Rapportoverlevering til Motorferdsellovutvalget på Lovkonferansen

Det var en hyggelig begivenhet da ekspertutvalget fikk overlevert rapporten “Medvirkningsprosesser med barn og unge til ny motorferdsellov” på Lovkonferansen 2023.

Dame overrekker en mann en rapport og tar hverandre i hånden.

Hedda Ottarsen Nøstvik og Jon Christian Fløysvik Nordrum. Foto: Mira Sofie Stokke.

Jusstudent Hedda Ottarsen Nøstvik (UiT) fikk æren av å overrekke rapporten til leder av Motorferdsellovutvalget, Jon Christian Fløysvik Nordrum. Nøstvik var prosjektleder for medvirkningsprosjektet til Motorferdsellovutvalget. De har utarbeidet en rapport der de har innhentet innspill fra barn og unge i Nord-Norge til den nye motorferdselloven.

Førsteamanuensis Nordrum har vært utvalgsleder i både Motorferdsellovutvalget og Opplæringslovutvalget. I sitt innlegg fortalte han at da utvalget begynte arbeidet med å involvere barn og unge, fantes det ikke metodikk for dette.

- Voksne har en tendens til å anta om barn og unge uten å ha forutsetningene for å vite, uttalte han i innlegget.

Som en del av arbeidet til Motorferdsellovutvalget var det en målsetting å utvikle og teste ut metoder for å involvere barn og unge i lovprosesser, fortalte Nøstvik. Erfaringene er at unge har gjennomtenkte og reflekterte innspill, og at det er en styrke å benytte ulike metoder.

Mann prater i mikrofon.
Jon Christian Fløysvik Nordrum. Foto: Mira Sofie Stokke.

Tilhørerne fikk en grundigere innføring i det rettslige grunnlaget av stipendiat og seniorrådgiver ved Norges institusjon for menneskerettigheter (NIM) Kirsten Kolstad Kvalø. Hun la i sitt innlegg vekt på at barn har en rett til å bli hørt etter barnekonvensjonen og Grunnloven. Dette innebærer ikke bare det å komme til orde, men også at meningene skal tillegges vekt etter alder og modenhet.

Seniorrådgiver ved Barneombudet Elin Saga Kjørholt bemerket at det er sjelden at utredninger involverer barn og unge på en måte som i Motorferdsellovutvalget. De voksne har et større ansvar for å inkludere barn og unges meninger ettersom de utgjør mer enn 20 prosent av befolkningen og ikke har stemmerett, mener hun.

Tema for sesjonen var involvering av barn og unge i lovgivningsprosess. Professor Kirsten Sandberg var ordstyrer.

Fire kvinner og en mann sitter i et panel og diskuterer.
Panelet. Foto: Mira Sofie Stokke.

Av Mira Sofie Stokke
Publisert 12. juni 2023 13:28 - Sist endret 12. juni 2023 13:28