Disputas: Harald Irgens-Jensen

cand.jur. Harald Irgens-Jensen ved Institutt for privatrett vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Bedriftens hemmelighet - og rettighet? Bedrifters rettslige vern mot at andre utnytter deres bedriftshemmeligheter eller annen virksomhetsrelatert informasjon

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Bedømmelseskomité

professor Lasse Simonsen, Oslo (leder)
professor Marianne Levin, Stockholm
professor Palle Bo Madsen, Århus

Leder av disputas:  dekan ved Det juridiske fakultet, professor Hans Petter Graver

Veileder:  professor Are Stenvik, professor Ole Andreas Rognstad

Sammendrag

Mange bedrifter – kanskje de fleste i vårt land – råder over kunnskap og informasjon som de ikke vil la andre utnytte. Mange regler kan verne dem mot at andre utnytter slik informasjon; klassiske ”åndsrettigheter” som patent- og opphavsrett er kanskje de mest kjente. Den foreliggende avhandling tar opp et annet regelsett: regler som beskytter informasjon fordi den er ukjent for andre i bransjen og derigjennom gir et konkurransefortrinn. Det kan for eksempel være hemmelige produktoppskrifter, kundelister eller et datamaskinprograms kildekode.

De viktigste regler som avhandlingen omhandler, bygger på vernet for bedriftshemmeligheter i markedsføringsloven § 7 og tilsvarende regler i straffeloven § 294 nr. 2 og 3. Men også markedsføringsloven §§ 8 og 1 og ulovfestede regler om lojalitet i kontrakts- og kontraktslignende forhold blir behandlet.

Reglene gir ingen enerett til informasjon i seg selv. Det de beskytter mot, er at arbeidstakere, kontraktsmotparter eller andre som har fått tak i informasjonen som ledd i et kontrakts- eller tillitsforhold, eller som har fått tilgang til den som følge av et rettsbrudd (som data-hacking), utnytter informasjonen rettsstridig.

Avhandlingen behandler to hovedproblemstillinger. Den første gjelder hvilke krav som må stilles til selve informasjonen for at den skal være vernet av reglene, herunder hvor ukjent eller utilgjengelig informasjonen må være for konkurrentene. Den andre problemstillingen gjelder hva som skal til for at en påstått krenkers utnyttelse av informasjonen blir ”rettsstridig”. De to problemstillinger henger sammen med hverandre, og rettstvister om disse tema må i stor grad avgjøres etter en konkret vurdering. Det gjelder særlig i tilfeller hvor ansatte i en bedrift har gått over til en konkurrerende virksomhet, og hevdes å utnytte kunnskap fra det tidligere arbeidsforhold i strid med den tidligere arbeidsgiverens rettigheter. Avhandlingen søker å trekke opp retningslinjer for den konkrete vurdering som dommeren må foreta.

Avhandlingens formål er å beskrive rettstilstanden etter norsk rett, men en betydelig mengde utenlandsk rettsstoff er også tatt med i fremstillingen.

Summary

Many enterprises – perhaps even most enterprises – possess knowledge and information that they don’t want others to exploit. Many rules can protect them in this regard; the “classical” intellectual property rights like patent right and copyright are perhaps the most well known. This thesis deals with another set of rules: rules that protect information because it is unknown to others in the business and thereby giving a competitive advantage. Examples may be a secret recipe, customer lists or the source code of a computer program.

The most important rules analysed in the thesis are based on the protection of trade secrets in Section 7 of the Norwegian Marketing Act and corresponding rules in the Penalty Code Section 294 no 2 and 3. But also Section 8 and 1 of the Marketing Act and case law based rules of good faith in contractual and contractual-like relations are studied.

The rules do not give any exclusive rights to information per se. What they protect against, is the “unlawful” use of the information by employees, business partners and others who have obtained the information in a contractual relationship or relationship of trust, or through unlawful means (like computer hacking).

The major part of the thesis deals with two questions. One question is what requirements the information must meet in order to be protected by the rules, including how “unknown” or difficult to find or develop for others it has to be. The other questions is what makes an exploitation of protected information “unlawful”. The two questions are closely linked together, and a judge’s decision will often have to be based on a concrete assessment of the facts of the case. This is particularly often the case when employees of a firm have resigned and joined a competing enterprise, and are being accused of unlawfully exploiting knowledge from their former employment in their new job. The thesis seeks to draw up some guidelines for the assessment the judge will have to make.

The thesis’ subject is Norwegian Law, but it is nevertheless extensively illustrated with case law and theories from other countries.

Kontaktperson

For mer informasjon, kontakt Per Jørgen Ystehede.

Publisert 2. sep. 2008 10:50 - Sist endret 6. mars 2014 16:53