Identifiseringen av den EØS-rettslige dimensjonen tar utgangspunkt i ferdighetsbaserte undervisningsmetoder. På dette seminaret får deltakerne anledning til å prøve ut et nytt undervisningsopplegg, der de i grupper skal identifisere EØS-rettslige spørsmål ut fra et parts-perspektiv og presentere disse i plenum.
Videre vil vi ha presentasjoner og diskusjon av hvordan EØS-retten ivaretas ved norske læresteder, med et komparativt blikk til undervisning i EU-rett ved to svenske universiteter.
Seminaret arrangeres i samarbeid med CELL (Centre on Experiential Legal Learning)
Frist for påmelding er 12. mai.
Program
10.00 - 10.05: Innledning, Ole-Andreas Rognstad/Erling Hjelmeng
10.10 - 10.20: EØS-undervisning fra et dommerperspektiv, Michael Reiertsen, dommer i EFTA-domstolen
10.20 - 10.40: Pedagogisk grunnlag for EØS-øvelsen – erfaringsbasert læring. Prof. Malcolm Langford, CELL
10.40 - 11.00: Presentasjon av øvelse i EØS-rett (identifisere EØS-rettslige problemstillinger i en case). Inndeling i grupper, Erling Hjelmeng
11.00 - 11.45: Gruppearbeid
11.45 - 12.15: Plenumsgjennomgang og evaluering
12.15 - 13.00: Felles lunsj
13.00 - 14.00: Hvordan er EU- og EØS-retten integrert i grunnutdanningen ved norske og nordiske læresteder
14.00 - 14.30: Diskusjon i plenum
Innlegg fra norske læresteder:
- Ingrid Barlund, UiB
- Hannah Bekkelund, UiT
- Bård Tuseth, UiS
- Tor-Inge Harbo, UiA
- Monica Viken, BI
- Stian Øby Johansen, UiO
Innlegg fra nordiske læresteder:
- David Johansson, Karlstads universitet SE
- Antonina Bakardjieva Engelbrekt, Stockholms universitet SE