Marte Eidsand Kjørven utnevnt til merittert utdanner

Med aktiv studentdeltagelse i forskningsprosjekter og undervisningsoppgaver som tar utgangspunkt i ekte saker og dokumenter innenfor norsk rett, hever Marte Eidsand Kjørven standarden for hvordan man underviser i juridiske fag.

En mann og en dame til smiler kamera, damen holder en rød rose.

Marte Eidsand Kjørven har aktivt gått inn for å innlemme ferdighetsbasert læring i undervisningen sin ved å ta studenter inn i virkelighetsnære situasjoner og forskning. Her med senterleder i CELL og tidligere utnevnt merittert utdanner, Malcolm Langford. Foto: UiO.

Hva er en merittert utdanner?

Meritteringsordningen er en institusjonell satsning for å fremme utdanningskvaliteten ved UiO. Som merittert utdanner blir man en del av UiOs pedagogiske akademi.

Den ansatte blir vurdert etter fire kriterier utledet av prinsippet om Scholarship of Teaching and Learning (SoTL-kriteriene):

  • Fokus på studentenes læring
  • En klar utvikling over tid
  • En forskende tilnærming
  • Kollegial holdning og praksis

Under UiOs Utdanningskonferanse 30. oktober ble professor Marte Eidsand Kjørven ved Det juridiske fakultet utnevnt til den høythengende tittelen merittert utdanner sammen med åtte andre vitenskapelige ansatte ved Universitetet i Oslo.

Marte jobber til daglig som professor ved Institutt for privatrett og leder forskningsprosjektet Samfunnssikkerhet og digitale identiteter (SODI). Hun underviser i JUS3112 – Formuerett I og har tidligere vært ansvarlig faglærer for masteroppgaven JUS5030 ved fakultetet, samt faglig leder for Studenten som forsker-prosjektet i CELL.

– Fakultetet er veldig stolte over at Marte Kjørven har fått anerkjennelse som merittert utdanner. Hun har vist et sterkt engasjement for undervisning og kreativ kraft i arbeidet med videre utvikling av jusstudiet, blant annet gjennom prosjektet Studenten som forsker. Vi gratulerer og håper også andre lar seg inspirere til å søke ved neste og senere anledninger, sier studiedekan Marianne Jenum Hotvedt.

Også Malcolm Langford, medlem av det pedagogiske akademi ved UiO og senterleder for CELL, fakultetets senter for fremragende utdanning, deler sin gratulasjon:

– Marte Kjørvens bidrag til fremragende utdanning gjennom CELL er vanskelig å overdrive. Hun har utviklet med kollegaer den første forhandlingsøvelsen på et obligatorisk emne på Master i rettsvitenskap, satt i gang et stort prosjekt om utvikling av jusstudenters akademiske ferdigheter og bidratt til utvidelse av praksiserfaring gjennom opprettelsen av ID-juristen. Med hennes engasjement for studenter og forskere, og reflekterte tilnærming til alt hun gjør, er det ingen overraskelse at hun har blitt merittert utdanner.

 

Studenter «hands on»

Som en del av SODI-prosjektet forklarer Marte at de har en egen rettshjelpsklinikk kalt ID-juristen som er et samarbeid mellom Gatejuristen, Jussbuss og JURK. Her kan alle som opplever ID-tyveri og svindel kontakte ID-juristen for gratis veiledning og rettshjelp av ansatte jurister og frivillige jusstudenter.

– Det her er jo det aller morsomste og den aller beste måten, synes jeg, å involvere studenter i veldig «hands on»-aktiviteter.

I Studenten som forsker-prosjektet er det overordnende formålet å sikre at studenter i rettsvitenskap ved UiO utvikler akademiske ferdigheter på et høyt nivå, med blant annet deltagelse og gjennomføring av ulike forskningsaktiviteter. I 2022 førte det til en rapport fra SODI skrevet av kriminologi- og jusstudenter om misbruk av eID som var basert på saker fra ID-juristen.

 

Studenter fikk delta i Høyesteretten

Også i ordinær undervisning prøver Marte å piffe opp undervisningen for å engasjere studentene. Som fagansvarlig i pengekravsrett, testet Marte ut undervisningsmetoden «flipped classroom» der hun publiserte forhåndsinnspilte undervisningsvideoer og brukte tiden i klasserommet til diskusjonsoppgaver. Hun lagde også en spennende skrivekonkurranse for studentene.

innredning fra inne i rettsal.
Studentene fikk være med i Høyesterett for å skrive sin egen dom av en ekte sak om foreldelse. Foto: Marte Eidsand Kjørven.

