Portrett av Viggo Hagstrøm

Viggo Hagstrøms stiftelse inviterte 18. mai til avduking av et portrett av vår tidligere professor i rettsvitenskap.

Bildet kan inneholde: briller, kinn, bilderamme, maling, kunstner.

Portrett Viggo Hagstrøm, Olje på lerret, av Kjell Torriset (Foto: Ådum/UiO)

Viggo Hagstrøm var ansatt ved Institutt for privatrett fra 1977 til hans bortgang i 2013. Han var professor fra 1988 og instituttbestyrer i perioden 1993-2000. Han har hatt stor betydning for rettsvitenskapen generelt og instituttet spesielt.

I hans testament var det bestemt at det skulle opprettes en stiftelse til fremme av privatrettsforskning. Viggo Hagstrøms stiftelse ble etablert i september 2016. Det er stiftelsen som har bestilt portrettet som er en gave til instituttet og UiO.

Avdukingen

Kollegaer og venner av Hagstrøm deltok på avdukingen som fant sted i Viggo Hagstrøms sal (oppkalt etter Hagstrøm i forbindelse med renovering av Domus Media i 2013). Det var en fin seanse der kunstneren selv fortalte om arbeidet og hvordan han hadde malt både helportrett og ansikt i flere varianter før han falt ned på dette ansiktsportrettet. Leder av Viggo Hagstrøms stiftelse, Inger Berg Ørstavik, holdt et innlegg der hun fortalte litt om stiftelsen og om bakgrunnen for bestillingsverket.

Bildet kan inneholde: erme, kjole skjorte, tre, halsbånd, blazer.
Billedkunstner Kjell Torriset (Foto: Torvund/UiO)

Om portrettet

Vi har fått lov til å sitere kunstmaleren Bjørg Holene (venn av Viggo Hagstrøm) som var tilstede under avdukingen. Hun sier dette om portrettet:

"Det hang et tildekket, relativt lite bilde (ca. 50 x 60 cm) under et dypgrønt klede på den jordrøde, høye kortveggen i "Viggo Hagstrøms sal". Kledet ble fjernet. Umiddelbart ble jeg overveldet av bildets beskjedenhet og en overraskende billed-virkning som var sterkt bevegende.

Det var nok ingen enkel oppgave å gå inn i. Løsningen er blitt et ekspresjonistisk utført portrett med metafysiske aspekter. Maleriet har innfanget noe av det levende/flyktige som et foto vanskelig kan gripe og fastholde.

Jeg synes det er lykkes kunstmaleren Torriset å innfange den menneskelige kompleksiteten i modellens personlighet, med varme og respekt. I portrettering av modellen har han endt opp med å konsentrere motivet til modellens hode, ansikt og blikk. I komposisjonen er det mange kryssende linjer/retninger. Hodet øverst på ryggsøylen er litt vridd. Hodet hviler i en skjortekrage m slips, samtidig ser vi litt av et ukonvensjonelt jakkestoff. Ansiktet er litt nedbøyd mot kragebenet. Fremstillingen av ansiktet er samlet i en grimase som fremmer/ underbygger øynepartiet og fokuserer på blikket. Trekkene i ansiktet er utydelig malt, likevel er portrettlikheten forbløffende.

Du står der og ser på bildet av Viggo!  Blikket i øynene hans ser mot deg, på en horisont i deg - bak deg og inn i seg selv. Maleriet av Viggo er et ukonvensjonelt portrett og fint stykke kunstverk utført av en modig og fin kunstmaler, synes jeg."

Kunstneren

Portrettet er malt av billedkunstner Kjell Torriset, født 1950 i Ålesund og bosatt i East Sussex, England.

Torriset er utdannet ved kunstakademier i London og Statens kunstakademi i Oslo.  Han har blant annet hatt utsmykkingsoppdrag for Universitetsbiblioteket i Oslo.

Av Mona Østvang Ådum
Publisert 23. mai 2022 12:54 - Sist endret 25. mai 2022 11:30