Smørgåsbord? Lapskaus? På tide med en ny oppskrift om forholdet mellom immaterialretten og markedsføringsretten

Velkommen til digitalt seminar om forholdet mellom immaterialretten og markedsføringsretten.

tekst, gilde varer, brusflaske, logoer

Spørsmålet om når markedsføringsretten kan supplere immaterialretten er en gjenganger. Seminaret ser på hvordan tydeligere retningslinjer kan sikre bedre forutberegnelighet for aktørene også tatt i betraktning at grensen mellom immaterialretten og markedsføringsretten er i stadig bevegelse blant annet som følge av EU/EØS-harmoniseringen av immaterialretten.

Program og presentasjoner

Innledning ved professor Ole-Andreas Rognstad, Institutt for privatrett/Senter for Europarett, UiO.

Professor Monica Viken, BI: Produktetterligning i Skandinavia

Nasjonale regler for etterligningsvern skal fungere i grenselandet mellom samfunnets interesse i fri konkurranse utenfor immaterialrettens grenser og bedriftenes vern mot illojale konkurransehandlinger. I hvilken grad fungerer egentlig etterligningsvernet i markedsføringslovene som et supplement til immaterialretten i Norge, Sverige og Danmark?

Produktetterligning i Skandinavia - presentasjon fra seminaret (.pdf)

Les artikkel (SpringerLink) - The Borderline Between Legitimate and Unfair Copying of Products – A Unified Scandinavian Approach? | SpringerLink

Professor Harald Irgens-Jensen, Institutt for privatrett, UiO:  Generalklausulens rekkevidde i en kompleks immaterialrett

Spørsmålet om når generalklausulen (§ 25 i nåværende markedsføringslov) kan ramme konkurransehandlinger som ikke dekkes av immaterialrettens eneretter eller markedsføringslovens spesialbestemmelser, har lenge vært diskutert. Hvilke retningslinjer uttrykker våre domstoler om dette, og er de holdbare?

Presentasjon fra seminaret (.pdf)

Professor Jens Schovsbo, Københavns Universitet: From Smorgasbord to New Nordic Cuisine - EU-Harmonization of Trade Secrets Protection in the Nordic Countries

Schovsbos innlegg er basert på artikkel med samme tittel og tilgjengelig på SSRN.

Presentasjon fra seminaret (.pdf)

Påmelding

Registrer din deltakelse via vårt nettskjema nedenfor, og vi vil sende deg link til Zoom. Påmelding gjøres innen 12. april.

Kontakt vår administrasjon om du har spørsmål i forbindelse med registrering.

Publisert 19. mars 2021 12:22 - Sist endret 14. apr. 2021 08:45