– Jeg visste om en sak om foreldelse som skulle opp i høyesterett i mars, så jeg søkte om innsyn i de saksforbedrende dokumentene, anken og anketilsvaret, og prosesskrivene som var kommet etterpå. Jeg delte de saksforbedrende dokumentene med studentene og de fikk tilbud om å være med i høyesterettssaken som gikk over to dager. Så etter at de hadde vært med og hørt på saken, fikk de i oppgave å skrive og levere en dom de skulle få tilbakemeldinger på.

Marte forklarer at de hadde en kåring av den beste studentdommen og arrangerte et lite seminar med gjennomgang av studentdommen sammenlignet med den faktiske høyesterettsdommen som kom etterpå. Gjennom skrivekonkurransen introduserte hun studentene for en ekte sak der de ble tvunget til å ta selvstendig stilling til hva som var den beste løsningen og argumentere for dommen sin.

– Dette ga studenter et mye bedre grunnlag for å vurdere høyesterettsdommen som kom etterpå, og som kom til et annet og mye dårligere resultat i mine øyne enn den studentbesvarelsen som vant, skryter Marte av studentene sine.

 

Vil bringe mer virkelighet inn i studiene

– Jeg synes nok det av og til kan være litt virkelighetsfjernt med «Peder Ås» og alle hans finurligheter, sier Marte.

For å gjøre undervisningen mer virkelighetsnær, lagde hun i samarbeid med professor Harald Irgens-Jensen «forhandlingsøvelsen»:

– Forhandlingsøvelsen er et obligatorisk element i JUS3112 hvor studentene skal forhandle fram noen standardvilkår til en leasingkontrakt. Da får de tildelt et utkast som er basert på en ekte kontrakt som finnes der ute og som er ganske ko-ko, ler Marte.

Gjennom denne øvelsen forklarer Marte at studentene får øve seg på å skrive en god og balansert kontrakt, noe som krever en del kunnskap om kontraktsrett.

– Så det er jo litt av den samme grunntanken som bak skrivekonkurransen i pengekravsrett, at det er ganske «hands on» og at man ikke bare skal stå utenfor å redegjøre for hvordan retten er, men istedenfor spør seg selv: Hvordan skal noen av disse kontraktsvilkårene se ut i praksis? Hva er en god balansering mellom partenes interesser?

 

En kollektiv anerkjennelse

Marte understreker at utnevnelsen som merittert utdanner er et resultat av tett samarbeid med andre forskere og kollegaer.

– Det er noe litt rart i at det er jeg alene som har blitt merittert utdanner på grunnlag av arbeid som jeg har gjort med andre. Vi får se på det som en slags utmerkelse til fagmiljøet, tenker Marte høyt.

Spesielt CELL, understreker hun at har vært en sentral bidragsyter:

– Det hadde ikke blitt noe av med de tingene jeg har gjort hadde det ikke vært for CELL. CELL har støttet både forhandlingsøvelsen, skrivekonkurransen og studentarbeidet i SODI-prosjektet. Og Studenten som forsker-prosjektet er jo et rent CELL-prosjekt. Det har vært mange forskjellige kollegaer som har vært likeverdig involvert i flere av prosjektene som jeg har søkt på bakgrunn av. Så jeg anser det som en slags kollektiv anerkjennelse av arbeidet som skjer på utdannings- og fagkvaliteten.

Marte forteller at hun er veldig takknemlig støtten hun har fått underveis og håper flere søker om å bli merittert utdanner.

– Det foregår veldig mye bra på undervisningsfronten på vårt fakultet, og jeg vil oppfordre flere til å søke om å bli merittert utdanner. Jeg er veldig glad for den støtten jeg har fått i forbindelse med søknadsprosessen fra både studiedekan, leder i CELL og instituttleder ved privatretten.

Les mer

Ni nye meritterte utdannere ved UiO

Studenten som forsker-prosjektet

Av Silje Naranjo
Publisert 21. des. 2023 11:33 - Sist endret 21. des. 2023 15:36