Migrasjon under Covid-19: Familiegjenforening

Forskergruppen for migrasjonsrett ved Norsk senter for menneskerettigheter organiserer en webinarserie om migrasjon under Covid-19. Denne gangen ser vi nærmere på familiegjenforening under pandemien.

Bildet kan inneholde: stol, møbler, infrastruktur, rom, sammenleggbar stol.

I denne webinarserien tar vi for oss spørsmålet om hvilke effekter – ønskede eller uønskede – disse restriksjonene har hatt på forskjellige grupper. Illustrasjonsfoto: Shutterstock, fotograf Steve Heap.

2020 har vært farget av usikkerhet og endringer. Seminarserien ønsker å se nærmere på hvordan Covid-19 har påvirket ulike migrasjonsstrømmer til og fra Norge; både om reguleringen og håndhevingen av den har endret seg, og om migranters praksis og erfaringer har endret seg. Transnasjonale familier har opplevd store utfordringer under Covid-19, dette gjelder også familier med medlemmer i Norge.

Familiemigrasjon

Hvordan har reglene for familiegjenforening endret seg under Covid-19? Hvilke vurderinger har blitt gjort, eller burde vært gjort, for regelsettingen underveis i pandemien? Og, hvilke konsekvenser har Covid-19 og regelendringer hatt for familier med medlemmer i Norge? Hva har det gjort med hvordan vi snakker om transnasjonale familier?

Disse spørsmålene er blant de vi vil se på i webinaret som tar for seg hvordan familiemigrasjon har blitt påvirket av Covid-19.

Paneldeltakere:

• Anne Balke Staver, forsker ved OsloMet: Storbyuniversitetet
  • Helga Eggebø, forsker ved Nordlandsforskning
  • Rolf H. Anthonisen, teamleder i område for familieinnvandring, Utlendingsdirektoratet (UDI)

Panelsamtalen vil holdes på norsk og ledes av May-Len Skilbrei, nestleder for forskergruppen for migrasjon ved Norsk senter for menneskerettigheter og Instituttleder ved Institutt for kriminologi og rettssosiologi.

Det første seminaret i serien omhandlet internasjonal studentmobilitet under Covid-19. Se opptak fra webinaret:

Publisert 1. des. 2020 15:45 - Sist endret 3. mai 2023 15:25