Digitaliseringsdirektoratet tilbyr skriveplass til masterstudent tilknyttet SODI-prosjektet

I samarbeid med UiO, tilbyr Digdir våren 2024 skriveplass for studenter som ønsker å skrive masteroppgave tilknyttet SODI-prosjektet, innenfor direktoratets fagområde.

skriveplass

Colourbox.com

Prosjektet Samfunnssikkerhet og digitale identiteter (SODI) undersøker hvordan juss og teknologi kan virke sammen for å avdekke og redusere sårbarheter ved bruk og misbruk av systemer for elektronisk identifikasjon (eID). SODI er et samarbeidsprosjekt mellom blant annet Universitetet i Oslo og Digitaliseringsdirektoratet (Digdir). Digdir er regjeringens verktøy for en raskere og mer samordnet digitalisering av samfunnet.

Rettslige problemstillinger og aktuelle temaer

Det er en rekke interessante rettslige problemstillinger innenfor dette området, som bl.a. har nær tilknytning til rettsutviklingen internasjonalt (særlig innenfor EU). De rettslige spørsmålene har på mange områder nær forbindelse til teknologiske innovasjoner. Et eksempel på dette er et nylig påbegynt pilotarbeid med den digitale identitetslommeboken.

Digitaliseringsdirektoratet har skissert ulike spennende temaer som kan passe som utgangspunkt for juridiske masteroppgaver:

Digitale fullmaktsløsninger (mulig 60 poeng og tverrfaglig (teknologer))

• Mål: En enkel modell for innføring av fullmaktsforhold hvor den digitale identitetslommeboken er bærer av fullmaktsforholdet.
  • Oppgaven: Identifisere ulike rettslige og tekniske hindre, og bidra til å finne beste farbare vei med hensyn til ressurser.

Ulike spørsmål knyttet til eIDAS og tilhørende lovverk.

• Samspillet mellom prinsippet om «Sole control» og diskrimineringslovgivningen.
  • Rammene for begrepet «residents» i eIDAS-revisjonen, herunder Statens ansvar om å tilgjengeliggjøre en eID til alle «residents». Har en side til utlendingsretten og grensedragningene derfra.
  • Nedre aldersgrense for å kunne få utstedt en eID, ha samtykkekompetanse og kunne inngå bindende avtaler ved bruk av eID. Vurdering på tvers av lovverk innenfor helse, barneretten, GDPR m.fl.

Bruk av eID i ansettelsesforhold

• Med utgangspunkt i det foreliggende utkastet til veileder som har vært ute på høring; Hvordan bør dette håndteres med innføringen av den digitale identitetslommeboken?

Misbruk og sikkerhetsutfordringer

• Med utgangspunkt i dagens utfordringsbilde; Hvilke eksisterende (og eventuelt nye utfordringer) kan forventes videreført ved innføringen av den digitale identitetslommeboken?

Identitetsmatching på tvers av landegrenser (mulig 60 poeng)

• Med utgangspunkt i utredningsarbeid fra Digdir og Skatteetaten – hvordan kobler vi utenlandske identiteter med norske identiteter (ev. en identitet som gjenkjennes i norske systemer og tjenester)?

Mange fordeler og økt tverrfaglighet

Dette er en fin mulighet for studenter som ønsker å skrive avhandling innenfor et tema som både er rettslig interessant og samfunnsmessig viktig og blir stadig mer aktuelt.

Det vil også gi mulighet for tverrfaglige diskusjoner med direktoratets teknologiske miljø. I tillegg vil studentene med skriveplass hos Digdir få mulighet til å være med i kollokviegruppe med andre masterstudenter som er tilknyttet SODI-prosjektet, og får også mulighet til å legge frem arbeidet sitt for forskergruppa underveis i semesteret, og få tilbakemelding og råd på veien.

Vi oppfordrer interesserte studenter til å ta kontakt med

Publisert 15. mars 2023 10:44 - Sist endret 11. sep. 2023 09:39