Tove Stang Dahls minneforelesning 2024: Constitutional Gender Order - from Subversion to Resistance through the Anti-Gender Global Movement

Forskergruppen Velferd, rettigheter og diskriminering (VERDI) og Avdeling for kvinnerett, barnerett, likestillings- og diskrimineringsrett (KVIBALD) inviterer til Tove Stang Dahls minneforelesning. Seminaret arrangeres i samarbeid med Institutt for offentlig rett og Institutt for kriminologi og rettssosiologi.

Velkommen til Tove Stang Dahls minneforelesning 2024. Vi ser fram til å møte forskere, praktikere, studenter og andre som er interessert i forholdet mellom likestilling, mangfold og retten og hvordan overordnede utviklingstrekk virker inn på dette.

16.15 Velkommen ved May-Len Skilbrei

16.30 – 18.00 Forelesning, kommentarer og diskusjon

Professor Ruth Rubio Marín holder Tove Stang Dahls minneforelesning 2024 med et foredrag med tittelen «Constitutional Gender Order: from Subversion to Resistance through the Anti-Gender Global Movement».

Biträdande professor Daniela Alaattinoğlu ved Det juridiske fakultetet ved Universitetet i Turku vil gi en forberedt kommentar på Rubio Maríns foredrag

18.00 – 20.00 Vin, mat og sosialt samvær.

Om innlederne

Ruth Rubio Marín er professor i konstitusjonell rett ved Universitetet i Sevilla, og er tilknyttet Florence School of Transnational Governance ved European University Institute.

Rubio Marín har utgitt sentrale bidrag til litteraturen om kjønn, konstitusjonalisering og kvinners rettigheter, herunder boken Global Gender Constitutionalism and Women’s Citizenship som ble utgitt i 2022 som en del av bokserien Cambridge Studies in Constitutional Law.

Daniela Alaattinoğlu er biträdande professor ved Det juridiske fakultetet ved Universitetet i Turku. Forskningen hennes dreier seg om hvordan samfunn og retten utvikler seg sammen, og om hvordan grupper mobiliserer for å forbedre sin posisjon. Hun publiserte boka Grievance Formation, Rights and Remedies på Cambridge University Press i 2023.

Påmelding

Påmelding innen 10. august via nettskjema.

Arrangementskomiteen består av May-Len Skilbrei, Vibeke Blaker Strand og Anne Hellum.

Publisert 31. mai 2024 13:00 - Sist endret 26. juni 2024 19:19