene i digitale markeder
Konkurranserettslig behandling av prisparitetsklausuler, som hos online reisebyråer
Bookingplattformer som hotels.com og booking.com (Online Travel Agents) opererer gjerne med såkalte prisparitetsklausuler i avtaler med overnattingssteder. Dette innebærer typisk at overnattingsstedet forbys å tilby lavere priser over andre OTAer eller på egne nettsider. Bruken av slike klausuler er omstridt, og i flere europeiske land har konkurransemyndighetene nedlagt forbud mot praksisen. Noen land har også innført særregulering av fenomenet. Hjelmeng vil redegjøre for praksis på området og drøfte om prisparitetsklausuler også kan være i strid med den norske konkurranseloven.
Market power in data driven markets
The last few years have seen the emergence of companies that have their core business models built around the monetization of personal data. At the heart of the business models for companies, such as Google or Facebook, is a detailed collection and analysis of consumer data, which is used to target advertisement. While this ad-based business model has allowed these companies to ascend to the top of the hierarchy as the most valuable companies in the world, it also presents challenges linked to privacy and competition policy. Esayas’s presentation will touch upon the following issues: 1) How does control over personal data affect the balance of economic power and whether such control over data could be used to foreclose competition in a market? 2) To what extent is privacy a concern for competition law and whether firms can exercise market power by degrading data privacy or excluding competition in data privacy?
Program
08:30 | Registrering - Kaffe/te |
09:00 |
Opphavsrett i digitale markeder i lys av forslaget til DSM-direktiv
|
10:30 | Kaffe/te |
10.45 |
Håndheving av konkurransereglene i digitale markeder
|
12.15 | Lett lunsj |
Påmelding
Registrer din påmelding innen 27. november
Godkjennelse som etterutdanning
Felles søknad om godkjenning av etterutdanning for advokater vil bli sendt i etterkant av avholdt seminar. Husk å signere liste.